تهران - ایرنا - روزنامه نیویورك تایمز به نقل از مقام های آمریكایی و دیپلمات های خارجی نوشت: دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا آماده می شود تا هفته آینده مقامات روس را از تصمیم خود برای خروج از پیمان تاریخی منع موشك های هسته ای میان بُرد (INF) آگاه كند.

به گزارش روز شنبه ایرنا؛ این روزنامه افزود: ترامپ به دنبال لغو معاهده ای است كه سه دهه از عمر آن می گذرد و به دنبال دیدار تاریخی «رونالد ریگان» رئیس جمهوری پیشین آمریكا با «میخائیل گورباچف» (آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی) امضا شد.
به نوشته این رسانه آمریكایی؛ هر چند این پیمان برای سال ها موثر بوده، اما مسكو دستكم از سال 2014 در تلاش برای تهدید دیگر كشورها، آن را نقض كرده است. این پیمان، واشنگتن را در به كارگیری سلاح های جدید به ویژه در واكنش به تلاش های پكن برای تحكیم موضع خود در غرب اقیانوس آرام و دور نگه داشتن نیروی دریایی آمریكا، محدود می كند. از آنجا كه چین امضاكننده این پیمان نیست، محدودیتی در توسعه موشك های هسته ای میانبُرد خود كه می توانند هزاران مایل را بپیمایند، ندارد.
نیویورك تایمز به نقل از مقامات آمریكایی مذكور نوشت: كاخ سفید گفته كه رسما تصمیمی برای خروج از این پیمان نگرفته كه در زمان امضا، گامی اساسی در جلوگیری از تنش جنگ سرد قلمداد می شد. اما انتظار می رود ترامپ در هفته های آتی تصمیم خود را برای خروج از این پیمان اعلان كند، كه اولین باری خواهد بود كه یك پیمان كنترل تسلیحاتی را لغو می كند.
اكنون سوال این است كه آیا تصمیم ترامپ برای خروج از این پیمان، رفتارهایی را كه به شكلی فزاینده به سبك و سیاق عملكرد كشورها در دوران جنگ سرد است، بین سه ابرقدرت جهان یعنی آمریكا، روسیه و چین، تسریع خواهد كرد؟
واشنگتن در چهار سال گذشته، چنین استدلال كرده كه مسكو این پیمان را با استقرار سلاح های هسته ای تاكتیكی ممنوعه برای ترساندن كشورهای اروپایی و اعضای سابق اتحاد شوروی، نقض كرده است. اما «باراك اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریكا به دلیل مخالفت اروپایی ها به ویژه آلمان و به دلیل نگرانی از آغاز دوباره رقابت های هسته ای، از این پیمان خارج نشد.
به گفته این مقامات آمریكایی؛ اما به نظر می رسد كه ترامپ چنین تردیدی را ندارد و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وی در سفر آتی به مسكو به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هشدار خواهد داد كه واشنگتن قصد دارد از این پیمان خارج شود.
نیویورك تایمز نوشت: با اینكه بولتون از اظهارنظر درباره سفر خود به روسیه خودداری كرده، اما یك مقام ارشد دولت ترامپ (كه نامش فاش نشده) اعلام كرد كه «روسیه همچنان به تولید و به كارگیری موشك های ممنوع كروز ادامه می دهد و درخواست ها را برای شفاف سازی در این باره، نادیده گرفته است.»
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریكا نیز چند بار درهفته های اخیر با طرح آشكار این موضوع، گفته كه نقض تعهدات روسیه «غیرقابل توجیه» است و پیام داده كه دولت آمریكا در حال بازنگری در گزینه هایش است.
نیویورك تایمز نوشت: موضوع آمادگی واشنگتن برای خروج از پیمان INF توسط دیپلمات های اروپایی كه در این زمینه توجیه شده اند و مقامات آمریكایی مطلع از این طرح دولت ترامپ، مطرح كرده اند.
دولت آمریكا در سند راهبردی مبسوط هسته ای كه اوایل سال جاری (2018) منتشر كرده، با پرداختن به جزییات موارد نقض تعهدات روسیه، چنین نتیجه گیری كرده كه «تصمیم (روسیه) برای نقض INF و دیگر تعهداتش، آشكارا نشان می دهد كه مسكو تلاش های مكرر آمریكا را برای كاهش برتری، نقش و تعداد سلاح های هسته ای رد كرده است.»
این گزارش افزود: پنتاگون (وزارت دفاع آمریكا) تاكنون سلاح های هسته ای را توسعه داده تا با سلاح های مورد استفاده توسط پكن رقابت و مقابله كند. مقامات آگاه آمریكا از این تصمیم، در این زمینه گفته اند: چنین تلاش هایی سال ها طول خواهد كشید، بنابراین واشنگتن در میان مدت، آماده نوسازی سلاح های موجود از جمله موشك های غیرهسته ای تاماهاك می شود كه انتظار می رود نخست آنها را در آسیا مستقر كند. این موشك ها ممكن است در ژاپن یا جزیره گوام مستقر شوند كه آمریكا پایگاهی بزرگ در آن دارد و با مخالفت سیاسی اندكی برای استقرار آنها مواجه است.
