۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84530972
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دستگاه‌ها به وظیفه خود در برنامه جامع زریبار مریوان عمل نکردند

سنندج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه عامل اصلی کاهش سطح و حجم آب تالاب بین‌المللی زریبار مریوان کاهش بارندگی و خشکسالی بوده است، گفت: دستگاه‌های متعهد به وظیفه خود در برنامه جامع این تالاب بین‌المللی عمل نکردند.

فریبا رضائی روز شنبه در نشست مجازی با خبرنگاران استان با اشاره به اینکه خشکسالی دلیل اصلی کاهش سطح و حجم تالاب بین‌المللی زریبار است، اظهار داشت: مشکل اصلی این تالاب عدم اجرای تعهدات سایر دستگاه‌های متعهد در برنامه جامع تالاب زریبار، دخل و تصرف غیرمجاز، ساخت و سازخزنده شهر به سمت تالاب و کشاورزی غیرمجاز در کنار عدم آگاهی و باورهای غلط در خصوص نیزار توسط بعضی از افراد سودجو است.

وی اضافه کرد: پرونده‌های قضایی تشکیل شده برای متخلفان گویای تلاش و اهتمام ویژه مجموعه محیط زیست استان برای حفاظت از تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان به برنامه‌های حفاظتی در تالاب زریبار اشاره کرد و گفت: احداث پنج  واحد لاگون و استخر ترسیب و تصفیه فاضلاب های در پایین دست روستاهای ضلع غربی در سال‌های گذشته و قبل از وصل شدن فاضلاب این روستاها به سیستم تصفیه خانه، احداث سوله‌های جمع آوری فضولات دامی در روستاهای حاشیه تالاب، احداث مامور سرا ، به کار گیری محیط بان، خرید قایق موتوری کنترل مستمر شکار و صید از جمله مهمترین اقدامات این اداره کل طی چند سال اخیربوده است.

رضائی افزود: احداث و تجهیز پاسگاه محیط بانی برده‌رشه با حضور ۲۴ ساعته مامورین اجرایی، تجهیز کل محدوده تالاب به سیستم دوربین های مدار بسته، آموزش مستمر جوامع محلی، تهیه نقشه ساماندهی محدوده ۱۵ هکتاری گردشگری با اولویت اجرای پروژه هایی از قبیل ایجاد بازارچه سنتی برای ساماندهی دستفروش‌ها، تعمیر و بازسازی سرویس های بهداشتی محدوده، احداث و استقرار تلویزیون شهری به منظور اطلاع رسانی و همچنین عقد قرارداد جدید با شهرداری مریوان از دیگراقدامات اخیر اداره کل محیط زیست استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه تالاب زریبار نیز با توجه به وابستگی مستقیمی که از لحاظ تامین آب به بارندگی حوضه دارد، یادآور شد: کاهش ۴۲ درصدی بارندگی‌ها در استان تالاب زریبار را هم تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش سطح و حجم آب آن شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: قسمت اعظم اعتبارات ملی محیط زیست استان طی سال گذشته و امسال برای ساماندهی محدوده ۱۵ هکتاری گردشگری تالاب که به دلیل سوء مدیریت سایر ارگان ها تبدیل به کانون آلودگی شده بود، اختصاص پیدا کرده است.

رضائی گفت: تصویب اعتبارات برنامه میان مدت پنج ساله در ستاد ملی حفاظت تالاب های کشور به ریاست معاون اول رییس جمهور برای نخستین بار و تعیین برنامه ها و شرح وظایف چهار دستگاه متولی از دیگر اقدامات اساسی به منظور بقاء اکولوژیک اکوسیستم زریوار بوده است.

به گزارش ایرنا، دریاچه بین المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۲۰کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha