به گزارش ايرنا، در پاسخ به اين افراد بايد گفت تعميم دادن خبر و محدود كردن آن به انتشار يك اتفاق، تعريفي ناقص است كه هم جفا به خبر و اطلاع رساني تلقي مي شود و هم سبب انتشار ناقص اطلاعات در سطح جامعه است. لذا چنانچه بخواهيم واقع بينانه به مساله خبر و اطلاع رساني يك رويداد به ويژه در حوزه ورزش نگاه كنيم، بايد گفت مساله خبر و خبرنگاري فراتر از شكل كلاسيك آن يعني انتشار اطلاعات آن رويداد تعريف مي شود.
در شكل نوين انتشار خبر، خبرنگاري حرفه اي به شمار مي رود كه در آن خبرنگار با استفاده از تجربيات و پيشينه كاري، ضمن واكاوي يك اتفاق، سعي در شكاف پوسته ظاهري و سفر به اعماق آن رويداد دارد؛ به عبارتي در دنياي كنوني كار خبرنگار، ظاهر بيني و سطحي نگري نيست بلكه اين فرد با تكيه بر سواد رسانه اي و دسترسي به آرشيو مي تواند فارغ از نگاه عوامانه هسته موضوع را بشكافد و واقعيت هاي نهان در يك مساله را به مخاطبان عرضه كند.
كارشناسان حوزه رسانه اي اقدام يك خبرنگار در زمينه واكاوي خبر، پيشينه خبر و ارائه اطلاعاتي در زمينه هاي مختلف آن، با عنوان «نرم خبر» ياد مي كنند؛ نرم خبر ضمن آنكه تاريخ مصرف خبر را ناديده مي گيرد مي تواند با رهگيري سوابق، مرور شرايط شكل گيري خبر و بازخواني واكنش ها نسبت به يك مساله، اطلاع رساني دقيق تري از آن مساله را به مخاطبان ارائه كند.
با تعميم چنين شيوه اي از خبرنگاري در حوزه ورزش مي شود مسير هيجان آميز اطلاع رساني كه از آغاز يك مسابقه شروع شده و تا چند روز پيگيري مي شود، ذهن مخاطبان را در جريان گزارش هاي متعدد آن قرار داد. اما در سوي مقابل اگر نرم خبر به عنوان عنصر آگاهي بخش و در برگيرنده واقعيت در حوزه ورزش به فراموشي سپرده شود، شهروند خبرنگاران با انتشار اطلاعات سطحي و زوايه ديد خود نسبت به يك موضوع، سطحي نگري را در جامعه رواج خواهند داد و اين امر نه تنها در ميزان اطلاعات شهروندان نسبت به يك رويداد ورزشي آگاهي ايجاد نخواهد كرد بلكه موجب مي شود بسياري از واقعيت هاي جامعه در سايه شايعه پراكني هاي فضاي مجازي به فراموشي سپرده شوند.
فراموشي واقعيت ها و درهم آميختگي آن با شايعه، سبب شكل گيري هرج و مرج «آنارشي» در اطلاع رساني اين بخش مي شود. با شكل گيري اين شيوه از خبر رساني، پندار مردم از واقعيت هاي ورزشي متفاوت تر از گذشته خواهد شد و اين امر زمينه را براي سياه نمايي و انكار واقعيت ها هموارتر مي كند.
اما چرا نرم خبر در ورزش بيش از ديگر زمينه هاي خبري اهميت دارد؟؛ خبرنگار حوزه ورزش به عنوان يكي از پرمخاطب ترين حوزه ها نمي تواند كار حرفه اي خود را تنها به انتشار نتيجه يك مسابقه يا اطلاعات سطحي آن محدود كند بلكه وي بايد براي دوري از تكرار اخبار ورزشي با بيان هاي متفاوت به عمق يك پديده سفر كرده و با برجسته سازي محركه هاي لازم در نتيجه گيري ورزشكار يا تيم، پيش فرض هاي ذهني مخاطبان را به واقعيت نزديك كند. همچنين جذابيت هاي ورزش به خبرنگار اين حوزه اجازه خواهد داد تا با استفاده از نرم خبر، گزارش خود را محدود به تعداد كلمات يا پاراگراف ها نكند بلكه با استفاده از سبك گزارش نويسي «پايان باز» زمينه را براي نگارش گزارش هاي بيشتر و قضاوت ذهني مخاطب فراهم كند.
ورزشي**2052**1597
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
تهران - ايرنا - گسترش شبكه هاي مجازي و كمرنگ شدن نقش خبرنگار در انتشار خبر در حالي است كه برخي مدعياند اگر اطلاع رساني و آگاهي بخشي از يك اتفاق يا رويداد را با عنوان خبر تعريف كنيم، اطلاعات مسابقات ورزشي كه از سوي «شهروند خبرنگار» تهيه مي شود جذاب تر از مطالب خبرنگاران رسمي است.