تهران- ایرنا- مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با انتقاد از مقاومت های موجود در برابر تغییر و تحول در نظام آموزشی گفت: هنوز بیشتر والدین فكر می كنند آموختن بعضی از دانش های مكتوب كه بلافاصله هم فراموش می شود برای فرزندانشان مهمتر از آموختن مهارت های زندگی است.

«فاضل نظری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا یادآور شد: چه بسا اگر مهارت هایی مانند كنترل هیجان ها بخصوص خشم از بدو كودكی آموخته می شد، بعضی از مشكلات و ناهنجاری ها امروز در جامعه وجود نداشت.
به بیان نظری، مهارت «نه» گفتن، مهارت دوست یابی، مهارت كار گروهی و دیگر مهارت های اجتماعی برای زندگی حال و آینده دانش آموزان لازم است و آن را با خواندن، نوشتن و حفظ كردن به دست نمی آورند بلكه حین بازی های متنوع، رفتارهای خلاقانه و یا تجربه های خلاق،كسب می كنند.
وی درباره زمان آموزش مهارت ها هم گفت: همانگونه كه در مورد یادگیری ورزش عنوان می شود كه از نونهالی باید شروع كرد، مهارت ها هم باید از كودكی آموزش داده شود.
نظری درباره مهارت های مورد نیاز كودكان و نوجوانان و نقش كانون در فراگیری آن گفت: دانش آموزان در كنار آموزش های رسمی نیاز به یادگیری مهارت ها دارند. در جهت آموزش این مهارت ها، امسال كانون برای نخستین بار كارگاه های مهارتی را به شكل مستقیم و در سراسر كشور برگزار كرد و همواره تلاش كرده است با نگاه به آموزش های مهارتی فعالیت كند؛ در زمان كنونی كه این نیاز به یك ضرورت تبدیل شده، نقش آفرینی كانون هم بیشتر شده است.
وی تاكید كرد: توسعه مهارت ها و خلاقیت ها نكته مهمی است كه كودكان ما احتیاج دارند اما خلاء آن در نظام آموزشی وجود داشت كه خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش با برجسته كردن اهمیت این موضوع، اذهان عمومی را متوجه آن كرد.
نظری با بیان این كه اولویت های آموزشی كشور هم متناسب با نیاز آینده دانش آموزان نیست، ادامه داد: این حق را باید برای كودكان قایل شویم كه چیزهایی كه می آموزند به درد زندگی آنان بخورد. اما متاسفانه برخی مسایلی كه فكر می كنیم باید آموزش دهیم، نفعی برای دانش آموزان ندارد و می توانند آن را در طول تحصیلات بالاتر به راحتی بیاموزند.
وی به عنوان راهكار برون رفت از این مسایل و بهبود نظام آموزشی همسو با فردای دانش آموزان گفت: باید از علمی كه منفعت ندارد، پرهیز كرد و برای رسیدن به این هدف، به بازنگری محتوای آموزشی و در كنار آن تغییر روش های آموزشی مبتنی بر كتاب و الگوهای معلوم و مالوف، نیاز داریم؛ چرا كه آموزش تنها در كتاب نیست بلكه بازی و مهارت نیز اهمیت دارد.

**فرهنگ ورود خیّران به عرصه آموزش های مهارتی تغییر كند
نظری در پاسخ به پرسشی درباره همكاری خیّران با كانون گفت: همواره گمان می رود كه خیّران فقط ساختمان در اختیار كانون قرار می دهند یا كتاب می خرند. درحالی كه این فرهنگ باید تغییر كند و زمینه همكاری برای داوطلبان فعالیت های خیریه گسترش یابد.
وی افزود: مفهموم كار خیر در حوزه پرورش كودكان و نوجوانان نیاز به توسعه مفهمومی دارد. به این معنا كه این كار خیر الزاما مربوط به نیازمندان و كودكان نیازمند نمی شود بلكه شامل ایجاد زمینه های مهارت آموزی برای همه كودكان است.
علمی**9294**2017