تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸

تهران - ایرنا - تلاش و اقدام دولت ترامپ در چارچوب و حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برهجمه و انزوای ایران، در میانه راه روهای پر پیچ و خم این سازمان مانده و نیویورك به آرمان صلح ایران در صحنه جهانی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، هفتاد وسومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز سه شنبه آغاز به كار كرد، اجلاسی كه با سخنرانی رهبران جهان، به نشستی جهانی برای قضاوت افكار عمومی تبدیل می شود.
در این چارچوب كشورها تلاش می كنند تا در این صحنه جهانی گفتمان، رویكرد و سیاست های خود را برای رهبران و افكار عمومی به نمایش بگذارند و این دولت ها و افكار عمومی با بازتاب رفتاری، به این رویكردها پاسخ خواهند داد.
'دونالد ترامپ'رییس جمهوری آمریكا كه دیروز به عنوان چهارمین رییس جمهوری سخنرانی كرد بار دیگربه مانند سال گذشته تلاش كرد تا در فضای سیاست های ضدایرانی حركت كند.
'نیكلاس برنز'معاون پیشین وزارت امور خارجه آمریكا ضمن آنكه رفتار و گفتار دونالد ترامپ رئیس جمهوری كشورش را شرم آور می داند، در عین حال از تمسخر وی نزد جهانیان ابراز ناخشنودی كرد.
سخنرانی ترامپ را می توان تندترین سخنرانی یك رییس جمهور آمریكا علیه ایران در اجلاس سالیانه مجمع عمومی دانست، سخنانی به غایت تند و افراطی، با تاكید دوباره بر تحریم های بیشتر و بستن هرچه بیشتر منافذ مذاكره.
اما شكل نامعمول آن تلاش آمریكا و دولت ترامپ برای بهره برداری از فضای سازمان ملل در مقام میزبان برای پیشبرد سیاست خارجی واشنگتن است.
نشست گروه «اتحاد علیه ایران هسته ای» درحالی دیروز(سه شنبه سوم مهر) به ریاست 'جوزف لیبرمن' سناتور سابق مجلس سنا همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل و با حضور تعدادی از مقام‌ های سیاسی برگزار شد، كه پیش از آن «اریكا تشوسانو» معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریكا مدعی شد، برای توقف فعالیت های بی ثبات كننده تهران، به دنبال یك كارزار دیپلماتیك هستیم.
در این نشست درنیویورك تیم ضد ایرانی دولت ترامپ یعنی 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی كاخ سفید، 'مایك پمپئو' وزیر امورخارجه و 'برایان هوك' رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریكا و 'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان از جمله مقام ها شركت كننده ها بودند.
سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای یك لابی به ظاهر غیرحزبی است كه مدعی جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت منطقه‌ای دارای سلاح‌های هسته‌ای است.
اما آنچه در خط فكری مقام های آمریكایی است، پیگیری یك سیاست انزوای منطقه ای و بین المللی علیه ایران است كه در این بازه زمانی به ویژه در صحنه سازمان ملل، نشانه هایی ازاین انزوا دیده نمی شود.
بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریكا روز سه شنبه بار دیگر با ادبیات تهدید علیه ایران سخن گفت و تاكید كرد كه واشنگتن تحریم‌های ظالمانه را «سختگیرانه» اجرا خواهد كرد.
این درحالی است كه نشست وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+4 روز دوشنبه و در هفتاد و سومین دوره نشست مجمع عمومی در مقر سازمان ملل متحد درحالی برگزار شد كه وزرای امورخارجه این گروه بر تشكیل 'ساز وكارویژه' برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران تاكید كرد.
این اقدامات ودیپلماسی برجامی ایران در نیویورك به قدری تاثیرگذار بوده است كه پمپئو وزیر خارجه آمریكا با انتقاد از سیاست‌های اروپا گفت: عمیقاً مایه تاسف است كه طرف‌های حاضر در توافق هسته‌ای با ایران در حال برپایی یك نظام پرداختی ویژه برای دور زدن تحریم‌های آمریكا هستند.
اما از سوی دیگر، تشكیل این نوع از برنامه ها و تمركز بر ایران در نیویورك و در مقر سازمان ملل این پرسش اساسی را به ذهن خطور می كند كه چرایی پیگیری چنین روندی ازسوی دولت ترامپ چیست؟آیا دولت ترامپ در سیاست خارجی خود در قبال جمهوری اسلامی موفق بوده است؟
برخی كارشناسان معتقدند،در فضای دیپلماسی جهانی، اساسا خروج آمریكا از توافق های بین المللی مانند برجام، تغییرات اقلیمی پاریس یا خروج از نهادهای تخصصی سازمان ملل مانند شورای حقوقق بشر، به طور عملی این كشور را در مقام بزرگترین ناقض توافق های بین المللی جلوه می دهد و دولت ترامپ با اقدامات ضدایرانی تلاش می كند از یك انزوای دیپلماتیك خارج سازد.
همچنین تلاش آمریكا برای آغاز و ایجاد یك فرایند اجمامع سازی و ائتلاف سازی تاكنون با شكست روبه رو شده است. درمقام عمل آمریكای ترامپ به ویژه در موضوع برجام موفقیت چندانی در حوزه های اجماع و ائتلاف كسب نكرده است. اگر به مواضع برخی رهبران جهان نگاهی مختصر بیاندازیم متوجه خواهیم شد كه در چنین فضایی، سیاست گفت و گو با ایران حاكم است تا سیاست انزوا.
'امانوئل مكرون'رییس جمهوری فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در دیدار با رییس جمهوری ایران ضمن اشاره به ضرورت حفظ و تقویت برجام به عنوان توافقی بین المللی، بر توسعه و تحكیم مناسبات و همكاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران – پاریس تاكید كرد.
در فرجام، جمله رییس جمهوری ایران شاید نقطه مقابل سیاست ضد ایرانی دولت ترامپ دانست كه 'جهان دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت اگر صلح هدف و آرمان شماست.'
اروپام**2040**1590