دكتر مسعود برومند در پایان جلسه یكصدو شصت و پنجم كمیسیون دائم شورای عالی عتف گفت: در جلسه قبلی بحث چالش های پیش روی شورا و چالش های كشور را آغاز كردیم.
وی ادامه داد: دبیرخانه شورای عتف و كمیسیون های آن باید برای برخورد با چالش های كشور در نوع نگاه های خود بازنگری كنند؛ از این رو پیش از این یك جلسه آسیب شناسی برگزار و سوالات و مواردی بررسی شد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در مورد چالش ها توصیح داد: در این مورد كه آیا سیستم پژوهشی ما كاملا برای حل مشكلات دستگاه ها و حوزه های اقتصادی و اجتماعی به كار گرفته می شود یا خیر و آیا در سطح كلان پروژه ها جزو پروژه هایی است كه در قالب طرح كلان نباشد و یك دستگاه می توانست با انعقاد قرارداد با مجری آن را اجرا كند، یا خیر نیز گفت وگو كردیم.
وی ادامه داد: این موضوع مطرح است كه چالش ملی و پروژه كلان ملی كدام است، جمع بندی این بحث ها را در جلسه فعلی ادامه دادیم. نظر همه بر این است كه در حوزه پروژه های كلان آن دسته از پروژه هایی است كه بی توجهی به آن ها نتایج زیان باری برای كشور دارد و حل ان نیازمند حضور دستگاه ها در كنار همدیگر است در اولویت قرار گیرند.
دكتر برومند اضافه كرد: در این پروژه ها تیم هایی از دستگاه ها باید حضور داشته باشند و از طرف دیگر چالش های ملی به شدت نیازمند فناوری در حوزه های مختلف است؛ چنین اجرایی اگر بخواهد صورت بگیرد، دبیرخانه شورای عتف باید در مورد روش اجرا و گردآوری كمیسیون ها بازنگری های اساسی كند.
وی تصریح كرد: موضوع دوم این است كه دانشگاه ها باید تحقیقات خود را به نیازهای كشور اختصاص دهند؛ ولی سوال این است كه نیازها را چگونه استخراج كنیم.
دكتر برومند با اشاره به نقش كمیسیون های شورای عالی عتف توضیح داد: كمیسیون های شورا اگر به خوبی بتوانند دستگاه ها را نمایندگی كنند، می توانند نیازها را استخراج و نیازهای واقعی را به دانشگاه ها ارائه دهند؛ در این صورت وظیفه وزارت علوم و دانشگاه ها این است كه خود را ساماندهی كنند تا به نیازها پاسخ دهند.
به گفته وی، موضوع سوم بررسی وضعیت پروژه های كلان متعلق به گذشته بود كه طبیعتا با تعریف فعلی از پروژه های كلان هماهنگ نیستند.
استاد دانشگاه امیركبیر ادامه داد: برخی از این پروژه ها پروژه هایی است كه یك دستگاه می توانست با دانشگاه انجام دهد ولی چون تصور كردند پروژه سختی است شاید چند دانشگاه باید در آن مشاركت كنند، در چنین پروژه هایی كارفرما می تواند یك سازمان باشد و اختیارات آن را هم دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر در مورد این كه كدام پروژه ها این خصوصیت را دارند، گفت تعدادی از پروژه هایی در گذشته در جلسه كارشناسی بررسی و حذف شد. برخی پروژه ها باقی مانده اند كه در سال 97 بودجه ای به آنها اختصاص داده نشده و این پروژه ها نیز حذف می شوند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاكید بر اهمیت تصمیم گیری در مورد طرح ها گفت:
پروژه های كلان قبلی در صورتی می توانستند ادامه یابند كه دستگاه سفارش دهنده داشته باشند؛ این اصل هنوز باقی است و باید تعیین تكلیف شود كه آیا دستگاه های سفارش دهنده بودجه ای را به این پروژه ها اختصاص می دهند یا خیر. این موضوع در زمان بررسی طرح ها طرح شده؛ ولی بدون تصمیم باقی مانده است.
وی خاطرنشان كرد: اما باید تصمیم بگیریم دستگاه می خواهد از بودجه های خود برای طرح تزریق كند یا خیر.
