۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۴۹
کد خبرنگار: 3149
کد خبر: 85528451
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر کشور: کودکان فرودست نیازمند فرصت توانمندی هستند

مشهد - ایرنا - معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی گفت: برای بهبود شرایط کودکان فقیر و آسیب دیده و کودکان کار و خیابان باید بستر و فرصت توانمندی آنان را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد عباسی روز چهارشنبه در گردهمایی کودکیاران ایران در مشهد افزود: کمک های جهانی کودکان بیشتر متمرکز بر مسایل اقتصادی و خیریه ای است در حالیکه موضوع مد نظر ما بحث توانمندی بشر در ابعاد مختلف است و توانمندی فقرا، بیشتر «توانمندی فرصتی» است به این معنا که بایستی فرصت رشد و تعالی برای آنان و به ویژه کودکان ایجاد شود.

وی ادامه داد: حاکمیت وظیفه دارد این بستر رشد و تعالی افراد را فراهم کند بنابراین وزارت کشور و سازمان های متولی با همکاری سایر سازمان های مردم نهاد بایستی این بستر را فراهم کنند.

معاون وزیر کشور همچنین تصریح کرد: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد کودکان کار دارای خانواده هستند اما گریز از مرکز وجود دارد به همین دلیل برنامه های ما در حوزه کودکان کار و آسیب دیده بیشتر خانواده محور است.

عباسی بی سرپرستی یا بدسرپرستی را از مشکلات کودکان کار عنوان کرد و گفت: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کودکان کار نان آور خانواده خود هستند که بایستی مشکل نان آور بودن آن ها در خانواده را حل کرد تا سر خیابان مشغول کار نشوند.

وی با بیان این که آمار دقیقی برای کودکان کار ایرانی و غیرایرانی وجود ندارد چرا که آمار سرشماری نسبت به این موضوع نداریم افزود: باید تلاش کرد تا به جایی برسیم که شمار این افراد کاهش یابد.

معاون وزیر کشور بیان کرد: همچنین باید سعی کرد تا یک جریان هم افزایی در حوزه کودکان کار و آسیب دیده ایجاد کرد و با توجه به این که مسأله خانواده فقط معیشت نیست به سایر موضوعات حوزه خانواده از جمله اعتیاد، طلاق و غیره برای کاهش آسیب‌های کودکان توجه کرد.

عباسی با تاکید بر اینکه پرداختن به امور کودکان فقیر و آسیب دیده را نباید امر کوچک شمرد و در این کار باید مشارکت اجتماعی صورت گیرد افزود: افرادی که در این زمینه فعالیت دارند و پای کار هستند و دلسوزی می کنند در مسیر درستی قرار دارد که نتیجه آن رضایت خداوند است.

عباسی ادامه داد: یکی از مسایل ریشه ای کودکان کار و خیابان و آسیب دیده یا در معرض آسیب مفاهیم مکتبی ما نسبت به آسیب دیدگان و ضعفا است و اگر چه جامعه هدف ما کودکان هستند اما کودکان کار و خیابان یا کودکان آسیب دیده و یا در معرض آسیب دیدگی را به صورت اختصاصی مدنظر هستند که در مکتب ما نسبت به کل کودکان بسیار توصیه شده است چرا که هرچه به این قشر از جامعه توجه بیشتری صورت گیرد آن جامعه رشد یافته است.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان این که در دین اسلام نسبت به کودکان فقیر بسیار توصیه و تأکید شده است و امام علی در این خصوص سه بار به نام الله قسم می‌خورد و می گوید شما را به خدا قسم که به طبقه پایین جامعه که هیچ پناه و چاره ای برای حل مشکلات زندگی خود ندارند توجه کنید افزود: بنابراین توجه به موضوع کودک و آن هم از طبقه فقیر موضوع بسیار مهمی است که بایستی اهمیت آن در ابتدا درک شود تا در این حوزه اقدامات لازم انجام شود.

بهره کشی اقتصادی از کودکان محصول سیستمی پیچیده از روابط

مدیر عامل مرکز پرتو در (دانشگران رهایی افروز) نیز در این گردهمایی در خصوص دلایل بهره کشی اقتصادی از طفل و نوجوان به نظریه های علمی موجود اشاره کرد و گفت: یک نظریه پدیده یا آسیب شناختی در فرد را محصول سیستمی پیچیده از روابط در نظر می گیرد که این سیستم ها عبارت از ریز سیستم(فرد و خانواده)، میان سیستم (آسیب شناسی روابط تمام نظامات اجتماعی محلی، منطقه ای و ملی) و بزرگ سیستم(تمام نظامات اجتماعی بین المللی) هستند.

دکتر مجتبی صالحی، تیزهوشی، خوش مرزی، اختلالات رفتاری ، اختلالات رشدی، اختلالات یادگیری، بیش فعالی و نقص توجه و افسردگی حاد دوران کودکی را از جمله ریز سیستم های فردی کودک در وضعیت بهره کشی اقتصادی برشمرد.

وی همچنین کم برخورداری، حاشیه نشینی، سرپرست غیر موثر، فوت یا فقدان والدین، اعتیاد والد یا والدین، والد یا والدین زندانی را از جمله ریز سیستم های خانواده کودک در وضعیت بهره کشی اقتصادی عنوان کرد.

عضو کارگروه ملی عملیاتی کودکان کار و خیابان کشور گفت: ناکارآمدی نظام آموزشی، سیاست های پولی و بانکی، توسعه میادین نفتی، عدم جذابیت تلویزیون ملی را از جمله میان سیستم کودک در وضعیت بهره کشی اقتصادی است.

صالحی افزود: اتفاقات و اخبار جنوب غرب آسیا (خاورمیانه)، جنگ، تحریم، نظام سلطه، توازن قدرت در شرق و غرب، عدم اجرای معاهدات گازهای گلخانه ای از جمله موارد مربوط به بزرگ سیستم در کودک در وضعیت بهره کشی اقتصادی است.

معاون وزیر کشور: کودکان فرودست نیازمند فرصت توانمندی هستند

به گزارش ایرنا، گردهمایی کودکیاران ایران و فعالان مردمی حمایت از کودکان در معرض آسیب و کودکان کار به مدت ۲ در روزهای سیزدهم و چهاردهم تیرماه در مشهد در حال برگزاری است.

معاون وزیر کشور: کودکان فرودست نیازمند فرصت توانمندی هستند

در نخستین روز از برگزاری این گردهمایی، از مجموعه کتابهای آموزشی - تبیینی ویژه فعالان اجتماعی (هشت جلدی) در حوزه مسأله شناسی دیده کودکان کار در معرض آسیب که به همت کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی کشور تدوین شده است، رونمایی شد.

معاون وزیر کشور: کودکان فرودست نیازمند فرصت توانمندی هستند

همچنین در این مراسم از چند نفر از فعالان مردمی حمایت از کودکان در معرض آسیب و کودکان کار تقدیر به عمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha