كرمانشاه- ايرنا- برخي صاحبان خودروها به حق و حقوق شهروندان بي تفاوت بوده و با سد معبر كردن مسير عابران پياده، پياده روها را تسخير كرده اند.

به گزارش ايرنا، شماري از مردم شهر كنگاور از پارك شدن خودروها در پياده روها و گذرگاه هاي پياده به عنوان نقض حقوق شهروندي ياد كرده و با ابراز گله و ناراحتي از اين اقدام، اظهار داشتند: پياده روها محل پارك خودروها نيست و ماموران راهنمايي و رانندگي بايد با اتخاذ تدابير جدي تر جلوي اين كار ناخوشايند كه نقض قوانين و مقررات محسوب مي شود را بگيرند.
يك شهروند كنگاوري در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: صاحبان خودروها يقين بدانند كه پارك كردن خودرو به عنوان يك اقدام بسيار ناپسند، موجب مزاحمت و تضييع حقوق عابران پياده است و بايد اين عادت و رفتار غلط تغيير كند.
رضا سوسني بيان كرد: وقتي عابران با خودروهاي پارك شده در پياده روها مواجه مي شود به ناچار از سواره رو تردد خواهند كرد كه اين نيز ممكن است خطر برخورد با وسايط نقليه عبوري را به همراه داشته باشد.
يك فعال جتماعي كنگاوري معتقد است؛ پارك وسايط نقليه در معابر در مجموع خلاف قوانين راهنمايي و رانندگي است و افرادي كه خودروهاي خود را در پياده روها پارك مي كنند بايد مشمول جريمه شوند تا فرهنگ 'پياده روها محل پارك خودرو نيست' جا بيفتد.
محمد حسين شجاعي اظهار كرد: برخي صاحبان وسايط نقليه تنها به فكر آرامش و آسايش خود هستند و براي اينكه هدايت خودرو در اختيار به داخل پاركينگ ساختمان هاي محل سكونت كمي زمانبر است بنابراين بهتر مي بينند در پياده روها پارك كنند كه متاسفانه اين مشكل رفته رفته به عادت و فرهنگ غلط مبدل مي شود.
يك ورزشكار كنگاوري هم در اين راستا گفت: صاحبان خودروهاي پارك شده در پياده روها بايد به آرامش و آسايش ديگران نيز توجه كنند چرا كه اين رفتار غلط ممكن است عواقب تلخ و ناگواري را براي عابرين به دنبال داشته باشد.
حسن اسماعيلي معتقد است: اينكه عده اي با اين عمل ناپسند حقوق شهروندي را ناديده بگيرند به هيچ وجه كار صحيحي نيست و ماموران راهنمايي و رانندگي بهتر است ساده از كنار اين موضوع رد نشده و حداقل براي ايجاد نظم و انضباط تذكري به صاحب خودرو بدهند تا شايد از اين تخلف حذر كند.
رئيس پليس راهور استان كرمانشاه چند پيش در گفت و گويي با انتقاد از برخي نمايشگاه‌هاي خودرو در خصوص اشغال پياده روها اظهار كرد: به صورت ويژه در كرمانشاه طرح توقيف خودروهايي كه در پياده رو پارك كرده اند، به مرحله اجرا گذاشته مي‌شود.
به گفته سرهنگ فضل الله شيري؛ تعرض به پياده رو و معابر عمومي از سوي مغازه داران و نمايشگاه‌هاي اتومبيل تخلف محسوب شده و روان سازي ترافيك در محدوده اين نمايشگاه‌ها و همچنين پاكسازي پياده رو‌ها و برگرداندن به عموم عابران و جلب رضايت شهروندان عزيز از جمله اهداف اين طرح است كه انتظار مي‌رود عموم نمايشگاه داران عزيز و رانندگاني كه اقدام به پارك خودرو در پياده رو‌ها مي‌كنند، ضمن آمر به معروف بودن خود در اين زمينه، اجازه چنين تخلفاتي را به سايرين ندهند.

**با خودروهاي متخلف بطور جدي برخورد مي شود
رئيس پليس راهور شهرستان كنگاور نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، برخورد جدي با خودروهاي متخلفي كه حقوق عابران پياده رو نقض مي كنند را از وظايف راهور مي داند و مي گويد: براساس بند پ ماده 161 آيين نامه راهنمايي و رانندگي، بند الف و ذ ماده 163 آيين نامه و ماده 12 قانون جديد راهور، پارك خودرو در داخل پياده رو و حريم گذرگاه عابر پياده ممنوع بوده و با رانندگان اين دسته از خودرو‌ها به طور جدي برخورد مي‌شود و ضمن اعمال قانون براي جلوگيري از سد معبر، به پاركينگ منتقل مي‌شوند.
رضا زراني به مكاتبات خود با ديگر نهادها اشاره كرد و افزود: در دي ماه سال جاري وجود خودروهاي مزاحم در پياده روها را به صورت مكتوب به شهرداري كنگاور اعلام كرديم و شوراي ترافيك و دادستاني شهرستان هم در جريان اين موضوع قرار گرفتند.
به گفته ي وي؛ ضمن اينكه برخورد و اعمال قانون با متخلفان بصورت روزانه در دستور كار پليس راهور شهرستان كنگاور است، طرح هاي پاكسازي هم بصورت موقتي و هفتگي توسط استان ابلاغ مي شود كه تحت نظارت فرماندهي انتظامي شهرستان اجرا شده و نتيجه طرح به اطلاع فرماندهي استان مي رسد و به نوعي فرماندهي استان نظارت مستقيم بر اجراي طرح ها دارند.
وي معتقد است؛ مشاغلي مزاحم همچون تعميرگاههاي خودرو، صافكاري ها، آپاراتي، تعويض روغني ها و همچنين وجود نمايشگاههاي خريد و فروش خودرو در سطح شهر پياده روها را تسخير كرده و باعث تضييع حقوق شهروندي به عنوان حق الناس مي شود.
زراني در پاسخ به اين سوال كه چه راهكاري براي براي حل اين معضل پيشنهاد مي كنيد، گفت: احداث پاركينگ در محدوده بازار و نقاطي كه پزشكان متمركز هستند و همچنين ساماندهي و نظارت بيشتر بر مشاغل مزاحم توسط شهرداري مي تواند تا حدودي اين رفتار غلط و ناپسند كه باعث سلب آسايش شهروندان و عابران مي شود، بهبود بخشد.
8066/7447