به گزارش ایرنا، رضوان حكیم زاده روز دوشنبه در گردهمایی سفیران آموزش و رابطان دانش آموزان دیرآموز مدارس ابتدایی استان همدان با اشاره به جایگزینی فعالیت های داستان نویسی، داستان خوانی و داستان گویی به جای پیك های نوروزی كه در نوروز امسال اعمال شد، افزود: این طرح موجب شد به كودكان حق انتخاب داده شود و كودكان خود تصمیم بگیرند چه كتابی را بخوانند و چه فعالیتی را انجام دهند.
وی ادامه داد: بزرگسالان باید محیطی را برای كودكی كردن فرزندان خود فراهم كنند و اجازه دهند كودك با بازی كردن، اشتباه كردن و استفاده از بسترهای هنر و ادبیات، مهارت های علمی را فرا بگیرد.
*** خودداری از جداسازی آموزشی دانش آموزان دیرآموز از دانش آموزان عادی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست اصلی این معاونت، خودداری از جداسازی آموزشی دانش آموزان دیرآموز از دانش آموزان عادی است؛ با این وجود در محیط های آموزشی فراگیر و تلفیقی، تفاوت های فردی دانش آموزان نادیده گرفته نمی شود.
حكیم زاده ادامه داد: قرار گرفتن دانش آموزان در فضای مدرسه در كنار هم، كار بسیار ارزشمندی است اما این تصور كه هدف آموزش فراگیر، نادیده گرفتن تفاوت های فردی و داشتن انتظار یكسان از دانش آموزان است به همه دانش آموزان لطمه می زند لذا باید انتظارات را از یادگیری دانش آموزان دیرآموز تعدیل كرد.
وی اضافه كرد: برنامه درسی دانش آموزان در طرح تلفیقی باید منعطف و شامل فرصت های یادگیری مشترك و یادگیری اختصاصی باشد و در این صورت دانش آموز دیرآموز در معرض تجربه ناكامی های مكرر قرار نمی گیرد و انتظارات غیر واقع بینانه والدین این دانش آموزان كاهش می یابد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه باید در برنامه درسی دانش آموزان دیرآموز تجدید نظر اساسی شود، بیان كرد: اگر در مدارس به كودكان با نیازهای خاص فرصت داده شود كه مهارت های اصلی و تعامل انسانی را در كنار دیگر دانش آموزان فرا گیرند و قسمت هایی از موضوعات درسی را كه توانایی اش را دارند بیاموزند، خدمت بزرگی به این افراد كرده ایم.
حكیم زاده اظهار داشت: دانش آموزان دیر آموز ممكن است مطالب آموزشی را دیر فرا بگیرند اما بن مایه های نگاه، عطوفت و خشم معلمان را در بعد احساسی بسیار سریع در می یابند؛ لذا پیامی كه از رفتار معلمان و والدین به این دانش آموزان منتقل می شود در روند رشد آنها بسیار تاثیر گذار است.
وی بر اهمیت نقش خانواده ها در موفقیت طرح فراگیر تاكید كرد و گفت: باید انتظارات خانواده های فرزندانی كه در طرح فراگیر شركت می كنند را تعدیل كرد تا دست به مقایسه نزنند و معاونت آموزش ابتدایی سعی دارد از طریق سفیران آموزش، نگاه جامعه را به دانش آموزان دیرآموز تغییر دهد و از برچسب زدن به این كودكان پیشگیری كند.
***تحصیل بیش از هفت هزاردانش آموز نوآموز در همدان
مدیركل آموزش و پرورش همدان نیز در این نشست گفت: هفت هزار و 941 دانش آموز دیرآموز در 6 پایه مقطع ابتدایی در این استان مشغول به تحصیل هستند.
محمد پورداود افزود: دانش آموزان دیر آموز، پنج درصد دانش آموزان استان را تشكیل میدهند و باید برای ارتقای كیفیت آموزش این دانش آموزان اهتمام ویژه ای شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان نیز در این جلسه گفت: آموزش مهارت های یادگیری پایه به دانش آموزان در دوره اول ابتدایی و اجتماعی كردن دانش آموزان در دوره دوم ابتدایی، 2 رسالت مهمی است كه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دوره ابتدایی تعریف شده است.
یاسر نانكلی افزود: عدالت آموزشی موجب می شود كه این دانش آموزان دیر آموز به حال خود رها نشوند و با آموزش والدین در راستای بهبود كیفیت آموزش این دانش آموزان گام برداشته شود.
به گزارش ایرنا، بیش از 264 هزار دانشآموز در 19 شهرستان، ناحیه و منطقه استان همدان در 2 هزار و 594 مدرسه تحصیل می كنند و 31 درصد از دانش آموزان استان در مناطق روستایی و 69 درصد در مناطق شهری مشغول به تحصیل هستند.
1181/2090
همدان- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای تقویت مهارت های دانش آموزان، تلاش داریم در سال تحصیلی جدید انجام تكالیف مهارت محور در اوقات فراغت، جایگزین مشق شب شود.