تهران - ایرنا - ' نیویورك تایمز ' در گزارشی نوشت: كودكان یتیم عراقی؛ قربانیان از یاد رفته 'داعش' اند و دولت عراق فاقد امكانات كافی برای توجه و مراقبت از این كودكان است.

در این گزارش به قلم ' مارگارت كوكر' آمده است: دهها هزار كودك عراقی؛پدر ؛مادر و یاهر دو آنها را زیر ظلم و ستم گروه تروریستی 'داعش' از دست داده اند. سربازان عراقی كه در جنگ با داعش كشته شده اند ؛ بطور معمول در شهرهای مختلف عراق مورد تكریم واقع می شوند؛ اما این كودكان، قربانیان فراموش شده جنگ با داعش هستند.كودكانی كه بعضا در مقابل دیدگان خود شاهد كشته شدن والدین شان بوده اند.
در این گزارش آمده است : دولت عراق منابع كافی برای حمایت از این كودكان ندارد . بازسازی شهرهای ویران شده از جنگ و برقرار ساختن خدمات اولیه نظیر آب ؛ برق و بهداشت و درمان به سختی انجام می شود. در یك چنین شرایطی بدیهی است كه برآورده ساختن نیازهای اولیه كودكان مصیبت دیده از جنگ با داعش مطلقا در اولویت نیست. هیچكدام از سازمان های دولتی عراق و یا گروه های بین المللی ارائه دهنده خدمات بشردوستانه آماری صحیح از این كودكان یتیم شده عراقی ندارند.
شورای شهر 'موصل' آمار كودكان یتیم شده این شهر بدست داعش را 13 هزار نفر اعلام كرده است كه در نوع خود یك ركورد محسوب می شود.
نیروهای امدادرسان می گویند كه هزاران كودك یتیم دیگر نیز در سایر شهرها و روستاهای آزاد شده از چنگال داعش، وجود دارند. این نیروها در آماری كاملا محتاطانه مجموع كودكان یتیم عراقی در اثر مبارزه با داعش را 20 هزار تن اعلام كرده اند.
اكثر این كودكان نزد اقوام و خویشاوندانشان نگهداری می شوند. اغلب این خانواده ها امكانات مالی و ابزار كافی برای نگهداری از این كودكان ندارند. اغلب این كودكان دچار آسیب های عاطفی فراوان اند و خانواده هایی هم كه از این كودكان نگهداری می كنند خود؛ بازمانده جنگ اند و آنها هم به نوعی مبتلا به همین آسیب های روحی اند.
یك مددكار اجتماعی در مورد این كودكان گفت:' تك تك این كودكان به عنوان قربانیان داعش نیازمند ابراز عشق و محبت ما هستند'.
كودكان یتیمی كه توسط خانواده های مجازی شان نگهداری می شوند به راحتی تحت حمایت های روانی قرار نمی گیرند. آنها از بسیاری از خدمات اولیه از جمله امكان تحصیل و دریافت مراقبت های درمانی محروم اند .
'داعش' از تابستان 2014 جنایت خود را در عراق اغاز كرد و بتدریج یك سوم خاك این كشور را به تصرف خود درآورد. در دسامبر 2017 دولت عراق موفق شد شهرهای بزرگ را از چنگال این گروه شورشی آزاد كند.
اروپام**1591** 1546