همدان - ايرنا - معاون ارزيابي كيفيت سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به سابقه توريستي همدان گفت: محصولات بومي و محلي اين شهر براي ديده شدن در سطح جهاني نيازمند استاندارد سازي است.

مسلم بيات روز پنجشنبه در آيين گراميداشت روز ملي استاندارد و تجليل از برترين هاي اين حوزه در همدان اظهار داشت: براي همدان كه شهري گردشگر پذير با شهرت جهاني اين امر پذيرفته نيست و بايد در اين راستا تلاش شود.
وي افزود: با گذشت يكصد سال از عمر استاندارد هنوز در امر استاندارد كردن محصولات بومي و محلي غفلت شده است.
بيات با بيان اينكه در استانداردسازي شركت ها و سازمان ها كمترين سهم را داريم گفت: در اين نهادها كمتر به مقوله استاندارد سازي توجه شده است.
معاون ارزيابي كيفيت سازمان ملي استاندارد به فعال شدن تشكل هاي استاندارد تاكيد كرد و افزود: انجمن هاي مردمي در گسترش فرهنگ استاندارد بسيار موثر هستند.
بيات با اشاره به پيشرفت هاي بشر در بخش فيزيك، ديجيتال و زيست بوم در قرن 21 گفت: در شرايط كنوني استاندارد از مرحله اختياري بودن گذر كرده و ناگزير به استاندارد سازي هستيم.
وي خاطرنشان كرد: «استانداردهاي بين المللي و چهارمين انقلاب صنعتي» شعار روز جهاني استاندارد و به خوبي نمايانگر ورود به دنياي جديد فناوري است و در اين برهه بايد پابه پاي دانش روز حركت كنيم.
معاون ارزيابي كيفيت سازمان ملي استاندارد يادآورشد: براي اينكار نيازمند مديراني آينده نگر، خلاق و انعطاف پذيرداريم كه قدرت ترسيم آينده را داشته و حس اعتماد را بتوانند به جامعه تزريق كنند.
** مجلس شوراي اسلامي حامي استاندارد
نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي نيز به حمايت همه جانبه مجلس شوراي اسلامي از استاندارد اشاره كرد و گفت: با پشتيباني خوب نمايندگان و دولت طرح بازنگري در قوانين استاندارد به تصويب رسيد و بخشي از ايرادات قانوني مرتفع شد.
امير خجسته گفت: صحن مجلس براي شنيدن پيشنهاد و طرح هاي مسئولان استاندارد براي تقويت و توجه بيشتر به مقوله استانداردسازي آماده است و از هيچ كمكي در اين راستا دريغ نمي كند.
وي كاركنان استاندارد را جهادگران عرصه كيفيت دانست و اظهار داشت: مجموعه استاندارد به همان اندازه كه تلاش مي كنند، ديده نمي شوند و اين روند بايد تغيير كند.
خجسته از رسانه ها، دانشگاه و مراكز فرهنگي خواست ترويج و گسترش استاندارد را در اولويت قرار داده تا به فرهنگ عمومي در بين مردم تبديل شود.
** «ساخت ايران» برند جهاني شود
رئيس خانه صنعت و معدن همدان نيز از استاندارد، مصرف كنندگان و توليدكنندگان به عنوان اضلاع مثلث كالاي با كيفيت ايراني ياد كرد و افزود: اين سه بايد همگام و همسو با يكديگر حركت كنند.
محمد جعفري به نقش دانش آموختگان در بهبود وضعيت واحدهاي توليدي اشاره كرد و گفت: بكارگيري اين افراد در دانش افزايي و توليد به روز محصولات كارخانه ها و صنايع بسيار اثر گذار است.
وي استاندارد را پايه و اساس كالاي با كيفيت دانست و خاطرنشان كرد: براي اينكه توليدات ساخت ايران به يك برند جهاني تبديل شود بايد محصولاتمان راعلاوه بر استانداردهاي ملي با استانداردهاي فراملي تطبيق دهيم.
رئيس خانه صنعت و معدن همدان گفت: مديران كنترل كيفي شاغل در واحدهاي توليدي سهم بسزايي در جلوگيري از توليد كالاي كم كيفيت دارند و بايد به وضعيت شغلي آنها توجه بيشتري شود.
در اين آيين 10 واحد توليدي، مديركنترل كيفيت، انجمن فعال درعرصه استاندارد و يك آزمايشگاه همكار به عنوان برترين هاي استاندارد مورد تجليل و قدرداني قرار گرفتند و همچنين نمايشگاه آثار هنري با موضوع استاندارد و حمايت از كالاي ايراني نيز گشايش يافت.
7527/2087