ارومیه - ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 600 روستای آذربایجان غربی تا پایان سال جاری به نسل سوم و چهارم اینترنت همراه متصل می شود و این امر نقش بسیار زیادی در توسعه مناطق روستایی دارد.

به گزارش ایرنا محمدجواد آذری جهرمی دوشنبه شب در برنامه تلویزیونی اولدوز سیمای مركز آذربایجان غربی افزود: یكی از مهمترین برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه زیرساخت های ارتباطی در روستاهاست و آذربایجان غربی در این خصوص جایگاه ویژه ای دارد.
وی اضافه كرد: علاوه بر توسعه اینترنت نسل های سوم و چهارم در روستاها، در 170 روستای آذربایجان غربی نیز عملیات اجرایی توسعه اینترنت خانگی و تلفن ثابت انجام می‌شود.
آذری جهرمی بااشاره به اینكه 200 كیلومتر از جاده های آذربایجان غربی فاقد پوشش مناسب ارتباطی است، بیان كرد: احداث 80 سایت برای بهبود پوشش در این مناطق تا پایان امسال برنامه ریزی شده كه با توجه به اعتبار مناسب در نظر گرفته شده، محقق می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در یك سال گذشته همه شهرهای آذربایجان غربی همراه با شهرهای كشور به اینترنت نسل سوم و چهارم همراه متصل و 650 روستای این استان به تلفن ثابت و اینترنت مجهز شد كه این امر نقش بسزایی در كاهش شكاف دیجیتالی بین مناطق شهری و روستایی و افزایش پایداری شبكه ارتباطی استان دارد.
آذری جهرمی با اشاره به اینكه آذربایجان ‌غربی رتبه بیست و هشتم كشوری در شاخص فناوری اطلاعات را داراست، گفت: رقم پایین شاخص سواد از جمله عوامل این امر به شمار می رود.
وی افزود: در سفر 2 روزه به آذربایجان غربی از پنج طرح مهم با 2 هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری می رسد و عملیات اجرایی سه پروژه دیگر نیز آغاز می شود.
آذری جهرمی اضافه كرد: 150 كیلومتر فیبر نوری بین شهری برای پایداری ارتباطات، ایجاد امكان ارتباطی برای 615 روستای فاقد امكان ارتباطی به تلفن ثابت و اینترنت خانگی و توسعه خدمات بانكداری الكترونیكی پست بانك در 56 روستا از جمله این طرح هاست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان كرد: همچنین عملیات اجرایی ایجاد ارتباطات تلفن ثابت و اینترنت خانگی برای 176 روستا، توسعه خدمات پهن باند موبایل برای 600 روستا و نیز تكمیل پوشش جاده ای برای 200 كیلومتر از جاده‌های كوهستانی فاقد پوشش با سرمایه‌گذاری یكهزار و 540 میلیارد ریالی در این سفر آغاز می شود و امیدواریم این طرح ها زمینه توسعه روز افزون زیرساخت های ارتباطی را فراهم كند.
به گزارش ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی در آغاز سفری 2 روزه، عصر دوشنبه وارد شهر خوی شد و در جلسه شورای اداری این شهرستان حضور یافت.
وی امروز، سه شنبه نیز پس از سفر به اشنویه و میاندوآب و حضور در جلسه شورای اداری این 2 شهرستان، در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی حاضر شده و پروژه های حوزه فناوری اطلاعات را افتتاح می كند.
8137/3072