تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸

سنندج - ایرنا - توت فرنگی كردستان با قرار گیری در تقویم گردشگری و محلی سنندج دیگر نه تنها از یادها نمی رود بلكه به سمت برندسازی و داشتن جشنواره ای ملی حركت می كند تا از خاصیت ضد افسردگی اش به نفع خود استفاده و شهرتی بزرگتر از امروز برای خود دست و پا كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی منابع برای توت فرنگی بیش از 41 خاصیت دارویی می شمارند كه خاصیت ضد افسردگی یكی از آنهاست و احساس تنهایی از دلایل آن؛ سرنوشتی كه توت فرنگی كردستان بدلیل زود رنج بودنش برای آینده خود متصور بود.
تنهایی برای زود رنج ها مانند تیغی بران است كه اگر به موقع به آن رسیدگی نشود صدمات جبران ناپذیری وارد می كند و توت فرنگی كردستان به عنوان بزرگترین محصول باغی این استان كه همه ساله در فصل بهار زینت بخش مهمانی ها و سبد میوه بسیاری از ایرانی هاست این روزها نیازمند توجه بیشتر از جانب دست اندركاران برای ایفای نقشی بیشتر در توسعه و اقتصاد كشاورزی بهره برداران است.
این میوه به تنهایی با سه هزار و 200 هكتار سطح زیر كشت و تولید حدود 47 هزار تنی در سال، نان آور بیش از 13 هزار بهره بردار باغی كردستان است كه حاصل یكسال دسترنج خود را حدود سه ماه (از اواخر فروردین تا اوایل تیر ماه) برداشت و برای تازه خوری روانه بازار مصرف می كنند.
كشت توت فرنگی در كردستان سابقه ای نزدیك به یك سده دارد، آب و هوا، شرایط اقلیمی، بارش های مناسب و كشاورزان سخت كوش همه دست بدست هم داده تا این استان به قطب تولید توت فرنگی كشور تبدیلی شود.
باغداران و كشاورزان این استان با تامین حدود 75 درصد از این محصول در كشور رتبه اول را در تولید توت فرنگی ایران به خود اختصاص داده اند.
علاوه بر آن سالانه حدود 320 هزار تن انواع میوه در 41 هزار هكتار از باغات كردستان تولید می شود كه توت فرنگی با 47 هزار تن تولید سهمی نزدیك به 15 درصدی از انواع تولیدات باغی را به خود اختصاص داده كه این ظرفیت بالفعل نیازمند توجهی ویژه برای بالقوه شدن است .
در كنار آن توت‌ فرنگی از محصولات بومی منطقه است كه علاوه بر جنبه اقتصادی در بین مردم، دارای محبوبیت و احساس تعلق‌ خاطر خاصی نیز هست.
مسئولان و متولیان استانی در این شرایط بر آن شدند سالانه در قالب برگزاری مراسم شكرگزاری برداشت محصول، همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و محلی این محصول باغی كردستان را معرفی و ظرفیت های خاص آن مورد بررسی و بازبینی قرار دهند.
برند سازی، ایجاد صنایع تبدیلی، ارائه روش های نوین كشاورزی، استفاده از ارقام مناسب كشت و برگزاری جشنواره ها از جمله اقداماتی است كه برای نقش آفرینی یك محصول در توسعه و اقتصاد پایدار جوامع كافی است و انجام این اقدامات برای محصولی مانند توت فرنگی در دستور كار بسیاری از دستگاه های اجرایی قرار گرفته است.
در این بین برند سازی پیش زمینه انجام مقدمات نقش آفرینی یك محصول در توسعه پایدار است كه برای رسیدن به این هدف می توان با اجرای مناسب جشنواره‌های استانی و معرفی و تبلیغ آنها در نگاهی وسیع تر به جشنواره‌هایی ملی تبدیل كرد تا در كنار جذب گردشگران داخلی و خارجی، سود آوری را برای كشاورزان همراه داشته باشد.
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان درباره برگزاری جشنواره ‌های مربوط به محصولات كشاورزی معتقد است با توجه به اینكه مراحل كشت، داشت و برداشت براساس تقویم خاصی انجام می‌شود و هر یك فصل خاصی دارد، می‌توان از این فرصت‌ها به ‌عنوان یك رویداد بهره برداری كرد.
آوات مكاری افزود: در مجموع از جشنواره‌های كشاورزی می‌توان به ‌عنوان فرصتی درخشان‌ برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی بهره برد چرا كه با یك برنامه‌ریزی ساده، مشاركت گسترده جوامع محلی و هدایت و حمایت بخش دولتی و همت بخش مردمی قابل اجرا هستند.
وی ادامه داد: در صورتی كه مردم محلی بتوانند بخشی از محصول و تولیدات خود را در خلال این جشنواره‌ها به فروش برسانند علاوه بر تحقق اهداف گردشگری بومگردی در رشد اقتصاد منطقه و جامعه محلی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
مكاری گفت: در جشنواره‌ها باید تلاش شود تمام فرآورده‌های یك محصول عرضه شوند و در دسترس بازدید كنندگانی كه می‌توانند خریدار به حساب آیند، قرار گیرند و علاوه بر آن مردم جوامع محلی نیز در راستای پایداری رویدادها با دستگاه های اجرایی همگام و همراه باشند.
وی یادآور شد: باید شرایطی فراهم شود تا مردم برگزاری این جشنواره ها را برای خود مفید به فایده دانسته و شركت یا برگزای آن را كمكی برای ارتقای معیشت و درآمد خود بدانند.
قرارگیری روزی بنام «توت فرنگی» كردستان در تقویم محلی این استان خبری تازه و دیدگاهی جدید است كه محمد ابراهیم زارعی فرماندار سنندج آن را تایید كرده و گفته است: جشنواره توت ‌فرنگی در تقویم گردشگری این شهرستان ثبت شده و هر سال برگزار می‌شود.
وی معتقد است: برگزاری اولین جشنواره توت فرنگی كردستان در راستای برندسازی این محصول انجام می شود كه روستای شیان سنندج از توابع بخش سیروان 6 تیر ماه جاری میزبان اولین جشنواره است.
زارعی هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن توت فرنگی كردستان و به موازات آن معرفی جاذبه های گردشگری منطقه اعلام كرد و اظهار داشت: این جشنواره در تقویم گردشگری شهرستان ثبت و مقرر شده به صورت سالانه برگزار شود.
وی با بیان اینكه توت فرنگی كردستان بسیار متفاوت است و می تواند منبع درآمدی مناسبی برای تولید كنندگان باشد، افزود: ایجاد صنایع تبدیلی از نیازهای این محصول برای ایفای نقش توسعه گری در شهرستان و استان است چون با این اقدام می توان هم به معرفی در سطح كشوری و جهانی كمك كرد و هم باعث توسعه، اشتغال و درآمد منطقه شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان كردستان نیز می گوید: میزان تولید توت فرنگی كشور سالانه حدود 65 هزار تن برآورد می شود كه استان كردستان سهم 47 هزار تنی در آن دارد و ارقامی چون كویین الیزا، پاروس و دیامونت در این منطقه كشت و تولید می شود.
محمدفرید سپری با اشاره به اینكه حمایت ترویجی از كشاورزان مهمترین گام در راستای ایجاد انگیزه در كشت این محصول است، اظهار داشت: معرفی ارقام جدید با عملكرد بالاتر و ماندگاری زیاد از اقدامات این سازمان برای خانواده هایی است كه معیشت آنان ارتباط تنگاتنگی با كشت این محصول دارد.
وی گفت: محصول توت‌ فرنگی ارقام جدید با عملكرد 16 تنی در هر هكتار و ماندگاری 40 روزه است در حالیكه ارقام قبلی عملكردی چهار تنی در هر هكتار و ماندگاری یك هفته ای داشتند.
سپری اضافه كرد: علاوه بر آن می خواهیم طبق سیاست های جهاد كشاورزی كشت انتظاری و پاییزه آن را در مزارع گسترش دهیم كه طرح آزمایشی مینی تونل های حفاظت از خسارت های سرمازدگی، بارش تگرگ و بارش بی از حد باران در بهار در حال اجرا است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان كردستان در خصوص ایجاد صنایع تبدیلی این محصول نیز افزود: هم اكنون مقداری از این محصول در كارخانه ها فرآوری می شود ولی انتظار می رود با سرمایه گذاری های بیشتر از سوی بخش خصوصی این اقدام در سطح بیشتری انجام شود.
سپری یادآور شد: در حال حاضر 111 واحد صنایع تبدیلی و تكمیلی دارای پروانه بهره برداری از سازمان جهاد كشاورزی با ظرفیت فراوری 740 هزار تن انواع محصولات زراعی، دام، طیور، شیلات، باغ در استان فعال است.
وی با بیان اینكه سازمان جهاد كشاورزی خود برگزار كننده جشنواره ها و همایش های مختلف محصولات كشاورزی در استان است، تاكید كرد: در كنار آن از برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها و همایش های علمی نیز پشتیبانی می كند.
وی در خصوص برگزاری جشنواره توت فرنگی استان گفت: علاوه بر همكاری با این جشنواره در سال جاری، سازمان جهاد كشاورزی یكی از اعضای اصلی برگزاری نهمین همایش ملی یافته‌های پژوهشی كشاورزی با محوریت توت فرنگی در دانشگاه كردستان بود.
به گزارش ایرنا، توت فرنگی كردستان به ترتیب بیشتر در شهرستان‌های سنندج، كامیاران، مریوان و سروآباد تولید می شود.
توت فرنگی به عنوان ملكه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی كه خواص و فواید درمانی زیادی دارد و حاوی مقادیر زیادی آنتی اكسیدان، فیبر و ویتامین است.
توت فرنگی گیاهی چند ساله است و در طول زمان باردهی امكان دارد بر اثر حوادثی مانند خشكسالی، سرمازدگی و آتش سوزی قسمت های از مزرعه آسیب ببیند به همین خاطر كشاورزان باید در طول سال از این میوه مراقبت كنند.
راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی وابسته به این محصول و اختصاص غرفه ویژه توت فرنگی كاران در میدان میوه و تره بار تهران به عنوان مركزی برای پخش این میوه در سایر بازارها می تواند گام بسیار مهمی برای رونق این محصول در داخل كشور باشد.
استان كردستان به دلیل قابلیت ها و ظرفیت های مناسبی از جمله مرزی بودن 2 شهرستان بانه و مریوان به عنوان فرصتی دیگر و گذرگاهی برای خروج محصولات استان به كشورهای همسایه بویژه كشور عراق، می تواند بازار خارجی بسیار خوبی برای توت فرنگی این استان باشد.
درآمد ناخالص بخش كشاورزی استان در سال 96 بیش از 41 هزار و 54 میلیارد ریال برآورد شده كه شامل 16 هزار و 9 میلیارد ریال آن در زمینه زراعت ، هشت هزار و 855 میلیارد ریال آن درزمینه باغبانی و 16 هزار و 190 میلیارد ریال آن در زمینه دام و طیور و آبزیان بوده است.
بر اساس آخرین سرشماری كشاورزی (سال 1393 ) تعداد 113 هزار و 630 بهره بردار بخش كشاورزی در سطح 163 هزار 873 واحد بهره برداری در استان مشغول فعالیت هستند.
از این تعداد بهره بردار 88 هزار و 292 مورد مربوط به زیر بخش زراعت، 46 هزار و 41 مورد مربوط به زیربخش باغبانی و مابقی آن مربوط به زیر بخش امور دام و طیور و صنایع كشاورزی است.
3034/9102