۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۰۵
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85612031
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشف راهی جدید برای حبس کربن از یک کُنده باستانی

تهران- ایرنا- محققان با بررسی یک کنده باستانی حدود ۴ هزار ساله، کشف کردند مدفون‌سازی چوب در شرایط خاکی خاص می‌تواند از تجزیه آن طی هزاران سال جلوگیری کند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ساینس بلاگ، یک تکه کنده درخت با قدمت ۳ هزار و ۷۷۵ سال کشف شده در کبک کانادا به طور قابل ملاحظه‌ای دست نخورده باقی مانده؛ طوری که کمتر از ۵ درصد از محتوای کربن اولیه خود را از دست داده است. این کشف که در یک مطالعه جدید در نشریه ساینس شرح داده شده است، شواهد و مدارک قانع کننده‌ای درباره پتانسیل محبوس سازی چوب (wood vaulting) به عنوان یک شیوه موثر برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی فراهم کرده است.

محققان در یک مطالعه با هدایت نینگ زینگ استاد علوم اتمسفری و اقیانوسی دانشگاه مریلند، یک کنده باستانی درخت سرو آزاد سرخ شرقی و خاک‌های پیرامونی آن را بررسی و با این کار دانشی کلیدی در خصوص حفظ چوب و به طریق اولی محبوس کردن دی اکسید کربن برای مدت هزاران سال کسب کردند. این تکه کنده درخت که از عمق حدود ۶.۵ فوتی استخراج شده در شرایط خاص خوب و دست نخورده‌ای باقی مانده است.

زینگ گفت: این چوب کاملا خوب و جامد و سالم باقی مانده طوری که می‌توان با آن لوازم چوبی درست کرد.

این چوب در سال ۲۰۱۳ تصادفی در یک پروژه آزمایشی محبوس سازی چوب در کبک کانادا کشف شد. محبوس سازی چوب شامل مدفون کردن چوب‌های غیرتجاری مانند درختان نابود شده بر اثر آتش یا بیماری، میز و مبل چوبی قدیمی برای جلوگیری از تجزیه شدن آنها و آزاد شدن دی اکسید کربن به درون اتمسفر است.

یک کُنده باستانی راه حل جدیدی برای محبوس کردن کربن ارائه کرد

این مطالعه منتشر شده در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) نشان داده کلید حفظ این کنده کشف شده در کانادا در شرایط خاک اطراف آن بوده است. نوع خاک رسی اطراف آن موجب ایجاد عایق و جلوگیری از تماس آن با اکسیژن، قارچ و حشرات شد.

این کشف می‌تواند پیامدهای مهمی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی داشته باشد. درختان با ذخیره سازی دی اکسید کربن ابزار مهمی در تلاش‌ها برای کاهش تغییرات آب و هوایی هستند اما زمانی که درختان میمیرند و تجزیه می‌شوند این گاز گلخانه‌ای ذخیره شده را به درون اتمسفر آزاد میکنند. در این حال محبوس سازی چوب یک راه حل بالقوه برای حل این مشکل ارائه می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد محبوس کردن چوب می‌تواند به یک گزینه عملی و کم هزینه در بخش‌های زیادی از جهان تبدیل شود.

هر چند این کشف امیدوارکننده است اما اجرای محبوس سازی چوب در مقیاس بزرگ مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و تحقیقات بیشتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha