تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳

تهران - ايرنا - كتابهاي «ايدئولوژي و ادبيات (بررسي تطبيقي انديشه‌هاي حافظ، مولوي، خيام، شاملو و فروغ)»، «اسپاراني» و «ماه در بلندا» بتازگي منتشر و وارد بازار شد.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، «ايدئولوژي و ادبيات (بررسي تطبيقي انديشه‌هاي حافظ، مولوي، خيام، شاملو و فروغ)» نوشته محمد هاشم اكبرياني در 263صفحه توسط انتشارات مرواريد منتشر شد.
در پشت جلد اين كتاب با قطع رقعي و جلد شوميز آمده است: شعر، به‌ عنوان بستري كه بخش بزرگي از انديشه‌هاي ايراني در آن جاري شده و به نمايش درآمده، از ابتدا دو شاخه را شاهد بوده است؛ شاخه‌اي كه بناي آن تمركزگرايي در انديشه و عمل بوده و شاخه‌اي كه بر تكثر تكيه داده است. اين دو جريان از گذشته‌هاي دور شكل گرفته و در شعر معاصر خود را نمايان ساخته است.
كتاب «ايدئولوژي و ادبيات» شامل مقاله هايي است كه در چارچوب جامعه شناختي ادبيات سعي دارد نشان دهد بخش بزرگي از انديشه هاي شاعراني كه از رهايي و آزادي و انسان متعالي و جامعه آرماني سخن مي گفتند و در برابر استبداد قرار داشتند، خود عميقا و مبتني بر تمركز گرايي بوده اند.
اين كتاب كه قيمت آن 240 هزار ريال است شامل 16 فصل است.
«جزم انديشي حافظ و مولوي» ،«قهرمان شعرهاي فروغ»، «شاعري كه از عقل مي ترسد» و «انديشه شريعتي» از جمله فصل هاي كتاب است.
در بخشي از اين كتاب مي خوانيم: شعر معاصر ايران نيز مورد ارزيابي قرار گرفته و اين بحث به ميان مي‌آيد كه نگاه شاعري چون شاملو،‌ آن‌چنان‌كه از شعرش برمي‌آيد، ‌نگاهي است ايدئولوژيك كه وجوه تشابه فراواني با انديشه‌هاي عرفاني حافظ و مولوي دارد و به نوعي ادامه همان نگاه است.

** اسپاراني (مجموعه داستان)
«اسپاراني» (مجموعه داستان) نوشته علي امير رياحي نيز در 122 صفحه، قطع رقعي به قيمت 110 هزار ريال توسط انتشارات مرواريد به چاپ رسيده است.
در معرفي اين كتاب آمده است: داستان كوتاه مجالي اندك است كه جهاني به تمامي در آن خلق مي‌شود. جهاني با همه‌ رگ و پي و عصب‌هايش، جهاني كه از پس يك آن و يك جرقه به وجود مي‌آيد و مي‌خواهد، مدام و از نو خودش را در خواننده امتداد دهد. داستان كوتاه فقط داستاني كوتاه نيست. داستان كوتاه انفجار بزرگ است.
«حالا مي‌خواهي سنگيني اين زنجيره‌هاي بردگي را تا آخرين روز زندگي خفت‌بارت تحمل كني؟ مي‌خواهي دم بر نزني؟ تو اسپاراني. تو؟ تويي كه هميشه مرد بزرگي بودي و آرزوهاي بزرگي داشتي؟ تويي كه همه مي‌گفتند روزي آدم بزرگي خواهي شد؟ تو؟ تو مي‌تواني به اين خفت تن بدهي؟»
(از متن كتاب)
شمارگان اين كتاب 550 نسخه است.
«قاتل غلتيده در خود»، «گروه موسيقي»، «زمهرير» و «پاي شكسته زرافه» از داستان هاي اين كتاب است.

** «ماه در بلندا»
رمان «ماه در بلندا» نوشته سيدعلي معصومي (مهرزاد) كتاب ديگري است كه انتشارات مرواريد آن را در 268 صفحه، قطع رقعي و جلد شوميز منتشر كرده است.
قيمت اين كتاب كه در 550 نسخه به چاپ رسيده 240 هزار ريال است.
پشت جلد اين كتاب آمده است: اگر به من بود، پشت كتاب‌ها به‌جاي نوشته‌هاي توضيحي چندتا پنجره مي‌گذاشتم. بگذار ببينم... مي‌توانستم اين‌جاي كتاب پنجره‌اي باز كنم كه به يك باشگاه مشت‌زني باز مي‌شود، جايي كه دو تا بوكسور دارند همديگر را به قصد كشت مي‌زنند و تماشاگران در بهت سكوت كرده‌اند يا مي‌توانستم آن را به اتاقي در يك عمارت كوچك باز كنم كه زن جوان بيماري در آن خوابيده و اين بيرون زير پنجره يك كپه فيلتر سيگار ريخته كه رفته‌رفته سنگين‌تر مي‌شود، يا پنجره‌اي كه باز مي‌شد به راه‌پله يك خانه روستايي جنگلي كه ميان پاگرد پله‌هايش چناري سوخته ابرهاي باراني را در آغوش گرفته.
مي‌شد به‌جاي اين‌ها پنجره قطارِ در حال حركتي را گذاشت كه از دهليزش شوك فلاش دوربين مي‌تابد يا حتي شيشه‌ جلويي ماشين مرد جواني كه نامي دوهجايي را فرياد مي‌كشد و با مشت شيشه را خرد مي‌كند.
اما كتاب‌ها از كاغذند و پنجره‌ها از باد و اين واقعيت مرموز راهي جز قدم گذاشتن به دنيايي نو باقي نمي‌گذارد.
فراهنگ ** 1880 ** 1071