تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

كرج- ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت كه 92 طرح مرتعداری در این استان به منظور بهره برداری و مدیریت صحیح مراتع به تصویب رسید.

حامد فرضی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به برنامه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور درخصوص واگذاری مراتع، تاكنون برای 96 سامانه عرفی به مساحت 133 هزار و 253 هكتار از مراتع طرح مرتعداری تهیه شده است.
وی اظهار داشت كه از این تعدا، 92 طرح به مساحت 124 هزار و 851 هكتار تصویب شده كه 46 طرح به مساحت 61 هزار و 347 هكتار به بهره برداران واگذارشد.
فرضی گفت: در اجرای طرح واگذاری مراتع، تمام جنبه های كوسیستم مرتعی یعنی آب، خاك، پوشش گیاهی، دام و انسان دیده شده است .
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار داشت: براین اساس حفاظت، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره برداری بهینه از مراتع در قالب برنامه زمانی و مكانی تعیین شده است.
وی از جمله مزیت های طرح های مرتعداری را مدیریت چرا، كنترل زمان ورود و خروج دام، رعایت ظرفیت چرا، عملیات كودپاشی، بذرپاشی، بذركاری، تبدیل دیم زارهای كم بازده، كپه كاری واحداث آبشخور در مراتع عنوان كرد.
فرضی گفت: در نشست های مشترك كارشناسان نظام مهندسی كشاورزی، منابع طبیعی و بهره برداران مراتع، مقرر شد بهره برداران مراتع در سال 97 برای فعال سازی طرح های خود زیر نظر كارشناسان ناظر اقدام كنند.
وی افزود: همچنین در جلسات مذكورمقرر شد پس از تصویب طرح های مرتعداری و قبل از واگذاری و عقد قرارداد طرح مرتعداری در دفترخانه اسناد رسمی، نسبت به بكارگیری كارشناس ناظر از سوی نماینده بهره برداران اقدام لازم به عمل آید.
استان البرز دارای بیش از 370 هزار هكتار اراضی مرتعی است.
6156/ 6155