مجید قدمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با اشاره به اینكه سال گذشته حدود 9 هزار نفر درخواست جهش تحصیلی داشتیم كه از این تعداد 4 هزار و 500 نفر موفق به انجام جهش شدند، درباره دلایل كاهش تقاضا برای جهش افزود: در سال های گذشته خانواده ها به طور غیر رسمی و با همكاری مدیران مدارس فرزندان خود را كه متولد نیمه دوم سال و در مهرماه بودند برای جهش تحصیلی به سازمان آموزش و پرورش استثنایی معرفی می كردند تا به این ترتیب یك سال عقب ماندگی را جبران كنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: از آنجا كه با تخلفات مدیران مدارس برخورد شده است هر سال شاهد اقدامات كمتری در این زمینه هستیم و به همین دلیل درخواست جهش تحصیلی پایین آمده است.
قدمی تصریح كرد: البته به دلیل تغییر نگرش خانواده ها كه ترجیح می دهند از روش های دیگری به استعداد و هوش فرزندشان كمك كنند و علائق را در نظر بگیرند تا اینكه صرفا بخواهند یك پایه تحصیلی آنها را ارتقا دهند شاهد كاهش درخواست جهش هستیم.
وی اظهار داشت: گرایش به جهش تحصیلی كماكان در میان دانش آموزان وجود دارد ولی شرط اول آن است كه فرد بتواند در مدرسه شرایط اولیه و معدل مناسب را داشته باشد؛ در صورتی كه دانش آموز در تمامی دروس پایه مورد درخواست نمرات لازم را كسب كند در تست هوش سازمان آموزش و پرورش استثنایی شركت می كند تا با كسب حد نصاب نمره قبولی به او اجازه جهش داده شود.
قدمی با بیان اینكه جهش از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم ابتدایی انجام می شود و ما جهش از پایه پنجم به مقطع جدید نداریم، ادامه داد: البته متقاضیان جهش چند پایه هم داریم به این نحو كه فرد باید درخواست خود را ارائه داد و پس از تایید مدرسه، تست هوش برای دانش آموز انجام شود كه سال گذشته یك مورد جهش دو پایه و یك مورد هم جهش از اول ابتدایی به پایه هفتم داشتیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش قدمی با تاكید بر اینكه برای دوره راهنمایی جهش تحصیلی نداریم، افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دانش آموزان حداكثر دو بار می توانند از جهش در دوره ابتدایی استفاده كنند، تصریح كرد: هر ساله آزمون هوش و سنجش دانش آموزان داوطلب جهش تحصیلی در دوره ابتدایی برگزار میشود.
وی بیان داشت: جهش تحصیلی به این معنا است كه دانشآموز دو پایه تحصیلی را در یك سال طی كند و از مزایای جهش می توان به صرفهجویی 10 میلیارد تومانی و كاهش تراكم دانش آموزی اشاره كرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه كرد: هرچند باید دقت شود تست هوش جهش تحصیلی با دقت و كمترین ضریب خطا صورت گیرد تا در آینده دانش آموز را دچار آسیب و فشار روحی نكند اما بخش قابل توجهی از دانشآموزان متقاضی جهش تحصیلی از شرایط ایدهآل برخوردار نیستند و با شرایط حداقلی مراجعه میكنند بنابراین خانوادهها باید توجه كنند جهش تحصیلی صرفا برای دانشآموزانی است كه از لحاظ بهره هوشی سرآمد باشند و صرفا درس خواندن بودن كفایت نمی كند.
علمی**1883**1440
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
تهران-ایرنا-رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه امسال 7 هزار و 950 نفر از دانش آموزان در طرح سنجش جهش تحصیلی شركت كردند، گفت: نتیجه قطعی این طرح پایان شهریور ماه اعلام می شود.