تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

تبریز- ایرنا - بخش كشاورزی آذربایجان شرقی در اثر سرمای بهاره و وقوع حوادث غیرمترقبه متحمل آسیب یك هزار و 700 میلیارد تومانی شد كه به گفته كارشناسان، رقم آن بسیار بزرگ تر از خسارت زمین لرزه 6 سال قبل ارسباران می باشد.

به گزارش ایرنا، هر چند عمق خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه بر كشاورزان آذربایجان شرقی به دلیل سرشكن شدن آن در سطح استان خیلی به چشم نمی آید، اما این گونه اتفاقات، تن نحیف كشاورزی را بیشتر تحلیل می برد.
آنچه شدت تاثر ناشی از خسارت وارده بر بخش كشاورزی را دوچندان می كند، نهادینه نبودن فرهنگ بیمه محصولات كشاورزی از یك سو و بی میلی كشاورزان به این مساله به دلیل عملكرد ضعیف صندوق بیمه كشاورزی از سوی دیگر است.
رییس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به خسارت یك هزار و 700 میلیارد تومانی سرمازدگی، تگرگ و سیل به بخش كشاورزی استان اظهار داشت: برای درك بزرگی این رقم، یادآوری این نكته خالی از لطف نیست كه زمین لرزه ارسباران كه انعكاس رسانه ای وسیعی داشت، حدود یك هزار و 200 میلیارد تومان خسارت مالی داشت.
وی افزود: هر چند بخش كشاورزی همه شهرستان های استان از حوادث غیرمترقبه آسیب دیده است، اما بیشترین میزان خسارات به شهرستان های مراغه، ملكان و اهر وارد شده است، زیرا آنها مركز اصلی تولید سیب و گردو هستند.
وی اضافه كرد: به تازگی نیز بارش تگرگ در شهرستان های چاراویماق و خداآفرین خسارات وارد كرد.
رییس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی اعلام كرد: 85 درصد خسارات در بخش باغی، 12 درصد محصولات زراعی، 2.5 درصد محصولات دامی و بقیه نیز در بخش تاسیسات وارد شده است.
وی ادامه داد: از رسانه ها درخواست داریم جهاد كشاورزی را در زمینه نهادینه كردن فرهنگ بیمه محصولات كشاورزی كمك كنند، زیرا هر چند صندوق بیمه كشاورزی كاستی هایی دارد، اما در نهایت دریافت هر چند دیرهنگام خسارت از صندوق بهتر از خالی ماندن دست كشاورزان به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه است.
وی خاطرنشان كرد: تنها محلی كه می تواند به كاهش ریسك فعالیت های كشاورزی كمك كند، صندوق بیمه كشاورزی است و در حال حاضر گزینه دومی وجود ندارد.
فتحی اظهارداشت: بیمه نبودن محصولات كشاورزی علاوه بر اینكه موجب می شود كشاورزان در هنگام وقوع حوادث دست شان به جایی بند نباشد، بلكه بر آینده فعالیت های آنها نیز تاثیر منفی دارد.
وی تاكید كرد: باید كشاورزان را متقاعد كنیم كه محصولات خود را به موقع بیمه كنند، تا خسارات ناشی از وقوع حوادث مختلف برای آنان به حداقل برسد.
مدیر صندوق بیمه كشاورزی در آذربایجان شرقی هم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینكه طرح بیمه پایه كشاورزی به منظور ترغیب بهره برداران از سال گذشته توسط صندوق اجرایی شده است، گفت: در این طرح به ازای حق بیمه كمتر، عوامل خطرزا با تواتر كمتر كه خسارت های سنگین و فاجعه آمیز در پی دارد، بیمه می شود.
شهرام نریمانی با اعلام اینكه در سال زراعی جاری 45 هزار هكتار از باغات و 215 هزار هكتار از اراضی زراعی استان تحت پوشش صندوق قرار دارد، خاطرنشان كرد: سال گذشته 135 میلیارد تومان به بهره برداران استان غرامت پرداخت شد.
وی با بیان اینكه تنها 35 درصد از غرامت خسارت بخش باغی استان هنوز پرداخت نشده است، اظهار كرد: در صورت تامین بودجه غرامت باقی مانده هم پرداخت شود.
نریمانی با اشاره به تفاوت خسارت اعلامی توسط مسوولان جهاد كشاورزی با ارزیابی كارشناسان بیمه، گفت: مسوولان جهاد تمام خسارت محصول را محاسبه می كنند، اما كارشناسان صندوق خسارت ناشی از عوامل قهری بر محصول را لحاظ می كنند.
وی با اشاره به اینكه سالانه بطور میانگین 35 درصد سطح كشت اراضی و باغات استان بیمه می شود، خاطرنشان كرد: آذربایجان شرقی در حدود 100 هزار هكتار باغ و یك میلیون و 100 هزار هكتار اراضی زراعی دارد.
دبیر خانه كشاورز آذربایجان شرقی هم به ایرنا گفت: با وجودی كه صندوق بیمه روش های همه گیر ارائه می كند، به واسطه تاخیر در پرداخت غرامت، روش های خاص ارزیابی كارشناسان بیمه و مشاركت ضعیف صندوق بیمه با كشاورزان، شاهد كاهش گرایش بهره برداران به استفاده از خدمات صندوق هستیم.
مصطفی قنبری با اشاره به تصویب ردیف بودجه خاص برای بیمه كشاورزی گفت: با توجه به كافی نبودن اعتبار تخصیص یافته در سال گذشته هنوز بخشی از غرامت باغداران پرداخت نشده است.
وی بیمه گذاری بر اساس نظام بهره برداری در بخش كشاورزی را ضروری دانست و پیشنهاد كرد بیمه گروهی راه اندازی شود و تمام بهره برداران روستا تحت پوشش آن قرار گیرند.
وی همچنین راه اندازی شركت های بیمه كشاورزی توسط بخش خصوصی را برای كاهش خسارت های ناشی از حوادث غیرمترقبه در این بخش ضروری دانست و گفت: در این صورت حق بیمه بهره برداران كاهش می یابد.
وی در كنار افزایش گرایش به بیمه، بر ضرورت اتخاذ راهكارهایی به منظور كاهش خسارت حوادث قهری در بخش كشاورزی تاكید كرد.
قنبری اولین اقدام را برنامه ریزی كشت بر اساس نتایج آمایش سرزمین دانست و افزود: با توجه به تغییر اقلیم، باید در هر منطقه محصولی كشت شود كه با اقلیم مطابق بوده و به ویژه در برابر سرما مقاوم باشد تا در برابر اولین سرمای دیررس بهاره خسارت نبیند.
وی مطالعه علمی در استقرار الگوی كشت و تبعیت از نظام تولید فنی و علمی را برای كاهش خسارت های طبیعی ضروری دانست و افزود: در صورت انتخاب رقم ها و واریته های مقاوم به سرما و آفات، میزان خسارت كاهش می یابد.
قنبری در كنار بهره گیری از دانش روز و داده های تحقیقاتی بر استفاده از تجربه كشاورزان در مقابله با حوادث قهری تاكید كرد.
در نهایت در كنار كاستی های صندوق بیمه كشاورزی و جایگاه نامناسب صندوق در میان بهره برداران به نظر می رسد نوع كشت مناطق مختلف كشور با تغییر اقلیم تطبیق نیافته و از این رو شاهد افزایش آسیب پذیری بخش كشاورزی در برابر عوامل طبیعی هستیم.
3071/518