تهران - ایرنا- یك كارشناس و پژوهشگر حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: كپسول های ترك اعتیاد دست ساز عطاری ها، قرص های «من درآوردی» است كه حاوی مواد شیمیایی، قرص های مخدر و مواد اعتیاد آور از جمله «گرس و گل» و در مواردی «شیشه» است و هیچ ماده گیاهی در آنها وجود ندارد.

هومان نارنجی ها روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: كپسول های گیاهی عرضه شده در عطاری ها كه برخی معتادان برای ترك اعتیاد از آن استفاده می كنند دارای تركیبی ناشناخته از انواع داروهای اعتیادآور و مخدر است.
وی افزود: در طرح تحقیقاتی كه با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شد در هر یك از مناطق شهرداری تهران چهاار عطاری انتخاب كردیم و از آنها 300 كپسول ترك اعتیاد دست ساز و قرص خریداری شد و مشاهده شد 100 كپسول آنها با دیگر قرص ها مشابه نیستند بنابراین در نشستی كارشناسانه كپسول های نامشابه را به آزمایشگاه تخصصی ارجاع دادیم.
وی ادامه داد: علاوه براین، پكیج دارویی ترك اعتیاد را كه توسط كانال های ماهواره تبلیغ می شود و شامل شش نوع داروی مختلف بود خریداری و تحویل آزمایشگاه دادیم.
نارنجی ها گفت: با اقدامات تحقیقاتی انجام شده مشخص شد كه همه كپسول ها و قرص های تهیه شده دارای چند نوع داروی اعتیاد آور هستند و همچنین هیچ كپسول و قرص شناخته شده ای با منشاء گیاهی در میان آنها یافت نشد.
مدیركل سابق امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نتیجه تحقیقات علمی ما نشان داد كه قرص ها و كپسول های ترك اعتیاد شامل 90 درصد دیفنوكسیلات، 86 درصد ترامادول، 78 درصد تركیبات مرفین دار، 69درصد استامینوفن ساده و 68 درصد استامینوفن كدئین، 23 درصد داروهای آرامبخش (بنزودیازپین ها)، 21 درصد داروی ضد تشنج (فنوباربیتال)، 18درصد شیشه (آمفتامین و متامفتامین)، 16درصد تركیبات THC (حشیش و گل)، 13درصد داروهای ضد افسردگی و ضد جنون و هشت درصد متادون بودند.
این پژوهشگر حوزه مخدر ادامه داد: شایع‌ترین مواد موجود در پكیج ترك اعتیاد ماهواره‌ای هم به ترتیب شیوع شامل ترامادول، استامینوفن، داروهای ضد افسردگی و ضد جنون متادون بودند.
نارنجی ها گفت: از نظر تعداد مواد موجود در نمونه‌ها هم به طور میانگین در هر نمونه 5 ماده اعتیاد آور یا دارو وجود داشت و 63 درصد نمونه‌ها حاوی پنج ماده اصلی (شامل مورفین، كدئین، ترامادول، دیفنوكسیلات و استامینوفن) نیز 42 نمونه (41 درصد كل نمونه‌ها) حاوی هر پنج ماده بودند.
این درمانگر اعتیاد گفت: نتیجه تحقیقات انجام شده بیانگر آن است كه عطاری ها ظاهرا تشت بزرگی را مهیا می كنند و انواع داروهای اعتیاد آور و آرامبخش را دركنار برخی مواد مخدر و محرك مانند شیشه و سوخته و گل با هم مخلوط می كنند.
نارنجی ها افزود: متاسفانه مشاهده كردیم كه در میان برخی كپسول ها ماده «گرس و گل» به نام پودر گیاهی ترك اعتیاد به رنگ سبز ارائه می شده است همچنین در برخی از محصولات رد پای شیشه و مواد محرك یافت كردیم كه به صورت قرص در جای ناشناخته ای پرس شده بود.
مدیركل سابق امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تاكید كرد: تجویز برخی داروها در قالب قرص ترك اعتیاد با هم در فرد مصرف كننده، تداخل ایجاد می كند اما در بررسی كپسول های دست ساز ترك اعتیاد عطاری ها مشاهد شد كه ظاهرا در نحوه تولید كپسول های ترك اعتیاد، چنین چیزی در نظر گرفته نشده است.

*متادون و قرص های «من درآوردی» در عطاری ها
وی با ابراز تاسف از اینكه در اكثر عطاری های مورد تحقیق نیز قرص متادون و بوپره نورفین، آزاد بدون سقف از نظر تعداد نیز به فروش می رسید، گفت: نكته جالب آن است كه مكانی كه به عنوان عطاری و مركز ارائه داروهای سنتی و گیاهی مجوز فعالیت دارد، قرص مخدر متادون می فروشد و در كپسول های دست ساز خود تركیبی «من در آوردی» از انواع داروهای مختلف مخدر را وارد می كند و به فروش می رساند و كسی نیست تا جلوی این اتفاق را بگیرد.
وی با بیان این پرسش كه آیا منطقی است كه مراكز درمانی ترك اعتیاد، ماهانه مورد بازرسی كارشناسان وزارت بهداشت قرار بگیرند اما مركزی به نام عطاری، به جای فروش گیاهان دارویی، قرص متادون و بوپره نورفین و كپسول پر از ترامادول و دیفنوكسیلات بفروشد؟ افزود: ظاهرا دیواری كوتاهتر از بیمار مصرف كننده مواد وجود ندارد كه به ناچار در قبال دریافت پول، انواع مختلفی از داروهای مخدر و محرك را در داخل یك كپسول دست ساز در حلقش بریزند.
نارنجی ها گفت: آیا زمان آن نرسیده است كه وزارت بهداشت با همكاری سایر ارگان های مسئول، با موضوع فروش داروهای دست ساز ترك اعتیاد و فروش متادون و بوپره نورفین برخورد كند؟
به گزارش ایرنا، در اغلب عطاری های پایتخت داروهایی دست ساز (قرص و كپسول) به نام ترك اعتیاد بفروش می رسد كه این داورها بدون مجوز وزارت بهداست و مراجع رسمی بوده و سبب اعتیاد بیشتر یا بروز عوارض جدی می شود.
علاوه بر این با وجود همه نظارت های انجام شده، عطاری ها اقدام به فروش قرص ها و مكمل های لاغری می كنند كه مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
اجتمام *9136*3063