اروميه – ايرنا- كارشناس بهداشت محيط مركز بهداشت شهرستان اروميه با اشاره به گزارش كارشناسان مركز خدمات جامع سلامت روستايي قولنجي مبني بر تلفات مشكوك تعدادي از ماكيان گفت: 100 قطعه مرغ در اين روستا معدوم شد.

اسلام غفاري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين طيور به روش بهداشتي و با حضور اكيپ هاي سازمان دامپزشكي استان معدوم و دفن شدند.
وي اظهار كرد: در اين روش دفن بهداشتي ترانشه هاي عميقي در زمين حفر و با آهك پاشي پيش و پس از دفن لاشه ها احتمال هر گونه انتشار آلودگي را به صفر مي رسانيم و عوامل و تجهيزات دخيل در امر نيز مورد گندزدايي قرار مي گيرند.
وي اضافه كرد: نمونه برداري خون از ماكيان روستاهاي اطراف نيز انجام شده كه در صورت مثبت بودن نتايج با افزايش شعاع عمليات، معدوم سازي هاي بيشتري صورت مي گيرد تا ضريب اطمينان از عدم وقوع و شيوع اين بيماري افزايش يابد.
كارشناس بهداشت محيط مركز بهداشت شهرستان اروميه گفت: همشهريان در صورت مشاهده تلفات پرندگان وحشي و اهلي موضوع را در سريعترين زمان ممكن به مراكز بهداشتي محل سكونت خود اطلاع دهند و از هر گونه تماس با لاشه اجتناب كنند.
به گزارش ايرنا در سال 94 در آذربايجان غربي 6 روستاي اروميه، 2 روستاي خوي و چهار روستاي سردشت با بيماري آنفلوانزا در طيور بومي مواجه شد كه طيور اين مناطق به سرعت توسط دامپزشكي استان معدوم و غرامت آنها پرداخت شد.
بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان از طريق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب هاي ايران شيوع مي يابد به نحوي كه با آلوده شدن طيور بومي، زمينه ابتلاي طيور صنعتي نيز فراهم مي شود.
بيماري آنفلوانزاي پرندگان بيماري خطرناكي است كه در سال 1918 ميلادي در جهان شيوع پيدا كرد و با شيوع آن 60 ميليون نفر جان خود را از دست دادند.
آنفلوآنزاي پرندگان، گونه اي بيماري ويروسي بوده كه ويروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae است.
8137/2093
خبر: سيده فاطمه سجادي ** انتشار: صابر چهرقاني