تهران- ایرناپلاس- عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت با تأكید بر اینكه «در شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان، افراد حقوقی باید جایگزین افراد حقیقی شوند»، میگوید كه عارف تجربه تشكیلاتی و سیاسی كافی ندارد. از این رو، بخشی از ضعف عملكرد فراكسیون امید به مدیریت ایشان برمیگردد.
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاحطلب و عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، درباره انتقادات به شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان، میگوید: دو دسته نقد به شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان وجود دارد. یك بخشی از این انتقادات از سوی برخی تشكلهایی است كه خیلی طرفدار ندارند و در حوزه سیاسی هم اثرگذار نیستند. علاوه بر این، آنها در انتخابات شورای شهر قبلی در مقابل شورای عالی لیست دادند كه البته این لیست پنج هزار رأی هم نداشت. بنابراین مشخص شد كه مردم به لیست شورای عالی سیاستگذاری كه مورد تأیید آقای خاتمی است، رأی دادهاند.
**سهمخواهی برخی منتقدین
تاجرنیا در ادامه تأكید میكند كه به عقیده او، برخی از انتقادات به شورای عالی به این دلیل است كه بعضی منتقدین، به عدمحضورشان در این شورا معترضاند. مثلاً اگر به جای آقای دكتر عارف، دبیركل سابق یك حزب و یا قائم مقام حزب دیگری بود، این بزرگواران بحث دموكراتیك نبودن را در شورای عالی مطرح نمیكردند.
او همچنین در پاسخ به این سؤال كه آیا این انتقادات بهدلیل سهمخواهی است؟ میگوید: بدون شك! من نمیخواهم نام ببرم كه اختلاف ایجاد شود، اما برخی خودشان را در جایگاه آقای خاتمی و آقای عارف میبینند و ناراحت هستند كه چرا ما نیستیم.
انتقادات تشكیلاتی به شورای عالی اصلاحطلبان
این نماینده سابق مجلس با بیان اینكه خود او نیز به این شورا انتقاداتی دارد، توضیح میدهد: نقد دیگری كه به شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان وجود دارد، نقد تشكیلاتی است كه بنده هم در این باره انتقاداتی دارم. بهنظرم بحث تحزب و دموكراسی لازم و ملزوم یكدیگر هستند. بنابراین ما باید فرآیندهایی را شكل بدهیم كه احزاب و روحیه تحزبگرایی تقویت شوند. از اینرو، من با بخشی از انتقادات آنها درباره اینكه باید در شورای عالی سیاستگذاری شخصیتهای حقوقی حضور داشته باشند، موافق هستم.
تاجرنیا با تأكید بر اینكه «شخصیتهای حقوقی باید جایگزین شخصیتهای حقیقی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان شود» تصریح میكند كه اگر در شورای عالی، شخصیتهای حقیقی قابل و تأثیرگذاری هستند به جز آقای خاتمی، آنها نیز باید وارد یك حزب شوند. نمیشود یك حزب سیاسی وجود داشته باشد و آقای دیگری نیز كه به آن حزب نزدیك است، بهصورت حقیقی وارد شورای عالی شود. نمیشود كه ما بخواهیم، كار سیاسی كنیم و رهبری یك شورای عالی سیاستگذاری را برعهده بگیریم اما بگوییم حزب خوب نیست و بنیاد تشكیل بدهیم. این موضوع، با روحیه كار سیاسی و تشكیلاتی در تعارض است.
این نماینده مجلس ششم همچنین میافزاید: من معتقدم كه اول باید آسیبشناسی كنیم كه چرا شورای عالی تشكیل شد؟ این شورا به این خاطر تشكیل شد كه شورای هماهنگی جبهه اصلاحطلبان كه متشكل از احزاب بود، كارآمد نبود و فرآیندهای آن هم فرآیندی نبود كه معدل خواست همه اصلاحطلبان باشد. ما در آن زمان احزاب فعال و تأثیرگذاری داشتیم كه برای هر اتفاقی بیانیه میدادند، گفتمان سیاسی ایجاد میكردند و سند راهبردی هم داشتند. با این وجود، اما آنها تنها یك حق رأی داشتند درحالی كه یك انجمن دیگر كه تنها یك عضو داشت هم یك حق رأی داشت.
تاجرنیا همچنین ادامه میدهد: بنابراین این تشكیلات ناكارآمد برای اصلاح خود، تشكیلات دیگری را بهوجود آورد كه همان عیوب را به شكل دیگری داشت. از اینرو، من اعتقاد دارم كه باید یك مجموعه مورد پذیرش جریانهای سیاسی و حالا با محوریت آقای خاتمی، بهصورت یك شورا یا كمیته داوری تشكیل شود. اشخاص حقیقی از حوزه تصمیمگیری كنار بروند و شخصیتهای حقوقی هم براساس اعتبارسنجی منصفانه و میزان تأثیرگذاریشان، حق رأیهای متفاوتی داشته باشند. مانند آنچه ما امروز در فدراسیونهای مختلف، دفتر تحكیم و اتحادیه اروپا داریم. در اتحادیه اروپا كشورها براساس وسعت و مشخصات دیگرشان، حق رأیهای متفاوتی دارند.
**عارف تجربه كافی برای فعالیت سیاسی و تشكیلاتی ندارد
او همچنین درباره انتقاداتی كه به ریاست محمدرضا عارف بر فراكسیون امید و شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان میشود، میگوید: این انتقادات آنقدر در جامعه مطرح شده است كه همه در جریان آن هستند، اما باید گفت كه در ابتدای تشكیل شورای عالی، مجموعه گروههای سیاسی شأنی برای آقای خاتمی قائل شدند كه بر اساس آن، ایشان كمیتهای تشكیل دهند و از آن طریق، اشخاص حقیقی وارد شورا شوند. این كمیته منتخب كه بخشی از آن هم متشكل از دبیر كلهای احزاب بود و در یك مقطع من نیز عضو آن مجموعه بودم، برخی از اشخاص را وارد شورای عالی كرد كه آقای دكتر عارف هم جزو آنها بود. اما من مخالف حضور افراد حقیقی در شورای عالی اصلاحطلبان و یا هر فرآیند دیگر تصمیم گیری هستم. با این وجود اگر قرار باشد كه در شورای عالی سیاستگذاری، ده الی دوازده نفر اضافه شوند حتماً آقای عارف هم جزو آنها است. اما مسئلهای كه وجود دارد مسئولیت ایشان در شورا است. من معتقدم كه ایشان با وجود اینكه یك مدیر قوی اجرایی در بدنه دولت است، اما تجربه كافی برای فعالیت سیاسی و تشكیلاتی ندارد.
**علت عملكرد ضعیف فراكسیون امید
تاجرنیا با اشاره به انتقادات به عملكرد فراكسیون امید در مجلس شورای اسلامی، میگوید: بخشی از مشكلاتی كه ما در فراكسیون امید با آن روبهرو هستیم، جدا از آنكه خودِ نمایندگان مجلس نیز حزبی، تشكیلاتی و سیاسی نیستند، همین عدم تجربه مدیریت تشكیلاتی و سیاسی دكتر عارف است. من معتقدم به این دلایل كه افكار عمومی همیشه برای اصلاحطلبان مهم بوده است، میتوانستند در دوره جدید، مسئولیت دكتر عارف را به شخص دیگری بسپرند و یا مانند جبهه هماهنگی اصلاحات، این مسئولیت بهصورت ادواری تغییر بكند تا ما یك فرد را بهعنوان محور این كار نداشته باشیم. واقعیت این است كه به جز آقای خاتمی، همه آدمهایی كه در این مجموعه هستند با مخالفتهایی روبهرو میشوند كه نمیتوانند جامعیت آقای خاتمی را داشته باشند.
او همچنین اضافه میكند: بنابراین من اگر در شورای عالی بودم میگفتم به احترام افكار عمومی و انتقادات موجود، ما آقای دكتر عارف را بهعنوان ریاست شورای سیاستگذاری انتخاب نخواهیم كرد.
