شهركرد- ايرنا- مديركل حفاطت محيط زيست چهارمحال وبختياري گفت: وجود گرد و غبار، هواي استان را در دومين روز متوالي در هفته جاري براي گروه هاي حساس در وضعيت ناسالم قرار داده است.

شهرام احمدي روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: براساس نتايج دستگاه پايش برخط هوا، ميزان ذرات معلق 10 ميكروني به 64 ميكروگرم بر مترمكعب و ذرات معلق 2.5 ميكروني هواي استان نيز به 47 ميكروگرم در صبح روز (يكشنبه) رسيده است.
وي منشاء گرد و غبار استان را به دليل وزش باد و خشكسالي هاي اخير دانست.
به گزارش ايرنا، آلودگي هواي چهارمحال و بختياري علاوه بر منشاء خارجي، داراي عوامل داخلي نيز هست.
احمدي به گروه هاي حساس از جمله سالخوردگان، بيماران قلبي و دانش آموزان هشداد داد به جز موارد ضروري از منزل خارج نشوند.
وي با بيان اينكه سال گذشته 53 روز هواي استان در وضعيت ناسالم قرار داشت، افزود: در اين مدت ميزان ماندگاري گرد و خاك موجود در هوا كمتر از 24 ساعت بوده است.
احمدي گفت: با افزايش پايش و نظارت بر صنايع آلاينده طي 4 سال گذشته، 50 درصد از آلايندگي واحدهاي صنعتي كاهش پيدا كرده است.
به گزارش ايرنا، براساس تفسير نقشه هاي و تصاوير ماهواره اي و بررسي آخرين نقشه هاي هواشناسي، استقرار جوي ناپايدار تا اواسط هفته در سطح استان پيش بيني مي شود.
در پي خشكسالي هاي متوالي در چهارمحال و بختياري، پنج چشمه گرد و خاك در اين استان شناسايي شده كه با وزش بادهاي به نسبت شديد فعال شده و منجر به آلودگي اين استان مي شود.
به گزارش ايرنا، اگر شاخص كيفيت هوا بين صفر تا 50 باشد كيفيت هوا در وضع پاك، 50 تا 100 وضع سالم و 100 تا 150 هوا ناسالم براي گروه‌هاي حساس (بيماران قلبي،‌ ريوي، سالمندان و كودكان)، 150 تا 200 ناسالم براي تمام افراد جامعه و 200 تا 3000 بسيار ناسالم خواهد بود.
7360/6021