کودکان عراقی؛ بزرگترین قربانیان تروریسم و اشغالگری

بغداد – ایرنا- سالها جنگ و اشغالگری آمریکا در عراق و به تبع آن ظهور تروریسم مورد حمایت کشورهای غربی و عربی و رژیم صهیونیستی باعث شده که کودکان عراقی به بزرگترین قربانیان و آسیب دیدگان این شرایط ناگوار تبدیل شوند.

به گزارش ایرنا، کودکان عراقی در دوره های مختلف در معرض جنگ، محاصره، آسیب های مختلف جسمی، روحی و روانی قرار داشته اند.
ماجراجویی ها و جنگ افروزی های رژیم صدام در منطقه برای سالها و به تبع آن قرار گرفتن این کشور تحت تحریم های شدید اقتصادی جهانی و اعمال سیاست نفت در برابر غذا را شاید سرآغاز مرحله ناگوار معاصر  کودکان عراقی دانست که باعث شد شمار زیادی از آنها به خاطر سوء تغذیه و گرسنگی جان خود را در دوره تحریم ها از دست بدهند.
براساس برخی آمارهایی که در آن زمان منتشر شد، یک میلیون و پانصد هزار کودک عراقی قربانی این شرایط ناگوار آن زمان شدند.
اما حمله نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و اشغال این کشور سرآغاز مرحله دشوار دیگری برای مردم عراق و بویژه کودکان این کشور بود که به کشته و زخمی شدن و معلولیت شمار زیادی از شهروندان عراقی از جمله کودکان و یتیم شده شمار زیادی دیگری از آنها منجر شد.
بر اساس ارزیابی های انجام شده، تنها از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ میلادی  بین ۵۰۰ تا بیش از یک میلیون عراقی در نتیجه این تجاوزگری و آثار و پیامدهای آن کشته شدند.
مطالعات مجله پزشکی «لانست» نشان داده که در طول دوره ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی بیش از ۶۵۰ هزار عراقی جان خود را از دست دادند و مطالعات مرکز «اوار بی» انگلیس شمار قربانیان عراق را در طول سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ میلادی بیش از یک میلیون نفر اعلام کرد که شمار زیادی از آنها کودک بودند. این حجم از قربانیان خود باعث یتیم شدن بسیاری از کودکان و بیوه شدن شمار زیادی از زنان عراقی شد و بدنبال خود آسیب های اجتماعی زیادی از از جمله فقر و پدیده کودکان کار و ترک تحصیل را به همراه آورد.
اما شرایط ناگوار برای کودکان عراقی به همینجا ختم نشد و با ظهور گروه تروریستی داعش با حمایت غربیها و شماری از کشورهای عربی در سال ۲۰۱۴ میلادی و تاخت و تاز عناصر این گروه در خاک عراق دوره مصیبت بار دیگری برای کل عراقی ها و بویژه کودکان آغاز شد.
اشغال یک سوم خاک عراق توسط گروه تروریستی داعش و بدنبال آن اعمال احکام تندروانه خلافت خود خوانده اش، عملا باعث شد که کودکان از تحصیل محروم شده و به جای آن مجبور شوند تا به مدارس این گروه تروریستی رفته و با تفکرات تکفیری -تروریستی شسشوی مغزی شوند.
گروه تروریستی داعش سپس از این کودکان در جنگ تروریستی خود نیز استفاده کرد و آنها را در معرض شدیدترین خشونت ها و قتل عام قرار داد.
تصاویر اعدام و گردن زدن افراد از سوی داعش در میادین و پیش روی کودکان خود گوشه دیگری از اوضاع ناگوار کودکان عراقی بود که آسیب های شدید روحی و روانی را برای آنها به همراه آورد.
کودکان عراقی این صحنه ها را هنوز در خاطره خود دارند و شماری از آنها در مصاحبه های خود، آن را با ترس و دلهره بر زبان می آورند. برای نمونه، یک کودک عراقی اخیرا در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی عراق به زمین فوتبالی اشاره می کرد که هم اکنون با دوستانش در آنجا بازی می کند. وی گفت که در همین جا که الان ما فوتبال بازی می کنیم، داعش برخی افراد را جلوی چشم همگان گردن می زد.
اینها تنها گوشه ای از جنایت های داعش و تاثیر مخرب آن بر کودکان عراقی است.
این گروه تروریستی همچنین شمار زیادی از خانواده های عراقی اعم از زن و مرد و کودک را در گور های دسته جمعی زنده زنده یا بعد از اعدام دفن کرد و شمار دیگری از زنان بویژه زنان ایزدی را به بردگی گرفت و در بازار بردگان خرید و فروش کرد و با گذشت چند سال از رفتن سایه شوم داعش به عنوان یک گروه منسجم و پایان یافتن خلافت خود خوانده اش در عراق و سوریه، اما هنوز از سرنوشت بسیاری از این زنان ایزدی خبری در دست نیست .کودکان آنها نیز بخش دیگری از همین کودکان عراقی هستند که بی سرپرست شده و قربانی گروه تروریستی داعش شدند.
گروه تروریسی داعش همچنین باعث آواره شدن بیش از سه میلیون عراقی در داخل این کشور شد که خود باعث بی خانمان شدن و ترک تحصیل و قرار گرفتن کودکان در معرض بالاترین خشونت ها و آسیب های اجتماعی شد.
شماری از نیروهای امنیتی و نظامی عراق نیز در جریان نبرد سه ساله با این گروه تروریستی جان خود را از دست دادند که کودکان آنها نیز گروه دیگری از این کودکان عراقی را تشکیل می دهند که یتیم شدند.
صندوق کودکان سازمان ملل (یونسیف) در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که بیش از پنج میلیون کودک عراقی نیاز ضروری به کمک دارند.

در خصوص شمار کودکان یتیم در عراق ارزیابی های متفاوتی وجود دارد. درحالی که سازمان یونیسف و برخی مسئولان پارلمانی عراق تعداد آنها را پنج میلیون نفر دانسته اند، وزارت برنامه ریزی عراق این عدد را مبالغه آمیز خوانده و شمار آنها را بسیار کمتر از این میزان می داند.
اکنون شمار زیادی از این کودکان عراقی بی سرپرست در مراکز ایتام نگهداری می شوند.
صندوق کودکان سازمان ملل در روزهای اخیر نیز در گزارشی اعلام کرده است که ۴۰ درصد کودکان عراقی در معرض فقر و ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.
این درحالی است که سازمان خیریه «کودکان را نجات دهید» جمعه گذشته در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که از هر پنج کودک در جهان، یک نفر در مناطقی زندگی می کنند که در مجاورت درگیریهای مسلحانه قرار دارند
در این گزارش آمده است که عراق در کنار سوریه و افغانستان و نیز چند کشور آفریقایی از جمله کشورهای خطرناک برای کودکان در سال ۲۰۱۹ میلادی بوده اند.
درد و رنج کودکان عراقی هنوز هم در این کشور ادامه دارد زیرا در سایه اشغالگری آمریکا و پیامدهای منفی و ناامنی ناشی از آن و فعال بودن بقایای گروه تروریستی داعش، بحران اقتصادی و ویران شدن ساختار زیربنایی این کشور بویژه در مناطقی که قبلا تحت تصرف داعش بوده است، آنها همچنان با آسیب های گسترده اجتماعی و تبعات ناشی از سالها محاصره، محرومیت و خشونت روبرو هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha