الجزیره-ایرنا-«غسان سلامه» نماینده سازمان ملل برای حل بحران لیبی امروز چهارشنبه ، برگزاری انتخابات عادلانه، آزاد و سالم پیش از پایان سال جاری میلادی را اولویت نخست سازمان ملل در این كشور بحران زده دانست.

به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای خبری «بوابه افریقیا الاخباریه» سلامه افزود: پیش از برگزاری این انتخابات، این بسیار مهم است كه مطمئن شویم همه در انتخابات شركت می كنند و همه نتایج آن را می پذیرند.
نماینده سازمان ملل برای حل بحران لیبی در ادامه گفت، موسسات و نهادهای لیبیایی این روزها نوعی مشروعیت سطحی دارند و دچار چند دستگی در رهبری شده اند.دولت باید برآمده از مردم باشد و این هم یعنی اینكه باید انتخابات در لیبی برگرار شود.
غسان سلامه افزود، سازمان ملل پیشرفت هایی در لیبی داشته و سعی كرده است با گروه های مختلف و حتی گروه هایی كه به حاشیه رانده شده اند و از جمله طرفداران نظام سابق، ارتباط برقرار كند و تلاش شده است اقوام و نژادهای مختلف، شهرهای در حال درگیر با هم و همچنین احزاب سیاسی به هم نزدیك شوند .
وی در مورد بازگشایی دفتر سازمان ملل در بنغازی نیز گفت: در حال بررسی بازگشایی این دفتر در صورت فراهم آمدن شرایط هستیم و به زودی دفتر خود را در جنوب لیبی نیز باز می كنیم.
«ایمن بوراس » مدیر برنامه های «سیف الاسلام » پسر «معمر قذافی » دیكتاتور پیشین لیبی دوشنبه گذشته در كنفرانسی مطبوعاتی در تونس، از نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری آینده لیبی خبر داد.
«عارف النایض» سفیر پیشین لیبی در امارات نیز پیش از سیف الاسلام قذافی، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی اعلام آمادگی كرده بود و این در حالی است كه هنوز زمان دقیق برگزاری این انتخابات و نام نویسی برای نامزدی در آن مشخص نشده است.
ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی تحت حمایت مجلس نمایندگان، چند هفته پیش تاكید كرد لیبی هنوز برای پذیرش دمكراسی آمادگی ندارد.
لیبی از زمان سقوط حكومت «معمر قذافی» دیكتاتور پیشین این كشور در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است.
اكنون دو دولت در این كشور وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس كه مورد حمایت سازمان ملل است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» است كه مورد تایید ژنرال حفتر فرمانده ارتش این كشور قرار دارد.
پارلمان لیبی از دولت مخالف دولت وفاق ملی كه در شرق این كشور مستقر است، حمایت می كند.
خاورم **2041**