برخی دنبال بهره‌برداری از اعتراض مردم عراق هستند

تهران - ایرنا - یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تظاهرات‌های اخیر مردم عراق، مردمی و اجتماعی است اما برخی جریان‌ها و دولت‌های همسایه این کشور تمایل دارند از آن به نفع خود بهره‌برداری کنند.

علی رضا زرگر، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حرکت های اعتراضی مردم در لبنان و عراق را از لحاظ ریشه، مردمی می دانم. مردم در رابطه با مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از عملکرد دولت‌ها راضی نیستند و با تظاهرات خیابانی می خواهند ناراحتی و نگرانی خود را از وضعیت موجود اعلام کنند.

وی با اشاره به تاثیرگذاری مسائل سیاسی داخلی و منطقه‌ای بر تحولات عراق گفت: جریانات و کشورهای همسایه عراق که رویکرد ناهمسو با دولت کنونی این کشور دارند نیز این رویکرد را دارند که بر موج اعترضات سوار شوند و اهداف خود را محقق کنند.

این استاد دانشگاه، اقدامات دولت در جهت کاهش تنش‌ها و همدلی با معترضین را در کاهش تظاهرات‌ها موثر دانست و ادامه داد: هرچند موضوع استعفای نخست وزیر در دستور کار نیست اما دولت عراق از ایجاد تغییر در کابینه و تغییر رویکردهای اجتماعی اقتصادی و سیاسی خبر داده تا خواسته‌های معترضین تامین شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با اقدامات دولت، رهبران اعتراض‌ها به دولت فرصت دهند تا اصلاحات مورد نظر آنها را عملی کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، نقش مرجعیت به ویژه آیت الله سیستانی را در حمایت از مطالبات مردم موثر دانست و گفت: روحانیت و مرجعیت عراق با استفاده از تجربیات ایران، از نیروهای امنیتی و پلیس خواستند از استفاده از خشونت علیه تظاهرکنندگان خودداری کند.

وی معتقد است، انتخابات عراق، خواسته های عربستان  و امارات را آنطور که باید محقق نکرد و به همین خاطر، آنها دولت کنونی عراق را با خود همسو نمی دانند. آنها می خواستند جریانی در راس امور باشد که با آنها کاملا هماهنگ باشد ولی این همسویی تامین نشد. رویکرد تضعیف نیروهای همسو با مقاومت و ایران هم کم وبیش دیده می شود.

زرگر به تلاش‌ها برای حذف حشدالشعبی بعد از شکست داعش و نقش بارز این نیرو در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: بعد از داعش، رویکردی برای حذف حشد الشعبی وجود داشت و قدرت سیاسی، اجتماعی و نظامی-امنیتی این نیرو موجب نگرانی آمریکا و عربستان است.

وی افزود: زمینه ناآرامی‌های اخیر عراق، مردمی است اما برخی جریان‌ها تمایل دارند به نفع خود از آن استفاده کنند اما نگاه مردم عراق علیه مقاومت نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سئوال که چرا ناآرامی‌ها در مناطق شیعه نشین اتفاق افتاده است نیز گفت: مناطق کردنشین مسائل خود را دارند و از این تظاهرات‌ها مستثنی هستند و مناطق مرکزی و جنوبی عراق که اکنون درگیر این ناآرامی‌هاست از گذشته آسیب‌پذیر بوده اند. تظاهرات‌ها فقط به شیعیان یا اهل تسنن مربوط نمی‌شود و هر دو در اعتراض‌ها مشارکت دارند.

زرگر درباره هدایت جریان‌های اعتراضی به سمت درگیر شدن با حشدالشعبی نیز گفت: آنجا که این حرکت‌ها به سمت درگیری با حشدالشعبی کشیده ‌می‌شود باید دنبال ردپای جریان‌هایی گشت که می‌خواهند از اعتراضات مردم به نفع خود بهره‌برداری سیاسی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha