مسابقات علمی کاربردی فاصله استانداردهای ملی و بین‌المللی را کاهش می‌دهد

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات علمی و کاربردی شاخه کاردانش فاصله استانداردهای آموزش مهارتی ملی و بین‌المللی را کاهش می‌دهد.

«مصطفی آذرکیش» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار کرد: یکی از برنامه‌های کیفیت بخشی در معاونت متوسطه و دفاتر فنی حرفه‌ای و کاردانش برگزاری مسابقات، جشنواره‌ و المپیادها است.

وی اهداف این المپیادها را معرفی توسعه فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی عنوان کرد و افزود: معرفی نخبگان مهارتی و قابلیت‌ها و توانمندی های هنرستان‌ها و هنرجویان به جامعه در یک رقابت سالم و علمی و مهارتی و همچنین پایش و رصد آموزش‌های مهارتی در سطح کشور از دیگر اهداف برگزاری این المپیادها است.

مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چهار برنامه در هنرستان‌ها در قالب مسابقات و جشنواره‌ها برگزار کردیم که جشنواره مهارت‌های هنری شاخه کاردانش در مرحله کشوری و به میزبانی استان قم برگزار شد.

وی افزود: همچنین المپیاد شایستگی محور نیز به میزبانی استان خراسان رضوی و جشنواره هنرهای تجسمی به میزبانی استان آذربایجان شرقی برگزار شد. مسابقات علمی کاربردی شاخه کاردانش و المپیاد مهارتی به میزبانی استان هرمزگان برگزار خواهد شد.

آذرکیش در خصوص مسابقات علمی کاربردی شاخه کاردانش گفت: این مسابقات در ۳۷ رشته که بیش از ۱۰۰ رشته مهارتی کار دانش را در بر می‌گیرد، هدف گذاری شده است. در راستای تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی یکی از اهدافی که در آن قانون بر آن تاکید شده کاهش میزان فاصله بین استانداردهای آموزش مهارتی، ملی و بین‌المللی است که این مسابقات در رصد و پایش آن بسیار موثر است.

وی افزود: از ۳۷ عنوانی که برای مسابقات علمی کاربردی شاخه کار و دانش در نظر گرفته شده سه عنوان برای المپیاد مهارتی لحاظ شده است که برق و ساختمان، طراحی طلا و جواهر و ماشین‌های کشاورزی در حوزه کشاورزی از آن جمله است.

مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مراحل هنرستانی، منطقه‌ای و استانی هفدهمین دوره مسابقات علمی کاربردی برگزار شد. مرحله تئوری کشوری مسابقات نیز آبان ماه و مرحله نهایی کشوری دی ماه سال جاری به میزبانی استان هرمزگان برگزار خواهد شد.

آذرکیش با بیان اینکه مرحله عملی هفدهمین دوره مسابقات علمی و کاربردی کشور آبان ماه سال جاری در استان هرمزگان برگزار می‌شود، تصریح کرد: هدف از برگزاری این گونه مسابقات ارتقاء سطح کیفی آموزش‌های علمی کاربردی هنرجویان، بالا بردن کیفیت آموزش‌های علمی کاربردی، رصد فعالیت‌های کیفیت بخشی کارگاهی، تقویت و توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی و ایجاد انگیزه لازم برای جذب و هدایت استعدادها، خلاقیت‌ها و توانمندی هنرجویان در قالب یک رقابت سالم و سازنده است.

آذرکیش ادامه داد: هدفی را که دنبال می‌کنیم، ناظر بر سیاست‌های کلانی است که در حوزه‌های مهارت آموزی و با نگاه به قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی حرفه ای و مهارتی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیر نظام برنامه درس ملی و همچنین با تقویت جایگاه حوزه تربیت و یادگیری کار و فن‌آوری طراحی و تدوین شده است.  

وی در خصوص حوزه‌های ۱۱ گانه برنامه تربیت و یادگیری افزود: حوزه‌هایی که ارتباط معنایی بیشتری با حوزه مهارت آموزی و کارآفرینی داشته، تربیت و یادگیری کار و فن‌آوری و حوزه تقویت و یادگیری فرهنگ و هنر است. این المپیاد نیز در این راستا برنامه ریزی شده و هر دو سال یک بار در قالب مسابقات جهانی مهارت، تیمی از کشور جمهوری اسلامی ایران به این مسابقات اعزام می‌شود.

مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آخرین مسابقات جهانی شهریور امسال به میزبانی روسیه و شهر کازان انجام شد. این المپیاد مهارتی به شناسایی افراد شرکت کننده در مسابقات جهانی که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود کمک می‌کند.

آذرکیش افزود: با برگزاری دوره‌های تکمیلی در قالب اردو و مواردی از این قبیل کیفیت آموزش در هنرستان‌ها ارتقاء می یابد و باعث جنب و جوش و ایجاد نشاط و شادابی در بدنه واحدهای هنرستانی نیز خواهد شد.

به گفته آذرکیش، مرحله بعدی این المپیاد سال ۲۰۲۱ در کشور چین برگزار می شود. 

   

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha