وقتی محمود درویش و نوام چامسکی درباره فلسطین می‌نویسند

تهران- ایرنا- دوره‌ای که حقوق بشر توسعه پیدا کرده است و مورد توجه قرار می‌گیرد، مردم کشور فلسطین زیر بار ظلم رژیم صهیونیستی ایستاده است، ادیبان و پژوهشگران با خلق آثاری سعی در جلب توجه جهانی کردند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، چگونه است که در این سال‌ها با وجود پیشرفت و توسعه حقوق بشر، هنوز ممکن است مردم یک کشور زیر بار چنین ظلم گسترده و عیانی قرار بگیرند و جامعه بشری سکوت کند؟موضوع فلسطین و ظلمی که به مردم این کشور می‌شود، تا به حال موضوع کتاب‌های متعددی قرار گرفته است.

برای جلب توجه جامعه جهانی نویسندگان ادبیات را به خدمت گرفتند و پژوهشگران به تحقیق و بررسی‌های فراوان پرداختند تا توحش و ظلم رژیم صهیونیستی را به تصویر بکشند. در ادامه به چند کتاب که در این حوزه منتشر شده است، اشاره می‌کنیم.

کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل

صلح در خاورمیانه سال ها مورد توجه سیاستمداران و فعالان بوده است، اما درگیری های مرگبار هنوز این منطقه را آزار می دهد. در مرکز این مبارزه درگیری اسرائیل و فلسطین قرار دارد که ریشه های تاریخی عمیقی دارد. این ریشه ها از طریق متن اصلی عینی پر از نقل قول حاشیه نویسی از مورخان و افرادی که تحت تأثیر این درگیری قرار گرفته اند، ارائه شده است. کتاب «منازعه فلسطین و اسرائیل» نگاه جامع به یک منطقه که در درگیری مداوم است دارد و با ارائه توضیحات تکمیلی و تصاویری از گذشته و حال، درک قوی تری از چگونگی اتصال رویدادهای جاری به آنچه در کلاس های تاریخ آموخته اند، به جوانان می دهد.

کتاب «منازعه فلسطین و اسرائیل» توسط تمرا اور نوشته شده است. تمرا اور یک نویسنده تمام وقت است که در شمال غربی اقیانوس آرام زندگی می کند. او نویسنده بیش از ۴۰۰ کتاب آموزشی برای خوانندگان در هر سنی است. کتاب او در مورد خشونت در مدرسه به عنوان بهترین کتاب غیر داستانی کتابخانه عمومی نیویورک برای نوجوانان انتخاب شد. وی دارای مدرک انگلیسی/ آموزشی از دانشگاه ایالتی بال است. تامرا در تمام زندگی خود شیفته تاریخ بوده است و از این فرصت برخوردار است که هنگام تحقیق درباره یک کتاب ، اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کند.

کتاب «منازعه فلسطین و اسرائیل» نوشته تمرا بی‌اور و ترجمه پریسا صیادی در قطع وزیری، در ۱۰۴ صفحه، با جلد سلفونی(سخت)، در سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

وقتی محمود درویش و نوام چامسکی درباره فلسطین می‌نویسند

کتاب دایره المعارف مصور تاریخ فلسطین

در این کتاب با متن هایی روان همراه باتصویر، نقشه و نمودار با تاریخ فلسطین از روزهای دور آشنال خواهید شد.تاریخ قدس راباید از ابتدا خواند،از روزهای دور،از دوران باستان، تنها دراین صورت است که مخاطب به اهمیت این شهر واین سرزمین پی می برد و وقایع کنونی را بهتر درک می کند. ما همواره قدس را در نگاه معاصر دیده ایم و احوال آن را با رسانه دنبال کرده ایم. ولی بعید است که هرکدام ازما با این حجم خبر درمورد فلسطین،از تاریخ قدیم و معاصر فلسطین چیزی بدانیم. از جنگ ۶ روزه چیزهایی شنیده ایم واز قیومیت بریتانیا در فلسطین چیزهایی دیگر. ازجنگ های صلیبی هم کمی به گوشمان رسیده است. از همه وقایع تاحدی مطلعیم، ولی نخ تسبیح این وقایع رانداریم، تحلیلی چند بعدی از آنچه در قدس می گذرد نداریم.

کتاب «دایره المعارف مصور تاریخ فلسطین» نوشته حامد کفاش در قطع رحلی، در ۳۰۴ صفحه، با جلد سخت، در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات سایان منتشر شد.

