بیشترین اختلال دانش‌آموزان استثنایی اردبیل کم‌توانی ذهنی است

اردبیل - ایرنا - رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل گفت: شمار جمعیت دانش‌آموزان استثنایی استان، ثابت و با شیب ملایم رو به افزایش است و بیشترین اختلال آنها کم‌توانی ذهنی محسوب می‌شود.

محمد شفایی روز شنبه در آغاز طرح سنجش سلامت جسمی و آمادگی دانش آموزان در آموزشگاه گل‌ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشترین اختلال دانش آموزان استثنایی در سطح جهان نیز کم‌توانی ذهنی است ، گفت: در استان اردبیل آسیب‌دیدگی شنوایی رو به کاهش است و مبتلایان به اوتیسم، کم اما رو به افزایش هستند که ناسازگاری واکسیناسیون، مادران یخچالی و آلودگی‌ها از دلایل آن است.

وی ادامه داد: بیماری اوتیسم به سه سطح تقسیم می‌شود و در سطح یک آن، ۲۱ دانش آموز مبتلا در شهر اردبیل داریم و دلایل ابتلا به آن به قبل و بعد از ازدواج و حین زایمان ، بهداشت، ژنتیک و بیماری های مادر مربوط می شود و ارائه خدمات در ثبات و کاهش شمار دانش آموزان استثنایی موثر است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل گفت: در شهر اردبیل ۱۱ مدرسه و در سطح استان ۲۴ مدرسه مستقل و در کل با احتساب همه مدارس زیر مجموعه آموزش استثنایی، بیش از ۶۰ مدرسه برای این دانش آموزان فعال است و یکهزار و ۷۰۰ دانش آموز در مدارس ویژه و حدود ۸۰۰ دانش آموز در مدارس عادی استان از خدمات آموزش و پرورش استثنایی بهره مند می‌شوند.

شفایی افزود: تا انتهای شهریور ماه ویژگی های جسمانی، بهداشتی و روانی دانش آموزان بررسی می شود و سنجش عمومی و تخصصی دانش آموزان عشایر و سنجش تخصصی همه دانش آموزان رایگان است و سنجش جسمانی و آمادگی دانش آموزان پیش دبستانی و عشایر، از مهر ماه آغاز خواهد شد و دانش آموزان عشایر در مبدا و مقصد کوچ آنها انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: از نظر جمعیت دانش آموزان استثنایی و سطح خدمات رسانی به آنها، شاخص های استان اردبیل با شاخص های کشوری و جهانی برابر است و بیش از ۴۰۰ معلم در سطح استان به آنها خدمات می دهند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل گفت: خانواده ها وقتی برای نام نویسی فرزندانشان به مداراس مراجعه کنند، مدیران مدرسه از طریق سامانه برای آنها به همان روز و ساعت نوبت گیری خواهند کرد و سپس والدین با به همراه داشتن شناسنامه، یک قطعه عکس و کارت واکسیناسیون به مراکز سنجش مراجعه خواهند کرد.

شفایی ادامه داد: اگر دانش آموزی نارسایی هوشی داشته باشد، در مدارس ویژه آموزش خواهد دید و تا پایان دوره دوم متوسطه در مدارس استثنایی خواهد بود اما اگر فردی از حیث هوشی آسیب دیدگی نداشته باشد، می تواند در مقاطع بعدی در مدارس عادی حضور یابد و برخی دانش آموزان استثنایی که فقط از نظر جسمانی مشکل داشته باشند به دانشگاه نیز راه می یابند. 

وی گفت: از ۲۵ هزار دانش آموزی که سال گذشته ارزیابی شده بودند، یک درصد و به تعداد ۲۴۷ نفر به مدارس استثنایی ارجاع شده بودند و تعدادی نیز که دچار عارضه روحی نبودند، در قالب طرح فراگیر به مدارس عادی معرفی شدند.

استان اردبیل یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیش از ۸۵ هزار دانش آموز در مدارس آن حضور می یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha