۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۱۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85109193
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بنای شیخ اشراق سهروردی خریداری می شود

زنجان - ایرنا - رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته بنای یادبود شیخ اشراق امسال و با همکاری این انجمن در شهر سهرود این استان ساخته می شود و در صدد آن هستیم  مقبره شیخ  اشراق را نیز در حلب کشور سوریه خریداری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود شالوئی عصر جمعه در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی "شیخ اشراق و دنیای جدید" این استان افزود: یکی از طرح های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم که به طور جدی نیز پیگیری می شود و هفته گذشته هم یک جلسه مهم عملیاتی آن شکل گرفت، احداث جاده یا بزرگراه حکمت است که شهر سهرورد را به همدان متصل خواهد کرد.

این مسوول ادامه داد: در واقع یک منطقه ویژه فرهنگی برای نخستین مرتبه در کشور ایجاد می شود تا از این جاده مهم بیش از آنکه نگاهی اقتصادی و یا میراثی و گردشگری وجود داشته است، موضوع و مفهوم فرهنگی در آن دیده شود.

به گفته شالوئی، اقدامات و طرح مطالعاتی این طرح در مراحل اولیه به انجام رسیده و جزییات بیشتر نیز در هفته های آینده اطلاع رسانی خواهد شد و با ایجاد بنای یادبود در شهر سهرورد، عملیات احداث بزرگراه با عنوان حکمت نیز آغاز می شود.

وی اظهار کرد: در واقع این حرکت پیوندی مبارک بین ۲ نحله مهم اشراقی و مشایی به شمار می رود تا جایی که سهروردی و ابن سینا بیش از هر زمان دیگر به یکدیگر نزدیک تر می شوند.

این مسوول، با بیان اینکه شیخ اشراق در مقام آن بود که بین جامعه ایرانی و اهل بیت و عصمت و طهارت (ع) ارتباطی موثق برقرار کند، اضافه کرد: او می خواست این پیوند مبارک را مستحکم بدارد، آن چه که در اندیشه شیخ وجود داشت این بود می خواست حماسه های پهلوانی را با حماسه های عرفای در هم آمیزد و معنویت پارس باستان را گسترش بخشیده و آن را به رخ جهانیان بکشاند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران خاطرنشان کرد: شیخ اشراق نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرد و به یقین مهمترین نکته ای که در اندیشه وی موج می زد، همین پیوند و پیوندهاست که در باره او سخن گفته می شود و به یقین محققان و سخنوران هم درباره اشراق گفتمان دارند.

این مسوول ادامه داد: تردیدی نیست حماسه پهلوانی و قهرمانی آنگاه ماندگار می شود که با حماسه های عرفانی در هم آمیزد و نوری در درون برون آن ساطع شود و ارزش و اهمیت شیخ اشراق به همان اندازه در این زمینه قابل تامل است.

وی با بیان اینکه در آستانه سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فرودسی هستیم و شاهنانه داستان های پهلوانی و قهرمانی ها و شخیصت های برجسته ستودنی دارد، خاطرنشان کرد: هر کدام از آنها در جای خود برای شیخ اشراق ارزش و اهمیت معنوی ایران باستان را تداعی می کرد و موجب آن شده بود که شاهنامه ای که او می خواهد همچون مسیحی باشد که کتاب مقدس را تا این اندازه به آن عشق بورزد.

شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید (۵۴۹–۵۸۷ ق) فیلسوف نامدار ایرانی اهل شهر سهرورد استان زنجان است.

وی از بزرگترین فلاسفه تاریخ ایران است که حکمت خسروانی ایران باستان را احیا کرد و بنیانگذار فلسفه اشراق است که در مقابل فلسفه ارسطویی (مشاء) عرض اندام کرد.

حکمت‌الاشراق، پرتونامه، لغت موران، روزی با جماعت صوفیان، عقل سرخ و آواز پر جبرئیل از جمله آثار اوست.

این همایش از شامگاه امروز آغاز شده و تا ۲۴ اردیبهشت سال جاری ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha