تهران- ایرنا- برخی مناطق جنوبی عراق اخیرا شاهد حركت های اعتراضی نسبت به وضعیت نابسامان برق، آب و بیكاری جوانان بوده است و به نظر می رسد برخی كنشگران منطقه ای و تكفیری ها با سوء استفاده از این فرصت به دنبال پیش بردن طرح های خود و هدف قرار دادن ثبات سیاسی و اجتماعی این كشور هستند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، تظاهرات مردمی در عراق كه از حدود دو هفته پیش در استان بصره و در اعتراض به مشكل برق، آب و بیكاری جوانان آغاز شد بتدریج به دیگر استان های جنوب و مركز عراق سرایت كرد هرچند این حركت های اعتراضی رو به آرامش رفته است. با وجود این آرامش نسبی باز هم بتازگی صدها تن در استان بصره با برپایی تظاهراتی در شهر ابی الخصیب در جنوب این استان خواستار بهبود ارائه خدمات، ایجاد فرصت‌های شغلی و محاكمه عوامل این مشكلات شدند.
این اعتراضات در حالی صورت می گیرد كه با گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت در عراق، هنوز نتایج نهایی آن در گرو بازشماری دستی است، عمر پارلمان پیشین پایان یافته و زمان تشكیل پارلمان و دولت جدید همچنان در هاله ای از ابهام است.
از سال 2009 میلادی تاكنون هر از گاهی ناآرامی ها و اعتراض هایی در عراق شكل گرفته است كه برخی علت آن را ناكارآمدی و ناتوانی ساختار حكومتی می دانند كه پس از اشغال عراق توسط آمریكا در این كشور شكل گرفت و در عمل در برقراری عدالت و ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی عراق ناموفق بود.
برخی دیگر علت این ناآرامی ها را اختلاف های داخلی و رقابت های منطقه ای می دانند. در شرایطی كه انتظار می رفت با مشخص شدن نتیجه انتخابات اخیر، عراق روی آرامش را به خود ببیند ناآرامی ها و اعتراضات یاد شده چالش دیگری را بر روی چالش های این كشور افزوده است.
برخی از تحلیلگران معتقدند كه ناكامی های دولت های مختلف عراق در حل مشكلات اقتصادی و بهبود اوضاع معیشتی عامل تشدید تحركات اجتماعی و گسترش اعتراضات بوده است. آنان معتقدند دموكراسی و سازوكارهای آن كه پس از سرنگونی صدام شكل گرفت نتوانسته پاسخگوی نیازهای مردم عراق باشد و اقدامات سیاسی نخبگان و استفاده دولتمردان از سیستم طایفه ای برای تقویت نفوذ خود سبب خشم جامعه عراق شده كه این موضوع خود را در اعتراض های اخیر نشان داده است.
در این زمینه «پاتریك كوبرن» در روزنامه «ایندپیندنت» نوشت: خشم مردمی علیه طبقه سیاسی حاكم كه از سال 2003 به حكومت رسیده است سبب پیروزی ائتلاف «سائرون» در انتخابات شد. زیرا این ائتلاف در انتخابات پارلمانی عراق خواستار اصلاحات سیاسی و اجتماعی شده بود.
اگر چه درباره عوامل خشم مردم جنوب عراق اظهارات گوناگونی مطرح و بیان می‌شود و بخش مسالمت‌آمیز آن مورد تأیید همه احزاب و حتی مرجعیت نجف است اما برخی سیاستمداران و صاحبنظران سیاسی معتقدند كه این رخدادها از قبل برنامه‌ریزی شده و برای ضربه زدن به نظام سیاسی كشور و حتی سرنگونی آن است كه توسط هواداران حزب بعث و حامیان خارجی آن مدیریت می‌شود و این دشمنان پس از انتخابات اخیر عراق، برای مصادره نتیجه آن تلاش می كنند.
«مظهر محمد صالح» مشاور اقتصادی و مالی «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن ابراز نگرانی كرده است كه ادامه روند اعتراضات به ظهور گروه تروریستی جدیدی مانند داعش در قامتی متفاوت منجر شود و یا این كه تظاهرات از روند مسالمت آمیز خود خارج شود.
در این میان برخی رسانه ها موضوع تقلب در انتخابات، خرید آرا و تبلیغ برای چهره هایی خاص را پیش كشیده اند و با این ماجراجویی درصدد پیچیده تر كردن بحران عراق و سنگ اندازی در مسیر تشكیل دولت جدید این كشور هستند. در این زمینه عربستان نیز تلاش كرده است بر موج ناآرامی های عراق سوار شود و از مردم این كشور انتقام بگیرد. نگاهی به محورهای خبری رسانه های این كشور طی ناآرامی های اخیر گویای این موضوع است.
رسانه هایی چون «العربیه» با طرح موضوع قطع برق از سوی ایران، این موضوع را دلیل اصلی نارضایتی مردمی اعلام كردند و تلاش دارند پای ایران را به میان آوردند. این در شرایطی است كه همگان می دانند كه ایران طی سال های گذشته به عراق كمك های بسیاری كرده است و هیچ كس نمی تواند نقش ایران در شكست گروه های تكفیری را در عراق انكار كند.
بنابراین مردم عراق باید هوشیار باشند و فرصت ندهند، دشمنان این كشور كه در كمین نشسته اند، از آب گل آلود ماهی بگیرند. دشمنان عراق می توانند از ناآرامی ها سوء استفاده كرده و برای انفجار اوضاع عراق عناصر خفته خود را بیدار سازند و با تحریك عناصر جریان های تكفیری و بازماندگان حزب بعث و تروریست ها اوضاع را بر هم زنند.
همچنین در چنین شرایطی كسانی كه در دوره های گذشته نتوانسته اند به قدرت برسند، می توانند با منحرف كردن تظاهرات مردم عراق از مسیر اصلی خود و بر هم زدن اوضاع این كشور به دنبال منافع شخصی و حزبی خود بر آیند.
پژوهشم **9278**1552