تهران – ایرنا - گروهی از محققان دریافتند قابلیت جذب دی اكسید كربن توسط جنگل ها در 60 سال آینده فقط 22 درصد است.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، درختان در هنگام رشد مقادیری از دی اكسید كربن اتمسفر را جذب كرده و درون خود ذخیره می كنند و به همین علت جنگل ها تاثیر بسیار مهمی بر تغییرات آب و هوایی زمین دارند.
در حال حاضر امید زیادی به جذب دی اكسید كربن تولید شده توسط جنگل ها وجود دارد، اما توانایی جنگل ها در جذب این ماده محدود است. بر اساس تحقیقات اخیر، 78 درصد از ظرفیت جنگل های شمال آمریكا برای جذب دی اكسید كربن پر شده است و فقط 22 درصد از ظرفیت آن ها باقی مانده است.
محققان پیش از این به منظور تخمین ظرفیت جذب دی اكسید كربن توسط جنگل ها از شبیه سازی های كامپیوتری استفاده كرده اند، اما در این تحقیقات محققان در سراسر منطقه آمریكای شمالی و كانادا اقدام به اندازه گیری میدانی كرده اند.
در جریان این كار اطلاعات 140 هزار اصله درخت را كه در دو پروژه تحقیقاتی Forest Inventory and Analysis و Canada Permanent Sample Plots در آمریكا و كانادا گردآوری شده است، تجزیه و تحلیل كرده و از آن برای مستندسازی رشد جنگل ها در گذشته و پیش بینی آن در آینده استفاده كردند. در این ارزیابی ها تغییرات آب و هوایی و بازسازی طبیعی جنگل ها به عنوان دو عامل موثر بر رشد آن ها مورد توجه قرار گرفت.
در این تحقیقات مشخص شد تغییرات آب و هوایی قابلیت بازسازی جنگل ها را تحت تاثیر قرار می دهد و مهم تر این كه رشد كلی جنگل ها محدود است. نتایج این تحقیقات در بهترین شرایط ممكن برای رشد جنگل ها پیش بینی شده است.
اما در واقعیت وقایع طبیعی و انسانی مختلف از جمله قطع درختان برای توسعه كشاورزی و آتش سوزی، در رشد جنگل ها اختلال ایجاد می كند و این اختلال موجب كاهش توده زیستی و در نهایت كاهش ظرفیت جنگل ها می شود.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440