تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰

تهران- ايرنا- كميته كارشناسي سازمان ملل با ارسال گزارشي به شوراي امنيت ضمن تشريح ابعاد فاجعه انساني در يمن از «فروپاشي كامل» اين كشور خبر داده و تصريح نموده است كه جنگ سه ساله ائتلاف سعودي باعث شد ديگر كشوري به نام يمن، عملاً وجود نداشته باشد.

روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله اي، آورده است: براساس اين گزارش، آنچه باقي مانده، تكه‌هاي جدا افتاده از يكديگر است كه در هر قسمت، گروهي حاكم است و فقط بر بخشي از سرزمين يمن تسلط دارد. كميته كارشناسي با تاكيد بر نابودي كامل زيرساخت‌ها بر اثر جنايات جنگي ائتلاف سعودي نسبت به عواقب بحران انساني بي‌سابقه در اين كشور هشدار داد و قوياً خواستار يك اقدام فوري براي پايان دادن به جنگ يمن شد.

نكات مهمي كه بايد مورد توجه قرار گيرند يكي اين است كه جنايات سازمان يافته ائتلاف سعودي با بهره گيري از قطعنامه شوراي امنيت صورت گرفته و در واقع شوراي امنيت نخستين جرقه جنگ يمن را زده و اين كشور را به چنين فلاكتي انداخته است. نكته مهم‌تر آنكه سازمان ملل تا اين مرحله نيز به خوبي از ابعاد فاجعه در يمن آگاه بوده ولي هيچ اقدام جدي و موثري براي توقف جنگ در يمن صورت نداده است. علاوه بر اين در بسياري از موارد، ريخت و پاش‌هاي مالي و باج دادن عربستان و متحدانش باعث عدم انتشار گزارش‌هاي سازمان ملل درباره فاجعه يمن شده و در ساير موارد نيز با كمرنگ جلوه دادن يمن و سرپوش گذاشتن بر جنايات جنگي ائتلاف سعودي، عملاً به تشديد بحران و ادامه جنگ در يمن دامن زده است.

با اين حال، مقامات سازمان ملل بارها بر ابعاد گسترده اوضاع فاجعه آميز يمن تاكيد كرده‌اند و از جمله گوترش دبيركل سازمان ملل، جنگ ائتلاف سعودي عليه يمن را «احمقانه و بيهوده» ناميده است لكن در ميدان عمل شاهد هيچگونه اقدام جدي و بازدارنده‌اي كه زمينه‌هاي توقف جنگ را فراهم سازد نبوده ايم.

اگرچه جنگ احمقانه و بيهوده يمن به استناد قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل شكل گرفته ولي جاي تعجب است كه شوراي امنيت همچنان در قبال روند تحولات ضدانساني در يمن ساكت است و حاضر نيست براي توقف اين جنگ، اقدامي صورت دهد. اين نكته از آن جهت اهميت دارد كه آمريكا و انگليس در اتاق جنگ ائتلاف سعودي حضور فعال و مستمر دارند و در واقع در جريان جزئيات فجايع يمن هستند و لحظه به لحظه مي‌دانند چه جناياتي در يمن توسط هم پيمانانشان صورت مي‌گيرد.

دلايل اصلي سكوت شوراي امنيت به خوبي روشن است. نخست آنكه اين فاجعه با مجوز اين شورا صورت گرفته و نكته مهم‌تر اينكه در واقع آمريكا، انگليس، فرانسه و بسياري از كشورهاي صادر‌كننده اسلحه به عربستان، امارات و ساير اعضاي ائتلاف سعودي از ادامه جنگ و حتي تشديد آن بهره مي‌برند و بسياري از سلاح‌هاي جديد خود را در يك جنگ واقعي مورد آزمايش قرار مي‌دهند. بعلاوه فرصت فروش اسلحه به جنايتكاراني كه هيچ حد و مرزي در جنايت و شرارت ندارند، به راحتي به دست نمي‌آيد كه آمريكا و انگليس از آن به سادگي چشم پوشي كنند.

