سنندج - ايرنا - رئيس اداره حفاظت محيط زيست مريوان گفت: 6 هزار قطعه پرنده چنگر در نيزارهاي درياچه زريبار مريوان به منظور جوجه آوري، لانه سازي كردند.

صباح پناهي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: چنگرهاي بومي و غيربومي به منظور لانه سازي و جوجه آوري در اين فصل به نيزارهاي اطراف درياچه زريبار مي آيند.
وي با اشاره به اينكه چنگرها كه در سه گونه معمولي، نوك قرمز و پيشاني سفيد هستند، افزود: چنگرهاي نر و ماده در طول روز به منظور تغذيه در بخش هاي مختلف درياچه زريبار به صورت دسته جمعي مشاهده مي شوند.
پناهي با اشاره به وجود 767 هكتار نيزار در حاشيه درياچه زريبار تاكيد كرد: نيزارهاي حاشيه و پيرامون زريبار در واقع پناهگاه بسيار خوبي براي پرندگان آبزي و كنار آبزي هستند.
وي يادآور شد: اين محل به عنوان بخش جدايي ناپذير درياچه ضمن بخشيدن جلوه هاي خاص بصري، از حيث روابط اكولوژيكي، حفظ سلامتي و تصفيه آب درياچه و برقراي توازن در معادلات اكولوژيكي اين درياچه اهميت دارد.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست مريوان گفت: بارندگي هاي مناسب امسال و وجود امنيت زيست محيطي، شرايط مناسبي را براي زيست انواع پرندگان مهاجر و بومي در تالاب زريبار بوجود آورده است.
پناهي از اهالي روستاهاي همجوار تالاب زريبار خواست در صورت مشاهده افراد سودجو در شكار گونه هاي با ارزش جانوري به اداره محيط زيست و محيط بانان اطلاع دهند.
چَنگَر يا پَرلا پرنده‌اي آبزي به رنگ سياه است كه رنگ سر و گردنش براق تر و منقار و پيشاني‌اش سفيد رنگ و از راستهٔ درناسانان (Gruiformes) و خانوادهٔ چنگريان (Rallidae) است، اين پرنده بومي ايران است و به فراواني در مناطق مختلف كشورمان مششاهده مي شوند.
پناهگاه حيات وحش زريبار و تالاب بين المللي آن كه بيست و سومين عضو تالاب كنوانسيون رامسر است داراي حجم تقريبي آب بيش از 30 ميليون مترمكعب بوده و سرريز آب درياچه از قسمت جنوبي با نام رودخانه مريوان خارج مي شود.
طول درياچه زريبار حدود پنج كيلومتر و عرض آن حدود 1.6 كيلومتر بوده و وسعت تالاب به دليل تغييرات حجم آبي در فصول مختلف متغيير و حداقل و حداكثر عمق آن به ترتيب 2 و 6 متر است.
زريبار در يك دره طولي وسيع قرار دارد و از 2 طرف غرب و شرق با كوه هاي پوشيده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضي منطقه را جنگل و بيشه زارهاي نيمه انبوه تشكيل مي دهد كه گونه غالب جنگلي آن بلوط ايراني است.
تاكنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهي يك گونه مارماهي، پنج گونه فيتوپلانكتون و 17 گونه زئوپلانكتون در تالاب بين المللي زريبار شناسايي شده است.
گياهان شناوري چون سراتوفيليوم، سريوفيليوم و گونه هايي از گياهان خاردار و گونه هاي ني، هزارني، بارهنگ آبي، نيلوفر آبي، علف هفت بند، پيچك ها، لويي، بزواش، جگن و نعناع پوشش گياهي اين تالاب را تشكيل مي دهد.
سياه ماهي خالدار، سياه ماهي معمولي، عروس ماهي و ماهي گامبوزيا از جمله گونه هاي بومي و ماهي آمور سفيد، كپور آيينه اي، كپور معمولي، كپور سرگنده (بيگ هد) و فيتوفاك از جمله گونه هاي غيربومي اين درياچه است.
شهرستان مرزي مريوان در فاصله 130 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
3020/9102