خمین - ایرنا - مدیركل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه كاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: تغییر گرایش دانش آموزان دوره متوسطه به تحصیل در هنرستان ها ضروری است و در این راستا در برنامه ششم توسعه سهم 50 درصدی هدفگذاری كرده است.

سید مصطفی آذركیش عصر شنبه در حاشیه بازدید دانش آموزان شركت كننده در دوازدهمین جشنواره مهارت های هنری شاخه كاردانش از بیت تاریخی امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران، افزود: 39 درصد از دانش آموزان در هنرستاهای فنی و حرفه ای و كار و دانش به تحصیل اشتغال دارند كه با برنامه هدفمند بهبود تحصیل در این حوزه دنبال می شود.
وی عنوان كرد: سالانه 2 درصد به دانش آموزان شاخه های كار و دانش و فنی و حرفه ای كشور افزوده می شود و متناسب سازی آموزش با نیاز بازار دنبال می شود.
مدیر كل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه كار دانش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: 640 هزار هنرجو در هفت هزار و 100 هنرستان كشور مشغول به تحصیل هستند.
آذركیش خاطرنشان كرد: 350 هزار هنرجو در 160 رشته شاخه كار و دانش و درچهار هزار و 400 مركز به تحصیل اشتغال دارند.
وی افزود: 290 هزار هنرجو در43 رشته شاخه فنی و حرفه ای در 2 هزار و 700 مركز تحصیل می كنند.
مدیر كل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه كار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: گسترش رشته های هنری برای تسریع فرآیند تولید، ایجاد اشتغال و كارآفرینی امری اجتناب ناپذیر است كه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به همراه دارد.
آذر كیش افزود: مهارت آموزی به عنوان اولویت برنامه های آموزش و پروروش هدفگذاری شده و تنوع رشته های فعال هنرستان ها در راستای پاسخگویی به نیاز بازار كار است.
وی یادآور شد:به طور میانگین 70 درصد از دانش آموختگان هنرستان ها جذب بازار كار می شوند و فارغ التحصیلان مراكز فنی حرفه ای یا كارو دانش به تناسب منطقه اقلیمی و جغرافیایی به فعالیت می پردازند.
مدیر كل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه كار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در برخی رشته های این مراكز 100 درصد فارغ التحصیلان جذب بازار كار می شوند.
وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره مهارت های هنری شاخه كارو دانش به مدت سه روز در شهر اراك، گفت: دوازدهمین جشنواره مهارت های هنری هنرستان های كاردانش كشور در چهار مقطع هنرستانی، منطقه ای، استانی و كشوری برگزار می شود.
وی افزود: این جشنواره با 76 اثر در رشته های طراحی نقوش سنتی، طراحی عمومی، عكاسی، چاپ باتیك، مشبك كاری، پاپیه ماشه، چرم، فرش، طلا و جواهر سازی، گرافیك و پوشاك از هنرجویان 22 استان درحال برگزاری است و در 2 روز داوران آثار رسیده به این جشنوراه را ارزیابی می كنند.
مدیر كل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه كار دانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: این دوره از جشنواره در 11 گرایش هنری در حال برگزاری است و پس از داوری در هر مرحله 76 شركت كننده از كل كشور شامل 70 دختر و 6 پسر در مرحله كشوری به رقابت پرداخته و برترین های این جشنواره معرفی می شوند.
وی تاكید كرد: در روز پایانی جشنواره از هر رشته سه نفر و در مجموع 33 نفر به عنوان برگزیده این دوره از جشنواره انتخاب می شوند و نفرات برتر نشان طلا، نقره و برنز دریافت می كنند.
وی اظهار داشت: این جشنواره با اهداف متعالی كیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی، مشاركت دستگاه های متولی مهارت در اجرای آموزش و نقش هنر و صنایع فرهنگی در توسعه اقتصادی كشور دنبال می شود.
مدیر آموزش و پرورش خمین نیز در جمع هنرجویان شركت كننده در دوازدهمین جشنواره مهارت های هنری شاخه كاردانش در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری بیت تاریخی امام راحل، گفت: 653 دانش آموز شامل 413 پسر و 240 دختر در هفت هنرستان این شهرستان به تحصیل اشتغال دارند.
مهدی محمدی افزود: نهادینه كردن فرهنگ تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و كار و دانش در بین دانش آموزان و همچنین اولیای آنان گامی موثر در پرورش نیروی متخصص و كارآمد است.
وی بیان كرد: شمار فارغ التحصیلان بیكار در هنرستان ها نسبت به شاخه های نظری كمتر است و از آنجا كه نیروی انسانی عامل موثر در رونق تولید و ایجاد كارآفرینی و فراهم كردن فرصت های اشتغالزایی است رشته های فنی و حرفه ای و كار و دانش گزینه مناسب برای رسیدن به این هدف اساسی است.
مدیر آموزش و پرورش خمین گفت: توجه به زیبایی شناختی و تجلی هنر در رشته های هنرستان در بازار رقابت در بین بنگاه ها و واحد های تولیدی نقش موثری ایفا می كند كه این مهم در رشته های كاردانش و فنی حرفه ای مورد توجه قرار گرفته است.
محمدی، شناسایی استعدادها و خلاقیت نیروی انسانی و بسترسازی برای رشد و پرورش این استعدادها از طریق كارآموزی و كسب مهارت را اقدامی موثر در رفع مشكل بیكاری عنوان كرد.
وی تاكید كرد: برای قطع وابستگی از فروش نفت و افزایش صادرات غیرنفتی و ارز آوری باید رشته های كار دانش و فنی و حرفه ای تقویت شوند.
شهرستان خمین، زادگاه معمار كبیر انقلاب اسلامی است كه در جنوب استان مركزی واقع شده و دارای 105 هزار نفر جمعیت است.
7277/6013/