قم-ايرنا- رئيس كارگروه استانهاي انجمن سواد رسانه اي ايران،گفت: درجنگ تمام عيار رسانه اي دشمن، براي مصون سازي جامعه بايد ارتقاي سواد رسانه اي مورد توجه جدي اصحاب قلم قرار گيرد.

سيد مرتضي اسماعيلي طبا روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ايرنا، سواد رسانه اي را مهمترين مهارت مورد نياز شهروندان دانست و تاكيد كرد: سواد رسانه اي ايجاد قدرت تحليل و تشخيص خبرهاي درست از غلط در مخاطبان و تبديل مخاطب منفعل به مخاطب فعال در برابر سيل اطلاعات و هجمه هاي رسانه اي و تبليغي است.
وي با تبريك 17 مرداد روز خبرنگار ، اين روز را فرصتي براي بازخواني نقش و جايگاه مهم مطبوعات در رويدادها و تحولات كشور دانست و اظهار داشت: از زمان ورود روزنامه ها به ايران در دوره مشروطه، همواره مطبوعات اثرگذارترين نقش را در تحولات سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشور داشته اند و امروز نيز كه با جنگ تمام عيار در ابعاد مختلف مواجه هستيم رسانه ها مهمترين نقش را در اين جنگ دارند.
اسماعيلي طبا با اشاره به اهميت توجه رسانه ها به ظرفيت هاي فضاي مجازي افزود: گرايش زياد به شبكه ها و فضاي مجازي آسيب ها و ظرفيت هاي زيادي به همراه دارد كه اصحاب رسانه با شناخت اين آسيب ها و ظرفيت ها بايد به دنبال استفاده از ظرفيت هاي مهم آن باشند.
وي بابيان اينكه رسانه هاي خارجي به دنبال ايجاد نااميدي و نارضايتي در مردم هستند تاكيد كرد: براي آنكه رسانه هاي كشور بتوانند علاوه بر بيان مطالبات مردم، نقشه دشمنان كشور را خنثي كرده و اميد را در دل مردم زنده نگه دارند بايد داراي تخصص،آموزش و به روز كردن توانمندي و دانش خود باشند.
وي آشنايي خبرنگاران با جامعه شناسي و روان شناسي را بسيار ضروري دانست و تاكيد كرد: خبرنگاراني كه با جامعه شناسي و روانشناسي آشنا باشند عملكرد بهتري خواهند داشت به همين دليل فراگيري اين علوم بايد از جمله اولويت هاي خبرنگاران باشد.
اسماعيلي طبا ادامه داد: فعاليت 40 ميليون ايراني در پيام رسان تلگرام و تحليل اين پيام ها، فرصت مناسبي براي جامعه شناسان كشورهاي مختلف ايجاد كرده كه با تحليل اين اطلاعات ذي قيمت، برنامه ريزي مناسب براي اثرگذاري بر قشرهاي مختلف ايران داشته باشند به همين دليل جامعه شناسي مهمترين علم مورد نياز يك خبرنگار است.
دبير اتاق فكر شوراي فرهنگ عمومي استان قم، افزود: در دنياي امروز مطبوعات و رسانه هاي مختلف نبايد خود را به توليد خبر در يك قالب محدود كنند بلكه بايد محتواي توليدي خود را در قالب هاي مختلف صوتي، تصويري و گرافيكي براي جذب مخاطب و اثرگذراي بيشتر منتشر كند.
اسماعيلي طبا ارتقاي سواد رسانه اي در كشور را نيازمند عزم جدي و هماهنگي ميان تمام سازمان ها، نهاد ها و ادارات دانست و گفت: تاسيس مركز ملي سواد رسانه اي به منظور برنامه ريزي و هماهنگي دستگاه هاي مختلف كشور براي ارتقاي سواد رسانه اي ضروري است.
وي پوشش خبري برخي رويدادهاي اجتماعي را داراي ظرافت و نكته بيني بسيار زياد دانست و ادامه داد: شرايط حساس كنوني نيازمند ظرافت ها و مهارت هاي ويژه اي است كه ضرورت دارد مطبوعات و اصحاب رسانه نسبت به ارتقاي دانش و مهارت خود متناسب با شرايط كنوني با استفاده از دانش روز خبرنگاري توجه جدي داشته باشند.
وي اظهار داشت: جريان هاي رسانه اي معاند خارجي به دنبال اخلال در امنيت كشور با بزرگ نمايي برخي رويدادهاي اجتماعي در كشور هستند كه در اين زمينه عملكرد رسانه هاي كشور نسبت به نحوه پوشش خبري اين رويدادها داراي ظرافت بسياري است.
وي ادامه داد: بيان پيشرفت هاي كشور در حوزه هاي مختلف و نيز ارائه مقايسه ميان خدمات عظيم ارائه شده در جمهوري اسلامي با شرايط پيش از انقلاب از جمله اقدام هاي رسانه اي براي خنثي كردن توطئه دشمن براي تطهير رژيم سابق و نيز ايجاد نااميدي و نارضايتي در مردم است.
اسماعيلي طبا، اجتناب از انتشار هر مطلبي كه موجب ايجاد اختلاف و نااميدي در كشور مي شود را در شرايط كنوني ضروري دانست و گفت: حضور نسل جديد از جوانان با استعداد در حوزه خبر از جمله ظرفيت هاي مثبت حوزه رسانه اي كشور است و بايد اين استعدادها به كمك آموزش شكوفاتر شود.
وي با بيان اينكه برنامه آموزشي دقيق، منسجم و به روز ضرورت ارتقاي كيفيت مطبوعات است ادامه داد: غفلت از آموزش به طور مستقيم بر كيفيت مطبوعات كشور اثر خواهد گذاشت به همين دليل مسئولان بايد نسبت به آموزش و به روز شدن جامعه خبري بيشتر همت كنند.
هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي، به همراه هشت تن از اعضاي كنسولگري ايران در مزار شريف افغانستان به دست گروهك تروريستي طالبان به شهادت رسيد. به همين مناسبت، شوراي فرهنگ عمومي، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاري كرد.
7404/ 6133/