تاجرنیا همچنین درباره گمانهزنیها درباره تغییرات در شورای عالی و مطرح كردن برخی از افراد برای اضافه شدن به شورا، میگوید كه من معتقدم میشود به افكار عمومی احترام گذاشته شود، اما من فكر میكنم كه این شورا و این مجموعه نیازمند تغییرات اساسیتر از جابهجایی چند نفر است. خصوصاً وقتی بحث نفرات مطرح میشود بازهم انتقاداتی صورت میگیرد كه چرا این افراد حضور داشته باشند و نه افراد دیگری؟ بنابراین به نظر من باید این مسئله بهصورت ساختاری درست بشود و نیازمند این است كه شخص آقای خاتمی و دبیركل احزاب باهم به یك جمعبندی برسند و قبل از اینكه مصادیق معین شود، درباره نحوه رسیدن به این تركیبات توافقاتی صورت بگیرد. به نظرم شرط لازم آن هم حضور اشخاص و شخصیتهای حقوقی به جای اشخاص حقیقی است.
**نباید در شورای عالی، دیكتاتوری اكثریت بهوجود بیاید
او در ادامه، راه برونرفت از این مشكلات را تكیه كردن بر شخصیتهای حقوقی میداند و اضافه میكند: به نظرم راه برونرفت از این مسائل، تكیه كردن بر شخصیتهای حقوقی و همچنین اضافه كردن برخی تشكلها و مجموعههای درون جبهه اصلاحات است. بنابراین نیاز است كه همه، این مانیفست را بپذیرند، اما نیاز نیست كه این تشكیلات، همه را پوشش دهد، اما باید پوشش حداكثری ایجاد كند و باید پیشبینی شود كه در درون آن، یك دیكتاتوری اكثریت صورت نگیرد. یعنی افرادی كه ممكن است نوع دیگری بیندیشند، با نگاه محافظهكار تا تندروتر جایی برای ابراز عقیده و معرفی كاندیدای خود داشته باشند.
تاجرنیا همچنین با اشاره به اینكه انتقادات به دموكراتیك نبودن شورای عالی اصلاحطلبان دغدغه مردم و طرفداران اصلاحات نیست، تصریح میكند: بحث دموكراتیك نبودن شورای عالی، مسئله مردم و طرفداران اصلاحات نیست، بلكه دغدغه افراد و فعالان سیاسی اصلاحطلبان است. مسئلهای كه مردم با اصلاحطلبان دارند، این است كه میخواهند جریان اصلاحطلبی، مناسبات خود را با دولت و مردم حفظ كند و همچنین در برابر اتفاقاتی كه میافتد و موجی از نگرانی را برای مردم بهوجود آورده است، واكنش نشان دهند و بدانند كه آیا اصلاحطلبان همچنان میخواهند كه همدلانه در برابر بحرانهای موجود، سكوت كنند یا خطرات را مطرح میكنند؟ یا اینكه قرار است خود را در بسیاری از فرآیندهایی كه شكل میگیرد، دخالت ندهند؟
این نماینده مجلس ششم همچنین درباره اینكه گفته میشود اصلاحطلبان با ریزش سرمایه اجتماعی مواجهاند و ارائه لیستها در دو انتخابات اخیر غیردموكراتیك بوده است و این موضوع در ریزش سرمایه اجتماعی اصلاحطلبان مؤثر بوده است، اظهار میكند كه ریزش سرمایه اجتماعی اصلاحطلبان به شورای عالی اصلاحطلبان و مناسبات درون آن ارتباطی ندارد. چون اگر از كسانی كه در انتخابات اخیر به لیست اصلاحطلبان رأی دادند سؤال كنید، بسیاری از آنها شورای عالی اصلاحطلبان را نمیشناسند. 99 درصد از افكار عمومی مردم نمیدانند كه شورای عالی اصلاحطلبان چیست و سازوكار درون آن به چه شكل است.
گفتوگو از فرحناز غالبی
**اداره كل اخبار چندرسانهای**ایرناپلاس**
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
تهران- ایرناپلاس- عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت با تأكید بر اینكه «در شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان، افراد حقوقی باید جایگزین افراد حقیقی شوند»، میگوید كه عارف تجربه تشكیلاتی و سیاسی كافی ندارد. از این رو، بخشی از ضعف عملكرد فراكسیون امید به مدیریت ایشان برمیگردد.