بجنورد - ایرنا- بوستان نوپای دوبرار بجنورد كه در منطقه ای بكر و خوش منظر در حال آماده سازی است، دیری نخواهد پایید كه به رقیبی برای بوستان های نمونه ملی باباامان و بش قارداش تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، بوستان جنگلی دوبرار در ضلع جنوب غربی بجنورد در ماه های پیش عرصه تكاپو و تلاش شهرداری شده و به زودی به مكانی مورد اقبال گردشگران، طبیعت گردان و شهروندان بدل خواهد شد.
این بوستان كه با وسعت 96 هكتار در حال اجراست، بزرگترین بوستان شهری بجنورد است و با زیرساخت ها و امكاناتی كه در آن ایجاد شده، توجه شهروندان را به سوی خود جلب خواهد كرد.
شهردار بجنورد در این باره گفت: بوستان دوبرار، اكنون به عنوان یكی از نقاط اصلی تمركز شهرداری مد نظر است و همزمان چندین پیمانكار برای تكمیل و آماده سازی آن در حال فعالیتند.
روح الله براتیان، اجرای راه دسترسی، تامین روشنایی، ایجاد آبشار، اجرای توقفگاه، آلاچیق های اقامتی، زمین فوتبال و سرویس های بهداشتی را از جمله اقدامات شهرداری برای بهره برداری مرحله نخست بوستان دوبرار عنوان كرد.
وی افزود: برای اجرای راه دسترسی به بوستان 37 میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود.
وی تصریح كرد: علاوه بر ایجاد 2 توقفگاه، 60 آلاچیق در جای جای بوستان ساخته و 16 چشمه سرویس بهداشتی به صورت پراكنده در این بوستان اجرا خواهد شد.

* یك بام و دو منظر در دوبرار بجنورد
شهردار بجنورد گفت: دوبرار، به عنوان بام شهر بجنورد، دو وجهه شهری را پیش روی بیننده قرار می دهد، از یك سو منظر پرهیاهوی شهری و در ضلع دیگر (جنوبی) كه رو به بیابان است، سكوت مطلق را پیش چشم می گذارد.
وی با بیان اینكه پیش بینی می شود بوستان دوبرار پس از تكمیل با اقبال فراوان مردم روبه رو شود، گفت: این بوستان در بام بجنورد ، در واقع رقیبی قدرتمند برای باباامان، قدیمی ترین بوستان كشور و بش قارداش زیبا خواهد بود.
براتیان اظهار داشت: بوستان دوبرار با توجه به موقعیت مناسب و منحصر به فرد در مجاورت كنارگذر جنوبی شهر بجنورد، در آینده نزدیك با استقبال انبوه مردم و نیز مسافران عبوری از این خطه رو به رو خواهد شد.
وی گفت: برای این بوستان تا كنون 60 میلیارد ریال هزینه شده كه بیش از 55 میلیارد ریال آن كمك های دولتی بوده است.
براتیان گفت: شهرداری بجنورد تا كنون برای ایجاد زیرساخت ها در این بوستان 10 میلیارد ریال هزینه كرده است.
شهردار بجنورد با اشاره به اینكه اجرای شبكه برق بوستان 20 میلیارد ریال هزینه داشته، گفت: مرحله نخست این بوستان برای اینكه برای حضور مردم آماده شود، 30 میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز دارد.

* فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در دوبرار
معاون خدمات شهری شهردار بجنورد گفت: طرح جنگل كاری در بوستان دوبرار از سال 75 آغاز شده و گونه های درختی ارغوان، كاج، سرو، زبان گنجشك، اقاقیا، افرا و زالزالك در آن كشت شده است.
محمدمهدی خاكشور افزود: قله ارتفاعات بوستان دوبرار، قابلیت ویژه ای برای اجرای یك نماد ممتاز را دارد كه با فراخوان از طراحان كشوری خواسته شده، ایده ها و آثار خود در این خصوص را ارائه دهند.
وی افزود: قابلیت و ظرفیت برای اجرای طرح های مختلف در این بوستان بسیار زیاد است و فرصت های خوبی نیز برای ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بوستان وجود دارد.
خاكشور خاطرنشان كرد: سرمایه گذاران می توانند برای ایجاد هتل، كافی شاپ و نیز ایجاد تله كابین در این بوستان اقدام كنند.
وی تصریح كرد: ایجاد هتل، كافی شاپ، رستوران، باشگاه هوانوردی و ساخت تله كابین از جمله طرح هایی است كه بخش خصوصی می تواند برای سرمایه گذاری اقدام كند و البته شرایط بسیار مناسبی هم در این زمینه وجود دارد.
معاون خدمات شهری شهردار بجنورد تاكید كرد: زیرساخت ها و فرصت ها مهیا شده و تاكنون طرح ایجاد هتل و رستوران در این بوستان تدوین شده است.

* 4 متر، سهم هر شهروند بجنورد از فضای سبز دوبرار
معاون عمرانی و امور زیربنایی شهردار بجنورد می گوید: با بهره برداری از بوستان دوبرار، چهار مترمربع به سهم هر شهروند بجنورد از فضای سبز افزوده می شود.
مجتبی پارساپور می افزاید: با پیگیری های انجام شده، بخشی از زمین های مستثنیات منطقه تملك خواهد شد تا امكان توسعه این بوستان در زمین های منابع طبیعی میسر شود.
وی اظهار داشت: امكان و ظرفیت برای انجام اقدامات توسعه ای در این بوستان بسیار زیاد است و فرصت های سرمایه گذاری هم برای بخش خصوصی فراهم شده است.
وی افزود: با بهره برداری از بوستان دوبرار، سرانه فضای سبز در شهر بجنورد به طور چشمگیری ارتقا می یابد.
معاون عمرانی و امور زیربنایی شهردار بجنورد گفت: اكنون سهم هر شهروند بجنوردی از فضای سبز، 9 مترمربع است كه این رقم در كشور به طور میانگین بین هفت تا 11 مترمربع است.
پارساپور گفت: برای آماده سازی این بوستان، 20 هزار مترمربع زیر سازی، 20 هزار مترمربع آسفالت معابر و 2 هزار مترمربع جدول كشی اجرا شده است.
وی افزود: در این بوستان چهار دستگاه سرویس بهداشتی، هر كدام با چهار چشمه و در مجموع 16 چشمه سرویس بهداشتی ایجاد شده است.
وی گفت: برای این بوستان، دو ورودی در ضلع شرقی و شمالی تعریف شده است.
معاون عمرانی و امور زیربنایی شهردار بجنورد با اشاره به ایجاد آبشار در بوستان دوبرار اظهار داشت: درا ین مجموعه آبشاری بسیار خاص و زیبا در حال اجرا است كه تاكنون 70 درصد پیشرفت داشته است.
شهر بجنورد مركز خراسان شمالی، 210 هزار نفر جمعیت دارد.
7185/5132