رشت - ايرنا - بافت هاي فرسوده كه در كشورمان كم هم نيستند، تهديدي براي شهروندان هستند؛ بر اين اساس طرح ملي بازآفريني شهري، گامي اصولي براي توسعه و مقاوم سازي سازه هاست كه كليد اجراي آن در كشور و استان گيلان زده شده است.

كوچه هاي تنگ و باريك كه امكان تردد هر ماشين امدادي همچون آمبولانس و خودروهاي آتش نشاني را در زمان بروز حادثه سلب مي كند و يا سازه هاي فرسوده كه ديگر تاب آوري در مقابل حوادث طبيعي همچون زلزله ندارند. البته اين سازه ها منحصر به واحدهاي مسكوني نيستند و ممكن است يك مركز ارائه خدمات درماني هم داراي بافتي فرسوده باشد. در راستاي چاره انديشي براي ساماندهي اين بافت ها، دولت تدبير و اميد رويكرد بازآفريني شهري را در دستور كار قرار داد و بر اساس بهمن ماه امسال عمليات اجرايي برنامه ملي بازآفريني شهري با حضور رئيس جمهوري آغاز شد.

**بافت فرسوده محدوده مصوب گيلان در 2 هزار و 300 هكتار
رئيس اداره عمران و بهسازي شهري اداره كل راه و شهرسازي گيلان روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا، بازآفريني شهري را فرايند توسعه همه جانبه در عرصه هاي اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي و كالبدي بمنظور ارتقاء كيفيت زندگي در محدوده ها و محلات هدف در پيوند با شهر عنوان كرد.
محمد صفري يكي از شاخص هاي شناسايي محدوده بافت فرسوده شهري را ناپايداري دانست و افزود: ناپايداري بيانگر آن است كه بيش از 50 درصد املاك واقع در بلوك مورد مطالعه، فاقد مشخصات سازه اي و استحكام بنا بوده و آيين نامه 2 هزار و 800 زلزله در آن رعايت نشده كه مي تواند هنگام وقوع زلزله مخاطرات جاني و مالي فراواني را بوجود آورد.
وي اظهار كرد: در اين راستا، يكي از اهداف بازآفريني شهري و احياء بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري، مقاوم سازي ساختمان ها و بناها در برابر زلزله و ساير بلاياي طبيعي است.
صفري به محدوده هاي مصوب مشمول ساماندهي اشاره و بيان كرد: محدوده هايي كه به موجب طرح هاي مصوب احياء ، بهسازي و نوسازي مشمول برنامه هاي ساماندهي است؛ شامل بافت هاي ناكارآمد مياني(بافت هاي فرسوده) سكونت گاه هاي غير رسمي، محدوده هاي تاريخي، پهنه هاي شهري با پيشينه روستايي و پهنه هاي با كاربري ناسازگار شهري است.
وي اظهار كرد: در حال حاضر، بر اساس سياست هاي دولت و رويكرد برنامه اجرايي باز آفريني شهري سالانه در سه پهنه اقدامات و عمليات باز آفر يني شهري انجام مي شود.
رئيس اداره عمران و بهسازي شهري اداره كل راه و شهرسازي گيلان به محدوده مصوب سكونتگاه هاي غيررسمي در شهرهاي استان اشاره و تصريح كرد: از مجموع 52 شهر گيلان، فقط شهرهاي رشت و لنگرود داراي محدوده مصوب سكونتگاه هاي غير رسمي به مساحت يك هزار و 353 هكتار مي باشند.
به گفته صفري ، شهر رشت داراي 16 محله سكونتگاه غير رسمي به مساحت 789 هكتار است كه از اين تعداد چهار محله استخر عينك، نخودچر، پاسكياب و سليمانداراب با مساحت 481 هكتار به عنوان محدوده ها و محلات هدف سكونتگاه هاي غير رسمي شهر رشت در برنامه ها و عمليات بازآفريني شهري هستند.
وي به بافت هاي تاريخي محدوده مصوب نيز اشاره و تصريح كرد: از 52 شهر استان گيلان فقط شهرهاي رشت، لنگرود، بندر انزلي ، لاهيجان و املش داراي محدوده مصوب بافت هاي تاريخي به مساحت افزون بر يك هزار و 49 هكتار مي باشند و از اين بين، شهر رشت داراي 525 هكتار بافت تاريخي مصوب است.
وي توسعه امكانات و خدمات روبنايي در مقياس شهري و محله اي، ارتقاء زير ساخت هاي شهري و محله اي، بهسازي و ارتقاي فضاهاي شهري و محله اي و توسعه قلمروي عمومي ، ارتقاي توانمندي هاي اقتصادي ، ظرفيت سازي اجتماعي و نهادي و تهيه طرح هاي برنامه هاي بازآفريني در مقياس شهري و محله اي را از محورهاي بازآفريني عنوان كرد.
صفري با اشاره به تدابير انديشيده شده براي احياء بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده، اعمال تخفيف 50 درصدي عوارض صدور پروانه ساختماني توسط شهرداري ها براي اراضي و املاك واقع در محدوده مصوب بافت فرسوده، اعطاي تسهيلات مالي به ازاي هر واحد مسكوني 500 ميليون ريال در شهر رشت و در ساير شهرهاي استان به ازاي هر واحد مسكوني 300 ميليون ريال در بافت هاي مذكور را از جمله اين تدابير عنوان كرد.
رئيس اداره عمران و بهسازي شهري اداره كل راه و شهرسازي گيلان همچنين با اشاره به تسهيلات پيش بيني شده گفت: در سال جاري، ميزان سهميه به تعداد يك هزار و 305 واحد مسكوني به غير از سهميه بانك مسكن كه بصورت شناور و فاقد سقف سهميه است، ابلاغ شده است.
وي اضافه كرد: در حال حاضر حدود يك هزار و يكصد واحد مسكوني براي دريافت تسهيلات بافت فرسوده به بانك هاي عامل استان معرفي شده اند.

