ایلام - ایرنا - معاون حقوق بشر وزیر دادگستری گفت: پایش، پیگیری و صیانت از حقوق كودك در همه حوزه ها در گرو آموزش مداوم آن است و در این راستا كنوانسیون حقوق كودك ضرورت آموزش را با تاكید بر دستگاه های عضو شورا و تشكل های مردم نهاد فعال در این حوزه را مد نظر قرار داده است.

به گزاش ایرنا، محمود عباسی روز چهارشنبه در نشست كارگروه تخصصی زنان با محوریت حمایت از حقوق كودكان اظهار كرد: كودكان بهره مند از تمامی حق و آزادی هایی هستند كه به عنوان بشر برای او مورد شناسایی قرار گرفته است.
وی افزود: آسیب پذیری كودك همیشه او را در معرض خطرات و آسیب های گوناگون مانند بهره كشی، خرید و فروش، بردگی و دیگر رفتارهای غیر انسانی قرار می دهد كه آموزه های دینی و اخلاقی همچنین عقل بشری این وضعیت نامناسب را ناگوار تلقی كرده است.
عباسی یادآور شد: در اعلامیه حقوق كودك كه به تصویب مجمع عمومی ملل متحد رسیده در10 اصل اساسی پیرامون حمایت های ویژه جسمی و فكری، آموزشی و پرورشی، بهداشتی و درمانی، رفاهی، اجتماعی و فرهنگی برای تمام كودكان بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، زبان و دین ضرورت دارد.
وی با بیان اینكه حقوق كودك در نظام بین المللی به عنوان موضوعی خاص در حوزه حقوق بشر عنوان شده، گفت: در اسلام نیز حقوق بشر از حقوق كودك آغاز می شود و كشور ما نیز در سال1372 به كنوانسیون حقوق كودك پیوسته و بر اساس مصوبه هیات دولت به وزارت دادگستری منتقل تا بعنوان مرجعی ملی عهده دار وظیفه اجرای كنوانسیون یاد شده شود.
وی تاكید كرد: در این راستا شورای هماهنگی اجرایی ذیربط متشكل از تمامی دستگاه های مرتبط با حوزه كودكان و حقوق آنان اعم از آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، سازمان بهزیستی، ورزش و جوانان و سایر دستگاه ها تشكیل شده است.
به گفته وی كودكان و نوجوانان باید از حمایت های ویژه برخوردار شوند و نظر آنها در مسائلی كه مربوط به زندگیشان است با در نظر گرفتن سن و درجه رشد آن ها مورد توجه قرارگیرد.
عباسی به كودكان كار اشاره كرد و گفت: كودكان كار یكی از معضلات گریبانگیر در شهرها است و عواملی مانند نهادهای اجتماعی از جمله خانواده و مدرسه، فقر اقتصادی، آسیب زا بودن محلات حاشیه نشینی كه این كودكان در آن زندگی می كنند، فقدان نظارت كافی از سوی سازمان های مسئول، تك سرپرستی و نداشتن شغل سرپرست دست به دست هم داده تا پدیده كودكان كار بعنوان آسیبی جدی خودنمایی كند.
عباسی تاكید كرد: كودكان به حمایت بزرگترها وابسته و نیازمندند و والدین، سرپرستان و دولت در قبال آنها مسئولیت دارند زیرا این حق هر كودكی است كه سالم به دنیا بیاید، سالم زندگی كند و در پرتو سلامت جسمانی از سلامت روانی برخوردار و به رشد و كمال برسد.
7180