قزوين-ايرنا-معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با اشاره به فعاليت 40 مركز آموزشي، تخصصي ويژه دانش آموزان مبتلا به اختلال اوتيسم، گفت: تلاش داريم تا در همه استان ها مراكز جامعي براي آموزش به اين دانش آموزان را ايجاد كنيم.

مجيد قدمي روز دوشنبه در حاشيه مراسم كلنگ زني ساخت نخستين مركز آموزشي تخصصي اوتيسم در قزوين، به خبرنگار ايرنا گفت: از هر 68 كودك يك نفر احتمال ابتلا به اوتيسم را دارد كه بايد مدارس و مراكز خاصي را براي اين دانش آموزان فراهم كنيم.
وي با اشاره به تحصيل 2 هزار و 100 دانش آموز اوتيستيك در مدارس استثنايي كشور، اضافه كرد: در استان هايي كه فاقد مدارس ويژه هستند با تشكيل كلاس ضميمه در مدارس استثنايي، اين دانش آموزان تحت پوشش قرار مي گيرند.
قدمي با اشاره به 2 طيف با بهره هوشي عادي و پايين در بين كودكان مبتلا به اوتيسم، گفت: دانش آموزان با بهره هوشي عادي در قالب طرح تلفيقي فراگير در كنار دانش آموزان مدارس عادي تحصيل مي كنند.
وي در خصوص كمبود نيروهاي توانبخشي مدارس استثنايي، افزود: براي جبران اين مساله نيز علاوه بر درخواست سهميه استخدامي از آموزش و پرورش، به خانواده ها اجازه داده ايم تا ضمن دريافت هزينه هاي لازم از اين سازمان، فرزندان خود را نزد مراكز خصوصي ببرند.
قدمي خاطرنشان كرد: به همين منظور امسال 50 ميليارد ريال اعتبار براي خدمات حمايتي به آموزش و پرورش استثنايي استان ها در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به برنامه هاي مختلف آموزشي و ورزشي براي دانش آموزان استثنايي در سال جاري، اظهار كرد: بودجه سازمان براي اين منظور 15 درصد افزايش يافته و تلاش داريم تا برنامه هاي مناسبي را در حوزه آموزشي و ورزشي و نيز آموزش هاي تلفيقي،دوره هاي ضمن خدمت تخصصي و توسعه آموزش هاي فني به مورد اجرا درآوريم.
قدمي با اشاره به ادامه احداث مدارس استثنايي مختلف در سطح استان هاي كشور، گفت: اين سازمان مانند ديگر مدارس جهان با اجراي طرح آموزش تلفيقي فراگير به دنبال تحصيل دانش آموزان استثنايي در كنار ساير دانش آموزان مدارس عادي است.
هم اكنون 140 هزار دانش آموز در يك هزار و 570 مدرسه استثنايي كشور تحصيل مي كنند.
23 هزار نفر در كشور آموزش و هدايت دانش آموزان استثنايي را برعهده دارند.
7388/8054