وقتی محمود درویش و نوام چامسکی درباره فلسطین می‌نویسند

کتاب دیواری

درویش در این منظومه با نگاهی به مقاومت مردم فلسطین به ترسیم زندگی و ذات مهم آن می‌پردازد. زبان شعری درویش در این ترسیم عاشقانه، بعدی فلسفی به خود می‌گیرد و عشق را به نهایت یک مرگ تعبیر می‌کند، مرگی که بر اثر مقاومت حاصل شده است. لازم به ذکر است در پایان این منظومه، توضیحات مترجم درباره برخی از اصطلاحات به کار رفته در ادبیات، ضمیمه شده است.

محمود درویش (زادهٔ ۱۳ مارس ۱۹۴۱ – ۹ اوت ۲۰۰۸) شاعر و نویسنده فلسطینی بود. او بیش از ۳۰ دفتر شعر منتشر کرد و شعرهای او که بیشتر به مسئله فلسطین مربوط می‌شد در بین خوانندگان عرب و غیر عرب شهرت و محبوبیت داشت. برخی از شعرهای او به فارسی ترجمه و منتشر شده‌است. وی مدتی عضو سازمان آزادی بخش فلسطین بود و در ۱۹۹۳ در اعتراض به پذیرش پیمان اسلو از این سازمان استعفا داد. درویش از تشکیل دولتی مستقل در کنار کشور اسرائیل دفاع می‌کرد. او میهن‌پرستی بود که با گرایش‌های یهودی‌ستیزی، مخالف بود اما صهیونیسم را دشمن بشریت می‌دانست و هرگز در مقابل تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی سکوت نکرد. خود او به خوبی به زبان عبری حرف می‌زد و با فرهنگ یهودیان آشنایی داشت و دوستان یهودی ضد رژیم صهیونیستی زیادی داشت.

کتاب «دیواری»نوشته محمود درویش ترجمه حمزه کوتی در قطع رقعی، در ۷۲ صفحه، با جلد شومیز، در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات افراز منتشر شد.

وقتی محمود درویش و نوام چامسکی درباره فلسطین می‌نویسند

کتاب در جست وجوی فلسطین‏‫

مطمئنا فلسطین روی صلح و آرامش را ندیده است. اما این کتاب داستان کنار آمدن و آشتی با خودمان، با وابستگی‌ها و روابط‌مان و با سرگذشت‌های اضطراب‌آوری است که زندگی‌های ما را شکل می‌دهند. می‌توان استدلال کرد عنوان این کتاب می‌توانست «در جست‌وجوی ادوارد» یا بهتر از آن «در جست‌وجوی نجلا» باشد؛ چون در پایان «در جست‌وجوی فلسطین» می‌بینیم این نجلا سعید است که پیدا می‌شود.

پیچیدگی‌های هویتی نجلا در دوران جوانی، علی‌رغم حس شوخ‌طبعی‌اش، اضطرابی لرزه‌آور در وی ایجاد می‌کند. او به سبب آنچه وی را از همتایانش جدا می‌کند، نامش، ظاهرش و والدین غیرآمریکایی‌اش، آرامش ندارد. در فصل‌های پایانی کتاب معلوم نمی‌شود آیا نجلا وطنی را که در جست‌وجوی آن است پیدا می‌کند یا نه.

کتاب «در جست وجوی فلسطین‏‫» نوشته نجلا سعید و ترجمه احمد فاضلی شوشی در ۲۳۳ صفحه، در قطع رقعی با جلد شومیز در سال ۱۴۰۳ توسط انتشارات عبارت منتشر شد.

وقتی محمود درویش و نوام چامسکی درباره فلسطین می‌نویسند

کتاب سید ضیاء الدین طباطبایی و فلسطین

سید «ضیاء الدین طباطبایی» بخش چشمگیری از دوران تبعید و کناره گیری خود را در سال‌های بین دو جنگ اول و دوم جهانی در فلسطین گذراند. رخدادهای این دوره و تجربه از نقطه نظر تاریخ معاصر ایران از دو جهت اهمیت یافت؛ یکی از لحاظ نقش سیدضیاء الدین در چهارچوب فعالیت‌های سیاسی مسلمان‌های فلسطین در این دوره، و دیگری نیز از نظر بازتاب این فعالیت ها در مباحث و جدل هایی که بعد از بازگشت وی به ایران در سال‌های بعد از شهریور ۱۳۲۰ مطرح شد. این دو جنبه که هم از لحاظ آشنایی با تاریخچه طرح و بحث مسئله فلسطین در ایران مهم است و هم از نظر کاربرد مسائلی از این دست در مباحث سیاسی دوره مورد بحث، در این کتاب مورد توجه است.

