تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰

زنجان - ایرنا - دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران گفت: با برنامه ریزی های انجام شده درصددیم شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) را ابتدا به تمام ایرانیان و سپس علاقه مندان به حكمت اشراق معرفی كنیم.

به گزارش ایرنا، حجت الله ایوبی روز دوشنبه در آیین آغاز به كار نمایشگاه زنجان در گذر زمان افزود: همزمان با سالروز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) تلاش برای ثبت نام این فیلسوف ایرانی در یونسكو به عنوان یكی از مفاخر جهانی آغاز می شود.
وی تاكید كرد كه ایران سرشار از مفاخر علمی، فرهنگی و هنری است كه می توان نام آنها را به عنوان میراث جهانی در یونسكو به ثبت رساند.
ایوبی اظهار داشت: شیخ اشراق ابتدا به كمك خود شهروندان سهرورد و سپس با همت مردم و مسئولان استان زنجان به جهانیان معرفی خواهد شد.
شهردار زنجان هم در ادامه این آیین گفت: زنجان معروف به شهر میزبان مهربان و پایتخت شور و شعور حسینی است و همه مردم جهان در هشتم و یازدهم محرم چشم به حماسه آفرینی مردم این دیار می دوزند.
مسیح الله معصومی یادآور شد: این شهر بناهای تاریخی و تجاری و صنایع دستی نامداری دارد و این روزها هم نام این شهر به عنوان شهر ملی ملیله مطرح می شود.
وی افزود: ثبت زنجان به عنوان شهر پیشرو در بین كشورهای عضو اكو افتخاری است كه به تازگی به نام این دیار ثبت شده است.
نمایشگاه زنجان در گذر زمان علاوه بر معرفی اجمالی تاریخ این شهر آثار هنرمندان مطرح ملی و جهانی زنجانی را هم به نمایش گذاشته و از هشتم تا 12 مرداد آماده استقبال از بازدیدكنندگان است.
شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرك ابوالفتوح سهروردی معروف به 'شیخ اشراق' در سال 549 هجری در قریه سهرورد از توابع شهرستان خدابنده زنجان چشم به جهان گشود و تحصیلات خود را در نزد مجد الدین جیلی در مراغه پیگیری كرد و سپس برای كسب مراتب علمی بالاتر به نزد ظهیرالدین قاری در اصفهان رفت و در این دوره با امام فخر رازی از بزرگان اندیشه در روزگار هم مكتب بود.
هشتم مردادماه در تقویم كشور به نام حكیم سهروردی رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نامگذاری شده است.
3001/8068