تهران- ایرنا- رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال به طول 47 كیلومتر به شرط تامین مالی پروژه و استفاده از پیمانكاران ایرانی امسال به مناقصه عمومی گذشته می شود.

به گزارش ایرنا، محمد سعیدی كیا روز دوشنبه در حاشیه بازدید علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از قطعات آزادراه تهران - شمال در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با خروج یك شركت كره ای، اكنون چند شركت چینی و اروپایی به دنبال تامین فاینانس مالی سرمایه گذاری قطعه سه این مسیر هستند.
وی ادامه داد: تامین منابع مالی و استفاده ها از پیمانكاران ایرانی برای تكمیل قطعه سوم این آزادراه دو شرط مهم بنیاد مستضفعان برای سرمایه گذاری در این قطعه است و دولت نیز باید ضمانت انجام سرمایه گذاری و تامین فاینانس مالی قطعه را بر عهده بگیرد.
سعیدی كیا تاكید كرد: انتظار داریم تا پایان تابستان امسال تمام مسائل مربوط به مناقصه منطقه سه به پایان برسد.
وی بیان داشت: تلاش خواهیم كرد با طی روند قانونی و مناقصه عمومی و اقدام های مقدماتی در سال جاری، عملیات ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال از سال 98 آغاز شود.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینكه پیمانكاران ایرانی قطعه یك آزادراه تهران- شمال نیز در تلاش هستند كه این قطعه را به طول 32 كیلومتر به پایان برساند، تصریح كرد: خوشبختانه با تعامل و همكاری مناسبی كه با وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان وجود دارد، هیچ مشكلی در تكمیل این قطعه نداریم.
رئیس بنیاد مستضعفان یادآور شد: از نقاط مهم این پروژه استقرار مدیریت آن در آزادراه تهران - شمال است و به محض اینكه مشكلی پیش آید، مدیر این طرح بلافاصله مراتب را به پیمارانكاران منعكس می كند تا در این زمینه به سرعت تصمیم گیری شود.
وی ادامه داد: قطعه یك آزادراه تهران - شمال یكی از مهمترین پروژه های عمرانی كشور با رعایت تمام استانداردهای روز دنیا در حال تكمیل بوده و این قطعه با رویه بتنی در حال اجرا است.
سعیدی كیا گفت: برای اتصال قطعه یك به محور چالوس یك مسیر مناسب احداث شده كه به راحتی بتوانیم این قطعه را به محور چالوس متصل كنیم.
وی اضافه كرد: عملیات اجرایی قطعه دو به طول 22 كیلومتر نیز از تیرماه 96 آغاز شده است و امروز تمام پیمانكاران ایرانی آن در چهار قطعه در حال تكمیل آن هستند.
رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان كرد: طبق زمان بندی انجام شده، ساخت منطقه 2 آزادراه تهران - شمال طبق برنامه پیش می رود اما رفع معارضان ملكی در مسیر اجرای آن ضروری است تا بتوانیم تكمیل آن را به سرعت پیش ببریم.
سعیدی كیا در پایان اظهار داشت: ساخت این آزادراه ویژگی های خاص خود را دارد و با توجه به مسائل مختلف آن تكمیل این آزادراه با ساخت دیگر جاده های كشور بسیار متفاوت است و امیدواریم منطقه یك این آزادراه قبل از پایان سال جاری به بهره برداری برسد.
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس امروز به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدحسین مقیمی استاندار تهران و محمد سعیدی كیا رئیس بنیاد مستضعفان از پروژه آزادراه تهران - شمال بازدید كرد و در جریان روند پیشرفت كار قرار گرفت.
پروژه آزادراه تهران - شمال حدود 20 سال است كه آغاز شده و تا پیش از سال 1394 تقریبا 40 درصد پروژه پیشرفت داشت اما از این سال به بعد پیشرفت پروژه تاكنون 90 درصد برآورد می شود.
قطعه یك آزادراه تهران - شمال به طول 32 كیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می شود و با عبور از مناطق كن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانك می رسد.
با افتتاح این قطعه بخشی از راه كنونی كه از طریق كرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 كیلومتر كوتاه می شود؛ این قطعه 32 كیلومتری دارای 39 تونل رفت و برگشت به طول 31 كیلومتر و 500 متر است و 25 پل به طول سه كیلومتر و 100 متر در این قطعه ساخته شده است.
برای آماده سازی این آزادراه 121 كیلومتری در مجموع باید 180 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 100 كیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 95 پل به طول حدود 13 كیلومتر است.
با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد كاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول 22 كیلومتر حدفاصل دو آب شهرستانك - پل زنگوله دارای 45 تونل به طول 33 كیلومتر و 900 متر است و برای آماده سازی این قطعه باید 28 پل بزرگ در این مسیر ساخته شود و طول پل های این قطعه 2 كیلومتر و 900 متر خواهد بود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 47 كیلومتر است، این مسیر دارای 2 خط رفت و دو خط برگشت بوده و دارای 92 تونل رفت و برگشت به طول 33 كیلومتر و 500 متر و 38 پل خواهد بود.
قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 كیلومتر است كه به صورت 2 خط رفت و 2 خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یك خط كندرو نیز وجود دارد كه تابستان 94 زیر بار ترافیك رفته است.
اقتصام*1108*3061*2025