تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

ساری- ایرنا- كیوی كاران مازندرانی این روزها با دیدن انبوهی از خریداران واقعی و دلالانی كه برای خرید این میوه با هم رقابت می كنند، حسابی سرحال و خوش خلق هستند و سال پردرآمدی را از قبل صادرات این محصول انتظار می كشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر چه كیوی مازندران كه عمری كمتر از چهار دهه در این استان دارد همواره در مقایسه با دیگر محصولات باغی وضعیت مناسبتری برای فروش داشت، ولی این نخستین بار در سال های اخیر است كه خریداران و دلالان برای خرید محصول به صف می شوند.
دستكم در چند سال گذشته بخت بازارداری كیوی مازندران به خاطر كم شدن صادرات و ورود میوه های رنگارنگ خارجی برگشته بود و پاییز سال 95 هم برف سنگین و كم سابقه، ته مانده خنده باغداران را از لب هایشان ربوده بود ولی اكنون به نظر می رسد حتی روستاییانی كه تنها چند درخت در حیاط خانه شان دارند ازسوگلی شدن كیوی در میان مشتری ها خرسند هستند.
برداشت كیوی در مازندران از اواسط آبان ماه شروع می شود و تا اواخر آذر یا اوایل دی ماه ادامه می یابد.
مازندران 6 هزار و 500 هكتار باغ كیوی دارد و پیش بینی می شود دستكم 180 هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.
** سوگلی صادراتی
كیوی، دستكم 10 درصد از ارزش صادرات غیر نفتی مازندران را تشكیل می دهد.
پارسال بر اساس آمار گمرگ مازندران 56 هزار تن كیوی به ارزش بیش از 30 میلیون دلار تا پایان ماه آذر از این استان به خارج از كشور صادر شده بود.
افزایش نرخ ارز در سال جاری بیشترین انگیزه را برای صادرات كیوی مازندران ایجاد كرده است به گونه ای كه بر اساس بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در حال حاضر به طور میانگین هر باغدار كیوی دستكم دو خریدار عمده را زیر سر دارد و همچنان نیز محل مراجعه دیگر خریداران و دلالان است.
قیمت مناسب كیوی در بازار داخلی هم سبب شده تا باغداران با انگیزه بیشتری منتظر دریافت بهترین پیشنهاد با بیشترین قیمت باشند.
هم اكنون هر كیلوگرم كیوی مازندران در بازار بین 45 تا 60 هزار ریال عرضه می شود كه در مقایسه با سال های گذشته قیمت نسبتا بالا و ارزنده برای باغداران است.
مدیر باغبانی جهاد كشاورزی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه برداشت كیوی از نیمه دوم ماه آبان آغاز می شود، اما بر اساس صدور مجوز صادرات كیوی از سوی وزارت جهاد كشاورزی ، برداشت غیر رسمی آن آغاز شده است.
هادی ایزدی وضعیت تولید كیوی امسال را مطلوب توصیف كرد و افزود: با توجه به قیمت دلار ، كیوی كاران و صادركنندگان كیوی از هم اكنون در صدد صادرات این میوه هستند.
وی با پیش بینی این كه صادرات كیوی مازندران امسال بیشتر از سال پیش خواهد بود، به باغداران توصیه كرد تا در برداشت میوه عجله نكنند.
** شایعه سازی دلالان
مدیر باغبانی استان مازندران با اعلام این كه ارزنده بودن كیوی مازندران در سال جاری رقابت را برای خرید آن تشدید كرده ، گفت: در این میان دلالان هم با شایعه سازی تلاش دارند تا زیر دل باغداران را خالی كرده و میوه را به قیمت ارزان بخرند.
وی یكی از شگردهای دلالان را شایع كردن فراگیری آفت مگس مدیریترانه است كه صحت ندارد.
ایزدی توضیح داد: تاكنون آفتی كیوی را تهدید نكرده است و این كه گفته شده مگس میوه وارد باغات كیوی شد، دروغ محض است.
وی گفت: باغداران فریب دلالان را در باره خرید كیوی از سر باغ نخورند و محصول خود را به صادر كنندگان واقعی بفروشند.
ایزدی با بیان اینكه امسال به واسطه افزایش قیمت ارز بسیاری از صادركنندگان از هم اكنون به فكر صادرات این محصول افتاده اند، افزود: این میوه بین مردم كشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس طرفدار دارد و كیوی كاران نگران بازار آن نباشند.
مازندران 470 هزار هكتار زمین زراعی و باغی دارد و سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات كشاورزی تولید و به بازار های داخلی و بین المللی صادر می شود.
برنج، كیوی ، مركبات، گل و گیاه ، مرغ ، لبنیات و محصولات شیلاتی مهمترین محصولات كشاورزی استان مازندران است كه رتبه نخست تا سوم تولید كشور را به خود اختصاص داده است.
6990/1654