با نگاهي به كارنامه سياه ائتلاف سعودي در يمن، بهتر مي‌توان دريافت كه ائتلاف با چراغ سبز اعضاي شوراي امنيت و حتي تشويق آنها به جنايت و شرارت بيشتر، در يمن به كشتار، تخريب و جنايت پرداخته‌اند.نكته قابل تامل اين است كه علاوه بر بمباران‌هاي مداوم بيمارستان‌ها، مناطق مسكوني، زيرساخت‌ها و مراكز تجمع مردم يمن از جمله بازارها، مدارس، محاصره زميني، دريائي و هوائي اين كشور به فاجعه انساني در يمن ابعاد تازه‌اي داده است. با تخريب زيرساخت‌ها از جمله شبكه‌هاي آبرساني در شهرها و روستاها، طيف وسيعي از بيماري‌هاي واگيردار از جمله وبا و تيفوئيد رايج شده و هزاران تن از جمله كودكان و افراد سالخورده را قرباني جنايات ائتلاف سعودي كرده است.

علاوه بر اين، تشديد محاصره باعث بروز قحطي شده و مطابق آخرين آمارهاي رسمي حدود 22 ميليون تن در معرض قحطي و گرسنگي هستند و از سوءتغذيه به شدت رنج مي‌برند. آنچه جنايتكاران جنگي در ائتلاف سعودي را گستاخ‌تر كرده، حمايت آشكار و نهان آمريكا و انگليس از آنهاست كه به ويژه با جانبداري آمريكا از آل سعود در جريان عمليات تلافي جويانه ارتش و نيروهاي مقاومت مردمي يمن عليه مراكز حساس و تاسيسات نظامي عربستان از جمله شليك موشك بالستيك به فرودگاه بين‌المللي رياض، ابعاد جدي‌تري به خود گرفته است.

در واقع جنايتكاران جنگي و حاميان آنها تحت هيچ شرايطي حاضر نيستند اراده ملت سلحشور يمن را به رسميت بشناسند و همواره مدعي بوده و هستند كه عمليات نظامي عليه ائتلاف سعودي، نه از جانب ارتش و نيروهاي مردمي يمن بلكه توسط ايران صورت مي‌گيرد! موضوع مهم‌تر به تعجب جنايتكاران جنگي از مقاومت مردم سلحشور يمن باز مي‌گردد كه هرگز انتظار نداشته‌اند شاهد چنين استقامت مستمري از جانب نيروهاي مقاومت يمن باشند ولي هنوز هم باور نمي‌كنند كه عليرغم آن همه جنايت و شرارت، ممكن است ملت يمن حاضر به تسليم نباشد بلكه به عكس، درصدد انتقام گرفتن از جنايتكاراني است كه يمن را به چنين ورطه‌اي انداخته‌اند.

اگر قرار باشد روزي عدالت در جنگ احمقانه و بيهوده ائتلاف سعودي در يمن اجرا شود، يقيناً تمامي سران و مقامات نظامي – سياسي رژيم‌هاي تشكيل دهنده اين ائتلاف بايد پاسخگوي جنايات و شرارت‌هاي خود باشند. جاي سوال است كه سعودي‌ها، امارات و برخي ديگر از اعضاي ائتلاف، از اين پس چگونه مي‌توانند روي آرامش به خود ببينند درحالي كه براي يك دوره تقريباً سه ساله، سرزمين يمن را به كلي شخم زده اندو تمامي زيرساخت‌هاي يمن را به كلي از بين برده‌اند؟ كما اينكه بايد گفت شوراي امنيت نيز در جنايات جنگ يمن سهم عمده‌اي دارد.

*منبع:روزنامه جمهوري اسلامي،1396،11،29
**گروه اطلاع رساني**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه