بیرجند - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی قاینات از آغاز برداشت زرشك از چهار هزار و 658 هكتار باغات این شهرستان خبر داد و گفت: قاینات مقام نخست تولید زرشك را در كشور دارد.

عبدالحسین سجادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می شود امسال 20 هزار تن زرشك تر از باغ های شهرستان برداشت شود كه نسبت به سال گذشته افزایش دارد.
وی بیان كرد: برداشت زرشك از اواسط مهر آغاز می شود كه تا اواسط آبان ماه ادامه دارد و 12 هزار و 800 خانوار در زمینه تولید زرشك در شهرستان فعالیت دارند.
مدیر جهاد كشاورزی قاینات گفت: این شهرستان مقام نخست تولید زرشك را در كشور دارد و به دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه و اختلاف زیاد دمای شب و روز در اوایل پاییز، محصول زرشك منطقه قاینات از كیفیت عالی و رنگ خوبی برخوردار است.
وی اظهار داشت: در سال های اخیر محصول زرشك علاوه بر عرضه به صورت خشك به صورت تازه خوری نیز برای تهیه شربت، مربا و چاشنی انواع غذاها استفاده و در مجموع 30 درصد زرشك شهرستان به صورت تازه خوری به بازار عرضه می شود.
سجادی افزود: در راستای مدیریت مصرف آب با توجه به خشكسالی های اخیر، در چند سال گذشته حدود 300 هكتار از باغ های زرشك منطقه زیر پوشش شبكه های آبیاری تحت فشار قرار گرفت.
وی گفت: 11 واحد فرآوری زرشك شامل كارخانه تولید كنسانتره زرشك، كارخانه تولید شربت زرشك، واحدهای خشك كن زرشك، بسته بندی و صادرات زرشك در زمینه صنایع تبدیلی و تكمیلی این محصول فعال هستند.
وی اظهار داشت: سرمای شدید در فروردین ماه امسال و توفان و گرمای شدید در تیرماه، 326 میلیارد ریال خسارت به زرشكاران منطقه وارد كرد.
مدیر جهاد كشاورزی قاینات پرداخت 70 میلیارد ریال تسهیلات به زرشكاران، برگزاری پنج كارگاه آموزشی برای زرشكاران منطقه، توزیع یكهزار و 500 كیلوگرم انواع ریزمغذی بین زرشكاران و انجام آنالیز خاك را از جمله خدمات جهاد كشاورزی به زرشكاران قاینات ذكر كرد.
شهرستان قاینات در شرق ایران قرار دارد و از شرق به شهرستان زیركوه و از شمال به خراسان رضوی، از غرب به شهرستان سرایان و از جنوب به شهرستان های درمیان و بیرجند محدود است.
شهر قاین مركز شهرستان قاینات در 110 كیلومتری بیرجند قرار دارد.
7556* 6054