قم – ايرنا – عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تحويل طرح شفافيت آراي نمايندگان به هيات رئيسه مجلس گفت: در صورت مطرح شدن آن تمام توان خود را براي اقناع ساير نمايندگان در راي به اين طرح به كار مي بندم.

احمد اميرآبادي فراهاني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در موافقت با اين طرح با ياد آوري تحويل يك فوريتي طرح شفافيت آراي نمايندگان با 29 راي به هيات رئيسه مجلس در اواخر مردادماه امسال افزود: با اين طرح موافق هستم ، اگرچه براي امضاء به من ارائه نشده ولي در صورت مطرح شدن در مجلس تمام توان خود را براي اقناع ساير نمايندگان براي راي به اين طرح انجام مي دهم.
وي تاكيد كرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مقابل موافقت و مخالفت با طرح ها و لوايح، موضع گيري ها و همچنين نطق هايي كه در مجلس انجام مي دهند، بايد پاسخگو باشند و اين پاسخگويي زماني تعيين مي شود كه شفافيت لازم در اين زمينه وجود داشته باشد.
اميرآبادي ادامه داد: بر اساس آئين نامه داخلي مجلس، راي از نمايندگان به صورت مخفي اخذ مي شود، به همين دليل مردم نمي توانند از راي و موضع وكلاي خود در مجلس شوراي اسلامي به طرح ها و لوايح مطلع شوند و اگر هم پاسخي داده شود معلوم نيست كه آن پاسخ مبتني بر واقعيت باشد.
وي با تاكيد بر اينكه اين طرح براي شفاف كردن آراي نمايندگان مجلس در بررسي طرح‌ها و لوايح است تا مشخص شود كدام نماينده با يك طرح موافق يا مخالف بوده است تصريح كرد: بهترين معيارهاي ارزيابي نمايندگان توسط مردم اين است كه بدانند نمايندگان آنان در خصوص طرح‌ها و لوايح مختلف چه نظري داشتند چرا كه شفافيت آراي نمايندگان كمك بسياري در تصميم مردم براي انتخاب نمايندگان خود در مجلس خواهد داشت.
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، افزود: اين طرح با قيد يك فوريت به هيات رئيسه تحويل داده شده به همين دليل بايد فوريت طرح مطرح شود و در صورتي كه نمايندگان مجلس با فوريت آن موافقت كنند، اين طرح براي بررسي به كميسيون آئين نامه داخلي مجلس ارجاع داده خواهد شد.
وي ادامه داد: چون اجراي اين طرح در واقع تغيير در آئين نامه داخلي مجلس است و تغيير هر ماده از اين آئين نامه به راي دوسوم نمايندگان نيازمند است به همين دليل تصويب اين طرح به نظر كار سختي در پيش خواهد داشت چرا كه برخي نمايندگان تمايلي به شفاف شدن راي خود ندارند.

**موافقت ذوالنور با طرح شفافيت آراي نمايندگان
حجت الاسلام والمسلمين مجتبي ذوالنور ديگر نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي نيز روز گذشته در گفت وگو با خبرنگاران درحاشيه افتتاح 61 طرح كشاورزي در اين استان، با اشاره به چگونگي تحقق شفافيت، پاسخگويي و كارآمدي گفت: شفافيت زمينه پاسخگويي است و ميدان كارآمدي را فراهم مي كند.
وي گفت: به عنوان نمونه چون كسي از راي مخالف، موافق و يا ممتنع نماينده اي در مجلس خبر ندارد، اين نماينده كار علمي لازم را انجام نمي دهد و گاهي از بغل دستي خود مي پرسد، دو يا چهار يعني راي مخالف بدهم يا موافق، كه چنين رايي درست نيست و قانون آبكي و بي خاصيت مي شود.
حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: ولي اگر نماينده اي بداند كه مردم كف خيابان اطلاع پيدا مي كنند، و بايد دليل قانع كننده اي داشته باشد پس پاسخگويي ايجاد مي كند از اين رو سه مقوله شفافيت، پاسخگويي و كارآمدي در راستاي هم هستند.
وي با اشاره به موافقت خود با اجراي طرح شفافيت آرا گفت: در اين خصوص و براي شفافيت در عملكرد نمايندگان طرح جامع دو فوريتي را تهيه كرديم كه اين هفته تحويل هيات رئيسه مي شود.
نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي گفت: بر اساس اين طرح مواردي از قبيل، حضور و غياب، ماموريت هاي داخلي و خارجي و راي مخالف، موافق و يا ممتنع نمايندگان بايد مشخص باشد، تا مردم بتوانند آنها را ارزيابي كنند.
7404/ 6133/1630