کتاب «سید ضیاء الدین طباطبایی و فلسطین» نوشته رضا آذری شهرضایی در قطع رقحی، با ۱۵۹ صفحه، با جلد شومیز در سال ۱۳۸۱ توسط انتشارات شیرازه منتشر شد.

وقتی محمود درویش و نوام چامسکی درباره فلسطین می‌نویسند

کتاب درباره فلسطین

جدیدترین حمله اسرائیل به غزه، هزاران فلسطینی را کشته و راه را برای تصرف زمین دیگری از سوی اسرائیل باز کرد. نیاز به همبستگی با فلسطینی ها هرگز بیشتر از این نبوده است. ایلان پاپه و نوام چامسکی، دو صدای پیشرو در مبارزات برای آزادی فلسطین، در مورد راه پیش روی فلسطینی ها و چگونگی فشار جامعه بین المللی به اسرائیل برای پایان دادن به نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین بحث می کنند. درباره فلسطین دنباله کتاب تحسین شده آنها غزه در بحران است.

نوام چامسکی به طور گسترده به عنوان یکی از مهمترین منتقدان سیاست خارجی ایالات متحده در جهان شناخته می شود. او کتاب‌ها، مقالات و مقالات متعددی در زمینه سیاست جهانی، تاریخ و زبان‌شناسی منتشر کرده است. از سال ۲۰۰۳ او یک ستون ماهانه برای سندیکای نیویورک تایمز نوشته است. از کتاب های اخیر او می توان به Masters of Mankind و Hopes and Prospects اشاره کرد.

کتاب «درباره فلسطین» نوشته نوام چامسکی و ترجمه محسن عسکری جهقی در قطع رقعی، در ۲۵۸ صفحه، با جلد شومیز، در سال ۱۴۰۲ توسط نشر ثالث منتشر شد.

وقتی محمود درویش و نوام چامسکی درباره فلسطین می‌نویسند

کتاب اندیشیدن به فلسطین

شاید عادت کرده باشیم که مسئله‌ فلسطین را صرفا از دیدگاه بعضا تکراری و کسالت‌آور روابط بین‌الملل و در سطح کلان‌روایت‌های رسمی پیگیری کنیم. با این حال، ناگفته پیداست که اگر ما ابزارهای تئوریک و مفهومی کارآمدی را در اختیار داشته باشیم، خواهیم توانست تحلیل‌های متفاوتی از رویدادهای عادی در مورد ماجراهای اطراف خود ارائه دهیم. مزیت کتاب‌هایی از قبیل همین مجموعه مقالات این است که با توسل به کاربست نظری اندیشمندان مطرح غرب و شرق، غنای تحلیلی ما در حوزه‌ مطالعات فلسطین را توسعه می‎دهد. این کتاب دریچه‌ دیگرگونه‌ای برای فهم پروبلماتیک فلسطین می‌گشاید. نویسندگانی که آثارشان در این کتاب آمده است، کوشیده‎ اند با بهره ‎گیری از دیدگاه ‎های اندیشمندانی چون کارل اشمیت، میشل فوکو، جرجو آگامبن، فرانتس فانون، ادوارد سعید، والتر بنیامین، هانا آرنت، جودیت باتلر و دیگران خوانشی متفاوت از اکنونیّت مسئله‌ فلسطین ارائه دهند. در این کتاب با طیف وسیعی از ابزارهای مفهومی از قبیل امر سیاسی، تصمیم‌گرایی، زیست‎ سیاست، شورش دانش‌های تحت انقیاد، ضد تاریخ، وضعیت استثنایی، حیات برهنه، هوموساکر، خشونت ناب و مواردی از این دست، موضوع اشغال استعماری فلسطین با رویکردی فلسفی، حقوقی و جامعه‌شناسانه بررسی شده است. یکی از ایده‌های مرکزی این کتاب، بررسی کاربردپذیری پارادایم وضعیت استثنایی در سرزمین‌های اشغالی است.

کتاب اندیشیدن به فلسطین نوشته رونیت لنتین و ترجمه فرهاد قربان‌زاده ربطی در قطع رقعی، با ۲۰۸ صفحه و جلد شومیز در سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات شبخیر منتشرش شد.

وقتی محمود درویش و نوام چامسکی درباره فلسطین می‌نویسند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha