همدان- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای تقویت مهارت های دانش آموزان، تلاش داریم در سال تحصیلی جدید انجام تكالیف مهارت محور در اوقات فراغت، جایگزین مشق شب شود.

به گزارش ایرنا، رضوان حكیم زاده روز دوشنبه در گردهمایی سفیران آموزش و رابطان دانش آموزان دیرآموز مدارس ابتدایی استان همدان با اشاره به جایگزینی فعالیت های داستان نویسی، داستان خوانی و داستان گویی به جای پیك های نوروزی كه در نوروز امسال اعمال شد، افزود: این طرح موجب شد به كودكان حق انتخاب داده شود و كودكان خود تصمیم بگیرند چه كتابی را بخوانند و چه فعالیتی را انجام دهند.
وی ادامه داد: بزرگسالان باید محیطی را برای كودكی كردن فرزندان خود فراهم كنند و اجازه دهند كودك با بازی كردن، اشتباه كردن و استفاده از بسترهای هنر و ادبیات، مهارت های علمی را فرا بگیرد.

*** خودداری از جداسازی آموزشی دانش آموزان دیرآموز از دانش آموزان عادی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست اصلی این معاونت، خودداری از جداسازی آموزشی دانش آموزان دیرآموز از دانش آموزان عادی است؛ با این وجود در محیط های آموزشی فراگیر و تلفیقی، تفاوت های فردی دانش آموزان نادیده گرفته نمی شود.
حكیم زاده ادامه داد: قرار گرفتن دانش آموزان در فضای مدرسه در كنار هم، كار بسیار ارزشمندی است اما این تصور كه هدف آموزش فراگیر، نادیده گرفتن تفاوت های فردی و داشتن انتظار یكسان از دانش آموزان است به همه دانش آموزان لطمه می زند لذا باید انتظارات را از یادگیری دانش آموزان دیرآموز تعدیل كرد.
وی اضافه كرد: برنامه درسی دانش آموزان در طرح تلفیقی باید منعطف و شامل فرصت های یادگیری مشترك و یادگیری اختصاصی باشد و در این صورت دانش آموز دیرآموز در معرض تجربه ناكامی های مكرر قرار نمی گیرد و انتظارات غیر واقع بینانه والدین این دانش آموزان كاهش می یابد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه باید در برنامه درسی دانش آموزان دیرآموز تجدید نظر اساسی شود، بیان كرد: اگر در مدارس به كودكان با نیازهای خاص فرصت داده شود كه مهارت های اصلی و تعامل انسانی را در كنار دیگر دانش آموزان فرا گیرند و قسمت هایی از موضوعات درسی را كه توانایی اش را دارند بیاموزند، خدمت بزرگی به این افراد كرده ایم.
حكیم زاده اظهار داشت: دانش آموزان دیر آموز ممكن است مطالب آموزشی را دیر فرا بگیرند اما بن مایه های نگاه، عطوفت و خشم معلمان را در بعد احساسی بسیار سریع در می یابند؛ لذا پیامی كه از رفتار معلمان و والدین به این دانش آموزان منتقل می شود در روند رشد آنها بسیار تاثیر گذار است.
وی بر اهمیت نقش خانواده ها در موفقیت طرح فراگیر تاكید كرد و گفت: باید انتظارات خانواده های فرزندانی كه در طرح فراگیر شركت می كنند را تعدیل كرد تا دست به مقایسه نزنند و معاونت آموزش ابتدایی سعی دارد از طریق سفیران آموزش، نگاه جامعه را به دانش آموزان دیرآموز تغییر دهد و از برچسب زدن به این كودكان پیشگیری كند.

***تحصیل بیش از هفت هزاردانش آموز نوآموز در همدان
مدیركل آموزش و پرورش همدان نیز در این نشست گفت: هفت هزار و 941 دانش آموز دیرآموز در 6 پایه مقطع ابتدایی در این استان مشغول به تحصیل هستند.
محمد پورداود افزود: دانش آموزان دیر آموز، پنج درصد دانش آموزان استان را تشكیل میدهند و باید برای ارتقای كیفیت آموزش این دانش آموزان اهتمام ویژه ای شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان نیز در این جلسه گفت: آموزش مهارت های یادگیری پایه به دانش آموزان در دوره اول ابتدایی و اجتماعی كردن دانش آموزان در دوره دوم ابتدایی، 2 رسالت مهمی است كه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دوره ابتدایی تعریف شده است.
یاسر نانكلی افزود: عدالت آموزشی موجب می شود كه این دانش آموزان دیر آموز به حال خود رها نشوند و با آموزش والدین در راستای بهبود كیفیت آموزش این دانش آموزان گام برداشته شود.
به گزارش ایرنا، بیش از 264 هزار دانش‌آموز در 19 شهرستان، ناحیه و منطقه استان همدان در 2 هزار و 594 مدرسه تحصیل می ‌كنند و 31 درصد از دانش آموزان استان در مناطق روستایی و 69 درصد در مناطق شهری مشغول به تحصیل هستند.
1181/2090