مهدی بهلولی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا افزود: اقداماتی همچون حذف آزمون مدارس تیزهوشان و ارزشیابی توصیفی در شرایطی كه كلاس ها 40 نفره هستند نتیجه معكوس دارد زیرا معلم باید كارها و فعالیت های درسی دانش آموزان را به صورت كیفی و نه با نمره مورد ارزیابی قرار دهد كه عملا اینگونه نمی شود.
وی با بیان اینكه هنوز جزییات دقیق از نحوه حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده، تصریح كرد: برداشتم این است كه این مدارس اگر بخواهند تغییر ماهیت دهند باید به مدارس عادی دولتی تبدیل شوند.
بهلولی ادامه داد: سالهاست كه كارشناسان معتقدند برگزاری آزمون و جداسازی دانش آموزان تیزهوش و سختكوش باعث خالی شدن مدارس عادی دولتی از این گروه از دانش آموزان و طبقه بندی جامعه شده است.
وی بیان داشت: در این صورت دانش آموزان تیزهوش و سختكوش صرفا افرادی شبیه خود را در مدرسه می بینند حال آنكه همین افراد در آینده با آحاد جامعه باید در تعامل و ارتباط باشند از این رو لازم است از كودكی فضاهای متفاوتی را تجربه كنند تا در بزرگسالی با مشكل مواجه نشوند.
این كارشناس مسائل آموزش و پرورش، تصمیم آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون مدارس تیزهوشان و توجه به نظرات منتقدان آموزشی را كار شایسته ای دانست اما در عین حال گفت: چنین اقدامی برای رسیدن به نتیجه مطلوب می طلبد كه شرایط بهتری در مدارس دولتی برای تحصیل دانش آموزان تیزهوش فراهم شود، مساله ای كه هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.
بهلولی به ذكر مثالی در این رابطه اشاره كرد و اظهار داشت: فنلاند كشوری است كه كمترین آزمون ها را برگزار می كند و البته صرفا به حذف آزمون اكتفا نكرده و كیفیت تربیت معلم را بالا برده، تعداد دانش آموزان كلاس ها را به 20 نفر كاهش داده و آموزش های رایگان و با كیفیت را برای مدرسه دولتی عادی در نظر گرفته به همین دلیل برای دانش آموزان تفاوتی ندارد كه در كدام مدرسه درس بخوانند.
وی تصریح كرد: بر این اساس اگر برای دانش آموزان تیزهوش ما نیز چنین شرایطی فراهم نشود به ناچار این گروه از دانش آموزان تمایلی به ثبت نام در مدارس دولتی ندارند و به سمت دیگر مدارس با كیفیت گرایش پیدا می كنند.
اكنون حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز در 105 هزار مدرسه سراسر كشور مشغول به تحصیل هستند.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت كشورن وجود دارد كه به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیات امنایی»، «تربیت بدنی»، «علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانشآموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند.
تاكنون برای ورود به برخی از این مدارس از جمله مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان باید از آزمون های ویژه ای عبور می كردند كه با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شكل می گرفت و اضطراب زیادی به كودكان و نوجوانان وارد می كرد.
برای رفع این مساله وزیر آموزش و پرورش نیمه های بهمن سال گذشته اعلام كرد كه امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص به منظور كاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش حذف شد.
فراهنگ ** 1883 ** 1071
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
تهران - ایرنا - كارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: یكی از راهكارهای جلوگیری از جداسازی دانش آموزان تیزهوش و عادی این است كه شرایط تحصیل با كیفیت برای تمامی دانش آموزان فراهم شود اما باید توجه داشت كه این هدف صرفا با حذف آزمون مدارس تیزهوشان محقق نمی شود.