همدان- ايرنا- رئيس هيات كوهنوردي و صعودهاي ورزشي همدان با بيان اينكه 500 ميليون ريال براي ساخت موزه كوهنوردي همدان نياز است گفت: اين موزه مفاخر و بزرگان عرصه كوهنوردي را ماندگار خواهد كرد.

عليرضا گوهري روز پنجشنبه در حاشيه بازديد اعضاي شوراي اسلامي شهر همدان از مجموعه سنگنوردي فرهاد با بيان اينكه اين بازديد براي بررسي طرح ساخت موزه كوهنوردي در همدان انجام شد ابراز اميدواري كرد: اجراي اين طرح مورد حمايت جدي قرار گيرد.
وي اضافه كرد: استان همدان سابقه ديرينه در رشته كوهنوردي دارد و مفاخر بزرگي در كوهنوردي اين استان فعاليت داشته و بسياري از قلل مرتفع دنيا را فتح كرده اند و به طور حتم اين موزه مركز غني و ماندگار از آثار و عكس هاي با ارزش گذشتگان كوهنوردي خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: پيش از اين همدان اوايل دهه 90 داراي موزه بود اما به دليل سهل انگاري و كم كاري برخي از مسئولان اجرايي استان پايدار نماند.
رئيس هيات كوهنوردي و صعودهاي ورزشي همدان يادآور شد: آثارها و عكس هاي قديمي و با ارزشي را از فعاليت كوهنوردان بزرگ و مطرح استان جمع آوري كرده ايم و تنها نياز ما ساخت موزه است.
وي افزود: ساخت اين موزه به طور قطع در رونق گردشگري ورزشي همدان كمك شاياني خواهد داشت به ويژه اينكه قدمت و مفاخر كوهنوردي همدان آوازه جهانيان است.
وي اظهار داشت: اين موزه مي تواند گنجينه ماندگار از آثار و تصاوير تاريخي كوهنوردي همدان باشد و اميدوارم با حمايت مسئولان اجرايي بتوانيم نسبت به ساخت آن در سال جاري اقدام كنيم.
همدان از سوي فدراسيون كوهنوردي و صعودهاي ورزشي كشور به عنوان پايتخت كوهنوردي ايران نامگذاري شده است.
همدان پيشينه تاريخي در ورزش كوهنوردي كشور دارد و زنده ياد ˈمحمود اجلˈ اولين كوهنورد كلاسيك همدان و از اولين كوهنوردان نامي كشور بود كه كوهنوردي نوين و فني و علمي را در ايران آغاز كرد.
ورزش كوهنوردي استان همدان از جايگاه ارزنده اي در سطح كشور برخوردار بوده و كوهنوردان بزرگ و پرافتخاري از اين استان در ويترين نام آوران اين ورزش هستند.
اين استان در كوهنوردي، الگوي كشور به شمار مي رود و اولين ايرانيان فاتحان اورست نيز از اين استان بوده اند.
7520/2087