** تشكيل كارگروه بازآفريني بافت هاي فرسوده در نظام مهندسي گيلان
عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان نيز در اين ارتباط به ايرنا گفت: بازآفريني فرصت مناسبي براي دستيابي به توسعه پايدار و درون زا در شهرهاست.
سيد مسعود موسوي با اشاره به حادثه خيز بودن گيلان افزود: شهرهاي ما درگير بافت هاي فرسوده و سكونتگاه هاي غير رسمي هستند و باتوجه به حادثه خيز بودن اين استان، بحران ها و حوادثي همچون زلزله، برف، آتش سوزي كه به طور معمول شاهد هستيم؛ بازآفريني بافت هاي فرسوده ضروري به نظر مي رسد.
وي گفت: مردم ساكن در اين بافت ها طي چند دهه گذشته به دلايلي همچون نداشتن توجيه اقتصادي و ضعيف بودن اقتصاد خانواده و نبود دسترسي هاي مناسب، بطور خودجوش نتوانستند اقدام به بهسازي و نوسازي واحدهاي فرسوده كنند از اين رو، دولت بايستي براي اين امر مداخله كند.
وي اظهار كرد: داشتن افزون بر 2 هزار هكتار بافت فرسوده مصوب در استان و رويكرد دولت يازدهم و دوازدهم در بازآفريني شهرها، نظام مهندسي گيلان را بر آن داشت تا طي يك سال گذشته، كارگروه بازآفريني بافت هاي فرسوده را با همكاري شركت عمران و مسكن سازان استان گيلان و شهرداري رشت تشكيل دهد.
موسوي با تاكيد بر ضرورت درنظر داشتن حمايت و مشوق براي ايجاد انگيزه در اجراي اين طرح گفت: اين سازمان تلاش كرده از طريق فراهم سازي مشوق ها و شرايط اخذ تسهيلات براي سازندگان، زمينه اجراي اين طرح را هرچه بيشتر فراهم آورد.
وي اجراي صحيح اين طرح را مستلزم همكاري و عزم تمامي دستگاه هاي مربوطه عنوان و تأكيد كرد: بايد ضمن فرهنگ سازي و اعتمادسازي، تسهيل گري و بسترسازي لازم نيز بوجود آيد تا مردم و سازندگان رغبت بيشتري براي مشاركت در اين طرح داشته باشند.
به گفته عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان، به همين منظور در طرح ملي بازآفريني كه با حضور رئيس جمهوري و از طريق ويدئو كنفرانس در كشور آغاز شد، تسهيلات كم بهره با سود شش درصد پيش بيني شده است.
وي يادآور شد: در بسياري از بافت هاي فرسوده علاوه بر غير مستحكم بودن ساختمان ها بدليل تنگ بودن كوچه ها، حتي امكان تردد آمبولانس و ماشين آتش نشاني هم به اين بافت ها وجود ندارد كه اين موضوع سلامت و ايمني بسياري از مردم ساكن در اين بافت ها را تهديد مي كند.
موسوي بهبود كيفيت زندگي مردم، استحكام ساختمان ها، باز شدن معابر و ارتقاء سيماي شهري را از مهمترين مزيت هاي بازآفريني شهري عنوان و خاطرنشان كرد: در بافت هاي فرسوده ساختمان هاي با ارزش تاريخي نيز وجود دارند و مي توان در امر بازآفريني از اين ظرفيت بهره برد.
7296 / 2007