اگر دستگاه ها نخواهند اعتبار تزریق كنند به معنای این است كه طرح مشتری ندارد و نباید ادامه یابد.
دكتر برومند با تاكید بر اصل تقاضامحوری پژوهش ها تاكید كرد: امروز اگر بخواهیم پروژه كلان ملی را تعریف كنیم، بر اساس تعاریف ما پروژه های مرتبط با چالش های كلان كشور یعنی بحران آب، انرژی، سلامت و محیط زیست مطرح می شود كه نیازمند هماهنگی بین دستگاهی زیادی است و اعتقاد داریم شورای عالی عتف باید توانمندی را ایجاد و بر آنها تمركز كند تا پروژه ها را درست تعریف شود.
دبیر كل شورای عالی عتف در مورد حمایت صندوق نوآوری و شكوفایی از پروژه های كلان ملی نیز توضیح داد: در این زمینه هیچ تصمیم گیری صورت نگرفته است و منابع صندوق باید به پروژه هایی اختصاص یابد كه به محصول و خدمت قابل عرضه منجر شود.
وی در مورد طرح های كلانی كه به دلیل تزریق نشدن بودجه متوقف می شود نیز گفت: در برخی موارد پروژه ای آغاز و در میانه راه حتی به دلیل بروز مشكل فناورانه متوقف می شود؛ در چنین مواردی استاندارد این است كه پروژه متوقف شده ولی كلیه یافته های قبلی مستندسازی و ذخیره می شود و بعد از كسب فناوری یا حل مشكل از نظر علمی اگر به جایی برسیم پروژه قدری جلو می رود.
دكتر برومند گفت: اگر دستگاه اعلام كند به هر دلیلی اعتبار را نمی تواند تامین كند، باید فرایند مستندسازی را انجام داده و دستاوردها را ضبط كرده و در آینده استفاده كنیم.
وی در این مورد كه آیا تعریف طرح های كلان ملی جدید بر اساس چالش های كشور ممكن است؟ پاسخ داد: بله اگر بتوانیم به خوبی سازماندهی كرده و از توانمندی های كشور استفاده كنیم؛ پروژه بزرگ باید با ظرافت كامل توسط تیمهای متخصص به بسته های كاری كوچك تبدیل شود كه ورودی و خروجی مشخص دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر گفت: این بسته های كاری را می توان به شركت های دانش بنیان ارائه داد و بر اساس استانداردهای اجرایی این امر در مراحل اول پروژه های بزرگ روی نمی دهد و در مراحل بعدی است؛ یعنی گروهی باید مراحل اولیه را انجام داده و آن را به جایی برسانند تا بتوانند بسته های قابل ارائه برای اجرای پروژه های تحصیلات تكمیلی با عقد قرارداد اجرایی كرد. در این شرایط چالش دیروز به فرصت امروز تبدیل می شود.
به گزارش ایرنا، شورای عالی عتف به عنوان نهاد فرابخشی سیاستگذار علوم، تحقیقات و فناوری كشور بر اساس ماده 99 قانون برنامه سوم توسعه و مواد سه و چهار قانون تشكیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب مرداد 1383) تاسیس شد.
در این شورا هفت وزیر، رؤسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانك مركزی، فرهنگستان علوم، نمایندگان رؤسای دانشگاهها، انجمنهای علمی و تعدادی از صاحب نظران بخشهای تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی عضویت دارند و انجام وظایف دبیرخانهای این شورا طبق قانون به وزارت علوم محول شده است.
شورای عالی عتف از نظر ساختار اجرایی متشكل از یك كمیسیون دائم بر اساس ماده 9 آیین نامه داخلی، 11 كمیسیون تخصصی و یك كمیسیون تدوین و هماهنگی است كه كمیسیون دائم برای استمرار و تسریع به فرایند تصمیم گیری و كارشناسی اولیه دستوركارهای شورای عالی تشكیل شده است.
علمی*9157*2017
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
تهران- ایرنا- دبیر كل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با اشاره به بازنگری در روند فعالیت این شورا و كمیسیون های زیرمجموعه آن گفت: طرح های كلان ملی بر اساس حل چالش های كشور تعریف می شوند.