تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراكی معاونت امور باغبانی اعلام كرد: با هدف اطمینان مردم از سلامت محصول، از ابتدای مهر ماه بیش از یك میلیون بسته قارچ خوراكی هولوگرام دار به بازار مصرف عرضه شده است.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از وزارت جهاد كشاورزی، «غلامرضا تقوی» پیش بینی كرد: عرضه قارچ با داشتن برچسب هولوگرام تا پایان مهر ماه، به بیش از سه میلیون بسته برسد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینكه در ابتدای سال مصرف قارچ های سمی خودرو از عرصه های منابع طبیعی، باعث مسمومیت و مرگ تعدادی از مصرف كنندگان شد، طراحی و نصب هولوگرام روی بسته های فله ای قارچ خوراكی و بسته های 400 تا 500 گرمی این محصول به منظور شفافیت مسیر تولید تا عرضه مطرح و به مرحله اجرا گذاشته شد.

** 41 واحد تولیدی قارچ خواستار دریافت هولوگرام شدند
وی گفت: تاكنون 41 واحد تولید قارچ خوراكی برای اخذ هولوگرام ثبت نام كرده اند؛ از این تعداد 16 واحد تولیدی، مبالغ مربوط به اخذ هولوگرام را واریز و آماده دریافت این نشان شده اند.
تقوی افزود: اكنون چهار واحد بزرگ تولید قارج خوراكی، این هولوگرام را دریافت و روی بسته های محصول خود نصب كرده اند.
مدیركل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراكی معاونت امور باغبانی تصریح كرد: از آنجایی كه نصب نشان هولوگرام نشان دهنده مسیر سالم تولید تا عرضه قارچ خوراكی است، وزارت جهاد كشاورزی بر توجه و استقبال مصرف كنندگان از بسته های قارچ خوراكی دارای نشان هولوگرام تاكید دارد.
به گفته وی، اكنون یك هزار واحد تولید كننده قارچ خوراكی در كشور فعال هستند.
به گزارش ایرنا، سالانه 150 هزار تن قارچ خوراكی توسط 900 واحد بهره برداری دارای مجوز با اشتغالزایی بیش از 10 هزار نفر تولید می شود، پارسال بیش از سه هزار و 600 تن قارچ خوراكی به خارج از كشور صادر شد.
سرانه مصرف قارچ در ایران بین یك تا یك كیلو و 200 گرم است در حالی كه در كشورهای اروپایی چهار كیلوگرم و در دنیا متوسط 2 كیلوگرم مصرف می شود.
امروز در جهان بیش از 20 گونه قارچ به روش تجاری پرورش داده می‌شود كه كشورهای چین، آمریكا، هلند، فرانسه و لهستان پنج كشور برتر تولیدكننده قارچ خوراكی محسوب می شوند.
طبق آخرین آمار سال گذشته به دلیل افزایش میزان بارندگی ها و رویش قارچ های سمی بیش از یك هزار نفر در پنج استان‌ غربی كشور به دلیل مصرف قارچ سمی مسموم و راهی بیمارستان شدند كه بیش از 15 نفر آنان جان باختند و اكنون 50 گونه قارچ سمی در ایران رشد می كنند كه چهار گونه آن مرگبار است.
بررسی نمونه قارچ‌های مصرفی مربوط به بیماران مسموم نشان می دهد یك نوع از آنها، قارچ سمی و كشنده با عوارض كبدی Lepiota brunneioncarnata بود. 2 نوع قارچ سمی و غیركشنده Hypholoma fascicalare و Coprinopsis atram entaria نیز موجب مسمومیت افراد شد.
اولین نمونه این قارچ ها از كرمانشاه و آخرین آنها از كهگیلویه و بویراحمد جمع آوری شد.
سال 1385 نیز با طغیان رویش قارچ های سمی در برخی نقاط كشور روبرو شدیم و حدود 600 نفر از هموطنان راهی بیمارستان شدند.
كارشناسان معتقدند هیچ تفاوتی بین قارچ های سمی و خوراكی وجود ندارد و تفاوت آنها برای یك قارچ شناس، براحتی قابل تشخیص نیست.
اقتصام**9186*2025