اردبيل - ايرنا - معاون فرماندار بيله سوار مغان از معرفي 35 نفر از كشاورزان اين شهرستان به محاكم قضايي به دليل آتش زدن كاه و كلش در زمين هاي كشاورزي خبر داد.

به گزارش ايرنا ، مهناز دولتي روز پنجشنبه در جلسه كارگروه مديريت پسماند گفت: با وجود تاكيدهاي مكرر بر بي فايده و مضر بودن سوزاندن كاه و كلش از طريق محيط زيست و جهاد كشاورزي در مزارع ، متاسفانه برخي افراد به اين كار اقدام مي كنند.
وي با اشاره به اينكه 350 هكتار از اراضي اين شهرستان به كشت صيفي جات زيرنايلوني اختصاص يافته، افزود: تعهدات لازم با هماهنگي كميته پسماند كشاورزي با صيفي كاران انجام و كشاورزان ملزم شده اند پس از برداشت محصولات خود پسماند پلاستيك ها را جمع آوري كنند.
وي گفت: ماهانه بطور متوسط 1.5 تن پسماند پزشكي از مطب ها، مراكز درماني و بيمارستان هاي بيله سوار جمع آوري مي شود.
دولتي همچنين با اشاره به اينكه بررسي طرح ارزيابي زيست محيطي محل دفن نهايي زباله بيله سوار در مراحل پاياني قرار دارد، افزود: پيگيري و تكميل مطالعات ارزيابي اثرات زيست محيطي محل دفع زباله توسط شهرداري بايد در اولويت فعاليت هاي حوزه زيست محيطي قرار بگيرد.
معاون برنامه ريزي فرمانداري بيله سوار گفت: پسماندهايي كه امروز به عنوان يك معضل در جامعه ديده مي شود قابليت و سرمايه هاي بالقوه اي است كه بايد بر كارآفريني هاي ناشي از آن متمركز شد.
امسال آتش سوزي هاي متعددي در اراضي زراعي شهرستان هاي نير ، پارس آباد ، بيله سوار و گرمي مغان بوقوع پيوسته و خسارات زيادي به كشاورزان وارد كرد.
هر سال معمولا زارعان استان اردبيل بعد از برداشت محصول ، كاه و كلش باقيمانده در مزارع خود را بر اساس باورهاي غيرعلمي و به منظور تقويت خاك آتش مي زنند و شعله هاي حريق گسترش يافته و خسارات زيادي برجاي مي گذارد.
6018/6016