نیویورك تایمز در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: واشنگتن آخرین بار در سال 2002 یك پیمان كنترل تسلیحاتی مهم را ترك كرد كه «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهوری وقت این كشور در عمل به وعده انتخاباتی اش، از پیمان موشك‌های ضد بالستیك خارج شد. در حالی كه ترامپ نیز از توافق هسته ای ایران خارج شده كه در دوره دولت اوباما امضا شده بود، اما این توافق، معاهده نیست و تنها تهران را از تولید موادهسته ای منع می كند. ایران سلاح هسته ای ندارد.
پیمان موشك‌های ضدبالستیك بین آمریكا و اتحاد جماهیرشوروی برای محدودسازی سامانه های موشكی ضدبالستیك مورد استفاده برای دفاع در مقابل موشك‌های بالستیك دارای جنگ‌افزار هسته‌ای منعقد شده است. خروج بوش از این پیمان، به تقویت سامانه های دفاع ضدموشكی منجر شد كه هنوز هم عامل تنش در روابط واشنگتن با مسكو است و در عین حال به یك توافق كنترل تسلیحات با روسیه منجر شد كه تعداد كلی سلاح هایی را كه هر دو كشور در اختیار دارند، كاهش می دهد.
اما بعید به نظر می رسد با نابودی INF توافق دیگری حاصل شود. تسلیحات هسته ای تاكتیكی در كنار سلاح های سایبری، برای دولت روسیه گزینه های تهاجمی ارزان تری هستند. پوتین تنها چند روز پیش در سخنرانی سالانه اش اعلان كرد كه روسیه خود را آماده به كارگیری موشك های جدید فراصوت می كند؛ كه این احساس را تقویت كرد كه وقفه طولانی در رقابت بر سر سلاح های هسته ای پایان یافته است. زیرا چنین موشك هایی محدودیت های كنونی كنترل تسلیحاتی را نقض می كند.
هر چند ترامپ در راستای رویكردش در قبال پوتین، از انتقاد علنی از تقویت تسلیحاتی روسیه خودداری كرده، اما در حوزه مسائل هسته ای در محاصره جنگ طلبان قرار دارد و برخی از متحدان اصلی واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو)، تصمیم ترامپ را برای توجیه آنان در باره خروج از پیمان IFN، نشانه ای برای اتخاذ چنین تصمیمی قلمداد كرده اند، هر چند كه هنوز رسما تایید نشده است.
«هانس كریستنسن» مدیر پروژه اطلاعات هسته ای فدراسیونِ دانشمندان آمریكا كه یك گروه خصوصی در واشنگتن است، گفت: لغو این پیمان احتمالا رقابتی موشكی در اروپا و دیگر مناطق ایجاد و مرحله جدیدی ایجاد خواهد كرد كه كشورها برای استقرار سلاح هایشان و مقابله با آن، با یكدیگر رقابت خواهند كرد.
«جان ولفستال» كارشناس هسته ای شورای امنیت ملی دولت اوباما نیز گفت: خروج آمریكا از IFN خشم اروپا را برخواهد انگیخت و به منزله انفجار نارنجك دیگری در ناتو خواهد بود كه به اختلافات بین كشورهای هم پیمان منجر می شود.
پیمان سال 1987 بین واشنگتن و مسكو (INF) همه موشك های دارای بُرد 500 تا پنج هزار و 500 كیلومتر را منع می كند كه به عنوان موشك های كوتاه و میان بُرد شناخته می شوند و شامل موشك هایی زمین پایه ای است كه قادر به حمل كلاهك هسته ای و متعارف هستند.
امضای این پیمان در دسامبر سال 1987 توسط گورباچف و ریگان، به نابودی 2 هزار و 692 فروند موشك منجر شد كه در آن سهم واشنگتن 846 و سهم مسكو یك هزار و 846 فروند موشك بود.
نخستین بار دولت اوباما به صورت علنی، مسكو را به نقض این پیمان با كاربرد موشك های كروز SSC-8 متهم كرد، اما روسیه پیوسته هر گونه پیمان شكنی را در این زمینه رد كرده است.
به گزارش ایرنا؛ ترامپ نه تنها عهد و پیمان برجام را شكست، بلكه در دو سال گذشته از سازمان های بین المللی مانند یونسكو و توافقنامه ها و پیمان هایی چون پاریس، نفتا، تجاری اقیانوس آرام، نیویورك و مانند آن نیز خارج شد و به پیمان شكن ترین سیاستمدار آمریكایی شهرت یافته است.
اروپام**9158**1486**