مشهد – ایرنا – مشاور فرهنگی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: دستمزد كنونی كارگران با میزان تورم همخوانی ندارد اما این دولت مزد كارگران را افزایش داد.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام عبدالرحیم شهسواری، یكشنبه در بیست و نهمین جشنواره امتنان و تقدیر از كارگران نمونه استانی، گروه های كارگری و واحدهای نمونه اظهار كرد: یكی از توفیقات دولت این است كه اكنون تشكلهای كارگری و كارفرمایی همه اختلافها را پشت سر گذاشته و بر سر دستمزد كارگران به توافق رسیده اند.
وی اظهار كرد: هم اینك كف حقوق هر كارگر در ماه یك میلیون و 111 هزار تومان است كه البته این میزان با تورم همخوانی ندارد و تلاش می شود دستمزد كارگران متناسب با مخارج زندگی شود.
مشاور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: پارسال 700 هزار شغل در كشور ایجاد شد و معادل آن 700 هزار دفترچه بیمه تامین اجتماعی صادر شد، گرچه می پذیریم كه همه مشاغل ایجاد شده، ممكن است پایدار نباشند.
حجت الاسلام شهسواری، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را از دیگر توفیقات دولت تدبیر و امید ذكر و بیان كرد: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از حداقل 500 هزار تومان در ماه به یك میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: یك میلیون و 200 هزار كارگر از جمعیت 40 میلیونی كارگران كشور در 180 هزار واحد تولیدی و صنعتی این استان فعالیت دارند.
محمد سنجری اظهار كرد: جامعه كارگری موثرترین قشر در توسعه اقتصادی و پیشگام در عرصه اقتصادی و خط مقدم همه عرصه ها است و خلاقیت، تعهد، پشتكار و ولایت مداری جزو ویژگی های این قشر است.
وی بیان كرد: دولت فعالیت های زیادی را برای حفظ منزلت كارگر و حفظ شغل آنها شامل تعدیل موانع حوزه كار و كارگر، اصلاح قوانین و حمایت از نیروی كار، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و حفظ مشاغل و بهبود روابط خارجی انجام داده است.
وی اظهار كرد: در این دولت دستمزد كارگران افزایش یافت هرچند این دستمزد در شان و منزلت كارگران نیست اما بسیاری از عقب ماندگی ها در این حوزه توسط دولت جبران شد.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، توسعه فرهنگ كارآفرینی در كشور، ترویج فرهنگ حمایت از كالای ایرانی و حفظ اشتغال، حسن خلق و تخصص و امانت داری از سوی كارگران، ارتقای كیفی تولید و ارائه خدمات پس از فروش را از سوی مردم و كارگران مورد تاكید قرار داد.
سنجری خاطرنشان كرد: پارسال 123 هزار و 900 هزار شغل در خراسان رضوی ایجاد شد، نرخ بیكاری در استان 2 درصد كاهش و نرخ مشاركت اقتصادی 2 درصد افزایش یافت.
وی افزود: پارسال 300 میلیارد تومان در حوزه مشاغل خرد خانگی، 300 میلیارد تومان در حوزه مشاغل روستایی، 18 هزار میلیارد تومان از محل تبصره 18 قانون بودجه سال 96 در خراسان رضوی پرداخت شد.
وی بیان كرد: پارسال به 13 هزار شكایت در مراجع حل اختلاف كارگر و كارفرمایی خراسان رضوی رسیدگی، 9 طرح طبقه بندی در حوزه مشاغل استان اجرا و 24 هزار مورد بازرسی برای تامین امنیت و حفظ سلامت كار استان انجام شد.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: پارسال حوادث حوزه كارگری استان 13 درصد كاهش یافت، 16 هزار مقرری بگیر بیمه كارگری در استان وجود داشت كه در مدت مذكور 2 هزار و 600 نفر برگشت به حوزه كار داشتند.
سنجری افزود: پارسال 16 طرح ملی در حوزه های اجتماعی توسط اداره كل كار استان اجرا شد كه از محل آن 19 هزار نفر از بیكاران زیر پوشش بیمه تكمیلی قرار گرفتند و 11 هزار نفر بیكار نیز از امكانان رفاهی بهره مند شدند و در این مدت 106 مسابقه ورزشی نیز برای كارگران استان برگزار شد.
وی درباره بیست و نهمین جشنواره امتنان خراسان رضوی گفت: در این جشنواره 2 هزار و 35 واحد تولیدی استان ثبت نام كردند كه از آن میان 6 نفر به عنوان كارگر نمونه، 6 گروه كارگری نمونه و 13 واحد تولیدی نمونه انتخاب شدند.
7489/5132